Prije i poslije

FOTO: NASA objavila snimke mjesta pada sondi na Mjesecu

Kada su prošle godine znanstvenici na Mjesec srušili dvije sonde 'blizanke', Ebb i Flow, nisu očekivali da će posljedice pada biti vidljive.

U utorak je NASA  objavila snimke mjesta pada na Mjesečevom sjevernom polu prije i poslije rušenja letjelica u prosincu prošle godine. Mjesecima nakon pada Lunar Reconnaissance Orbiter preletio je iznad tog mjesta i snimio kako izgleda mjesto pada nakon rušenja letjelica, piše AP.

Sonde Ebb i Flow razbile su se u krhotine od snage udara, ali i stvorile male kratere nepravilnog oblika. Znanstvenici su iznenađeni što je na snimkama, napravljenim s visine od 160 kilometara, mjesto pada dviju letjelica, koje su bile veličine stroja za pranje rublja, uopće vidljivo.

>> VIDEO: NASA srušila dvije sonde na Mjesečevu planinu

Prvu snimku kratera orbiter je snimio još u siječnju, no ta je snimka bila prilično nejasna, dok ova najnovija, nastala posljednjeg dana veljače, pokazuje više detalja, piše NBCNews.

Krateri su udaljeni jedan od drugog nešto više od 2 kilometra. Mjesto pada je tamnije nego što su znanstvenici očekivali. Kao da je materijal Mjesečeve površine na tom mjestu tamniji od okolnog. 'Relativno nedavno nastali krateri na Mjesecu obično su svjetlije boje. Moguće je da tamnija boja u ovom slučaju dolazi jer su se krhotine sondi pomiješale s Mjesečevim materijalom', rekao je Mark Robinson sa Sveučilišta u Arizoni. Dodaje da tamniju boju mogu dati i ostaci ugljikovih vlakana sa sonde ili goriva koje se u njima nalazilo.

Inače, srušene sonde bile su dio GRAIL programa - primarna misija letjelica bila je napraviti mapu Mjesečevog gravitacijskog polja, kako bi se doznalo više o prošlosti jedinog Zemljinog prirodnog satelita. Znanstvenici kažu kao su zahvaljujući njima dobili najbolju gravitacijsku mapu svemirskog tijela do sada.

Inače, sonde su u prosincu bile pri kraju sa zalihama goriva te bi u nekom trenutku u svakom slučaju pale na površinu Mjeseca, pa su u NASA-i odlučili to učiniti kontrolirano i daleko od povijesno značajnih mjesta na Mjesecu, npr. onih na koja su slijetale misije Apollo.