Inženjer geologije Zoran Đajić, koji je do ožujka 2023. godine radio na rekonstrukciji zgrade Željezničke stanice u Novom Sadu, kaže da su na nadstrešnici rađeni radovi i da nije točno što govori srpski ministar građevinarstva Goran Vesić.
Dodao je i da na dopise koje je slao na brojne adrese da se ploče s pročelja zagrade moraju skinuti i da treba pogledati što je iza njih nitko nije odgovorio, piše N1 Srbija.
Na jednoj od fotografija koje je objavio u svojem izvještaju, tvrdi, vidi se da iza jedne od tih ploča ima betona, a dijelom beton nedostaje i umjesto njega "zgužvane su vreće od cementa da bi se manje betona stavilo unutra".
Đajić je radio kao konzultant prometnog instituta CIP tijekom izrade projekta rekonstrukcije zgrade Željezničke stanice u Novom Sadu.
"Nije istina što izjavljuju dužnosnici. Na nadstrešnici je rađeno. U prvoj fazi rađena je reparacija keramike koja je bila na plafonskom dijelu i rađeno je samo šminkanje te nadstrešnice. U drugoj fazi, tijekom rada na fasadi zgrade i rada na rekonstrukciji kamene obloge, poslao sam u ožujku 2023. jedan izvještaj izvođačima i svi su dobili te izvještaje, od ministarstva pa naniže, u kojem sam tražio da se s pročelja zgrade skinu mramorne ploče i da se provjeri kakva je podloga ispod tih ploča, da se podloga reparira i da se stave nove ploče, što je inače bilo predviđeno projektom", rekao je.
Na tom su pročelju, kaže, bile okačene utege koje su držali nadstrešnice. To su sajle koje se sa krovne konstrukcije spuštaju kako bi ojačale samu konzolu nadstrešnice.
"Ona nije imala stupove. Ona je stajala tako što je konzola bila vezana za zgradu, a cijelu nadstrešnicu nosile su te utege koje su bili prikačeni za vrh zgrade upravo na tom zupčastom prepoznatljivom djelu. Da su tada skinute te ploče, vjerojatno bi se primijetilo da podloga nije dobra i možda bi se i primijetilo da su te utege možda i korodirale", rekao je Đajić.
Inženjer geologije ističe da ne zna kakvo je stanje bilo ondje, ali "činjenica je da taj dio nije napravljen i izvođač je odlučio samo da prefarba ploče koje je trebalo zamijeniti".
"Trebalo je reparirati podlogu tih ploča. To da se nije radilo na nadstrešnici nije točno jer je nadstrešnica naknadno pokrivena staklom i projektant 1965. godine, kad je radio stanicu, on je radio konzole i prednji dio je bio povezan, a između toga su bili prazni prostori i te utege su držale tu količinu betona i tog materijala", objasnio je.
Tko je odlučio da se sve to pokrije i na koji način, ne zna.
"Ja sam bio tamo od službenog nadzora za kamen do lipnja 2023. kada mi je istekao ugovor, više me nisu angažirali. Ovo su radovi koji su rađeni kasnije, tako da nemam direktan uvid tko je točno radio, ali se zna tko je bio izvođač, zna se koje su firme nosile posao u to vrijeme, tako da imamo službeni nadzor, imamo projektantsku kuću, imamo izvođače radova i imamo bivšeg ministra Tomislava Momirovića, koji je obilazio zgradu dok smo mi radili, i sadašnjeg ministra. Osnovna i glavna odgovornost je ministra i on mora dati ostavku, a onda po vertikali, svi do dolje", rekao je on.
Đajić kaže da se javio medijima jer i on osjeća odgovornost zbog žrtava koje su nastale i zbog nesreće koja se dogodila.
