Nervoza je sve veća, već ste trebali krenuti na put, a još niste sve stvari ubacili u automobil. Nemojte to bilo kako radi i u takvim detaljima se krije moguća opasnost...


Putne torbe, igračke, bicikli – sve to sutra u automobilu mora krenuti na godišnji odmor. Pola kućanstva se natrpa u vozilo sve do ispod krova. Oprez: nije ograničen samo prostor nego i dopuštena nosivost. Nakon što cijela obitelj sjedne u automobil za prtljagu često preostaje još samo 200 kilograma (ili manje). To znači, ne utovariti previše i voditi računa o pravilnom rasporedu.

Koliko kilograma prtljage smije s nama na godišnji odmor?

To ovisi o dopuštenoj nosivosti vašeg automobila. Nosivost se računa na temelju ukupne dopuštene težine oduzimajući od nje težinu praznog vozila. Ključne podatke teoretski ćete naći ćete u prometnoj dozvoli. Kažemo teoretski jer je u njoj najčešće upisana samo masa vozila, pa ćete podatak o nosivosti svog automobila morati potražiti u knjižici s uputama proizvođača ili na internetu. Pozor: dodatna oprema poput klima-uređaja i automatskog mjenjača često nije uzeta u obzir, a posljedica je automobil teži nego što piše u dokumentima. Tko želi ići na sigurno, prije putovanja važe svoj automobil. Za našu je Škodu Roomster, primjerice, u knjižici vozila navedena težina praznog vozila od 1237 kilograma, ali automobil u stvarnosti teži 1260 kilograma. Time se dopuštena nosivost smanjuje za 23 kilograma – i već jedna velika putna torba mora ostati kod kuće. Kako točno izračunati dopuštenu količinu prtljage pokazuje gornji primjer izračuna. U našem slučaju preostaje 176 kilograma.

Koliko težak i velik smije biti teret na krovu?

Morate se pridržavati dopuštenog opterećenja krova, koje obično iznosi 70 do 100 kilograma, uključujući krovni nosač i krovnu kutiju. Kod Roomstera to je najviše 75 kilograma. Koliko glomazan teret smije biti, piše u prometnom pravilniku: vozila, zajedno s teretom, smiju biti široka 2,55 metara i visoka četiri metra. Prema natrag teret smije stršiti do 1,5 metara. Od jednog metra naviše obvezna je crvena upozoravajuća ploča.

Kako se mijenja ponašanje u vožnji automobila kad je potpuno natovaren?

U tom je slučaju nužan povećan oprez. Visoke i teške nadgradnje na krovu poput bicikla ili daski za surf mijenjaju težište i čine automobil osjetljivijim na vjetar – već jači udar vjetra može zanijeti automobil. Usto, s biciklima na krovu potrošnja se povećava za do pet litara na 100 kilometara. U osnovi vrijedi: što je vozilo više natovareno, to niža treba biti brzina putovanja. Opasnost posebno prijeti na zavojitim dionicama. Važno je najtežu prtljagu uvijek smjestiti što niže i po mogućnosti daleko naprijed u prtljažniku vozila. U krovnu kutiju idu samo lagani glomazni predmeti. Za bicikle preporučujemo praktičan stražnji nosač.

Kako učvrstiti prtljagu?

Prtljagu najprije pravilno složite. Na osobnoj vagi izvažite prtljagu da biste odredili koje su najteže stvari i pravilno ih smjestili. Kod utovara u automobil nije odlučujuća samo najveća težina. I raspored teških komada prtljage utječe na ponašanje u vožnji. Prtljagu velike težine smjestite na dno prtljažnika i što dalje prema naprijed, a lagane komade na nju. Ako se karavan natovari iznad gornjeg ruba stražnje klupe, zbog zaštite valja postaviti pregradnu rešetku ili mrežu. Zatezno remenje preko prtljage dodatno je učvršćuje pri kočenju i prometnim nezgodama... Kod punog kočenja neučvršćena prtljaga leti kabinom. Ako je moguće osigurajte prtljagu zateznim remenjem ili elastičnim konopima te postavite pregradnu rešetku. Također, pse na stražnjoj klupi osigurajte pojasevima ili, u karavanu, prevozite u kutiji.