"Stalno razmišljam o tome kako bi se da su maknute te ploče možda vidjelo u kakvom su stanju te utege. Ja tu osjećam svoju odgovornost, možda sam mogao inzistirati na tome dalje. Međutim, naravno, ja sam pisao preporuke što da se radi, slao sam izvještaje na 20 adresa, svi ti moji izvještaji su dostupni, i u jednom od tih izvještaja, to je veljača 2023., napisao sam da se moraju skinuti te ploče i da se mora srediti podloga ispod tih ploča", istaknuo je.
"Možete zamisliti kakva je podloga, u kakvu je stanju bio taj beton za koji su bile pritisnute te utege! Možda su oni popustili jer su korodirali u međuvremenu, a možda su popustili zato što taj beton više nije mogao izdržati sve to. Naravno, utvrdit će se, sad kad se sve to pogleda, što je popustilo, utege ili beton", kazao je.
"Ministar ne govori istinu"
Dodaje da su tri dana ranije njegovi unuci bili u toj stanici i sjedili ispod nadstrešnice. Na pitanje je li dobio ijedan odgovor na svoje dopise i izvještaje, odgovara – ne.
"Nitko nije, ja sam nekoliko puta inzistirao da se te ploče skinu. Svi drugi dijelovi, fasade i podovi, sve je to rađeno prema projektu i prema tim mojim izvještajima. Taj dio nije htio nitko napraviti. I to je ofarbano pred dolazak predsjednika, tamo su često dolazili, naravno dolazio je i sadašnji predsjednik vlade koji apsolutno snosi odgovornost za sve to jer u to vrijeme je bio gradonačelnik. Kad god su dolazili, onda su dovodili firme iz Novog Sada, koje su šminkale zgradu, farbale i naravno naplaćivale", naveo je on.
On kaže da apsolutno nije moguće rekonstruirati toliki objekt bez jednog ovakvog djela poput nadstrešnice.
"Zato tvrdim - ministar ne govori istinu", rekao je.
Dačić: Bit će saslušano 20-ak osoba
Ministar unutrašnjih poslova Srbije Ivica Dačić rekao je u subotu za TV Prva da će već u subotu biti saslušano dvadesetak osoba, "počevši od vrha".
"Tužiteljstvo radi sve to, dvadesetak osoba će već danas biti saslušano, počevši od vrha, od ljudi iz nadležnog ministarstva, javnog poduzeća Željeznice, bit će izuzeta dokumentacija koja se tiče same zgrade, dokumentacija mislim na to kako je tko donosio odluke", kaže on.
Prema riječima ministra, "prognoze su od samog starta bile pesimistične, imajući u vidu težinu konstrukcije i težinu događaja".
"Spasioci su uglavnom mogli samo konstatirati smrt, samo su tri osobe bile ozlijeđene, svi ostali su bili mrtvi na licu mjesta. Jednom mladiću je amputirana noga, doktor nam je rekao da od rata nije vidio takve vrste ozljeda, a procjenjuje se da je težina tih betonskih blokova bila stotinjak tona. Ozljede su bile takve da je uglavnom smrt nastupila na licu mjesta", kaže.
Prvo je, dodaje, pregledan video.
"Procijenilo se, 17 ljudi su rekli da je bilo ispod te nadstrešnice, po kameri koja je tu bila. Tri osobe su preživjele. Još jednu identifikaciju nemamo", dodao je.
Govoreći o uzroku nesreće, kaže da se "može pretpostaviti da je u pitanju moguća korozija željeznih sajli koje su držale nadstrešnicu za krov".
Pročitajte i ovo
Nevjerojatna tuga
Tina (9) i Sara (5) čekale su vlak s djedom u Novom Sadu kada se dogodila tragedija: "Nestrpljivo sam ih čekao..."
Pročitajte i ovo
Velika tuga
Kobna željeznička stanica dva puta svečano otvorena, oglasila se i tvrtka koja je radila na rekonstrukciji
Pročitajte i ovo
TRAGEDIJA U NOVOM SADU
FOTO Završena akcija spašavanja, Novosađani se okupljaju blizu mjesta tragedije : Život je u ruševinama izgubilo 14 ljudi, među njima i dijete