Džepni priručnik s uputama što napraviti s poklonom koji dobijete, kako reagirati kad vas klijent pozove na ručak ili putovanje, kada poklon odbiti ili prijaviti, kako uočiti korumpiranog kolegu, dobili su djelatnici zagrebačke Gradske uprave, Gradske skupštine i Zagrebačkog holdinga.
Autor je Vodiča za suzbijanje korupcije, uputa kako ne podleći korupciji i boriti se protiv nje, Gradski kontrolni ured na čelu s Mirkom Herakom, a na ideju da ga izdaju došli su razgovarajući s kolegama iz Ureda za reviziju grada Beča, koji je također objavio sličnu publikaciju.
Pročitajte i ovo
Napredak
Moody's podigao rejting Grada Zagreba i Zagrebačkog holdinga na 'A3'
istraga još uvijek u tijeku
Tomašević iznio najvjerojatniji uzrok dvaju odrona na Jakuševcu: "Uporba uvijek tvrdi da smo mi krivi, a ne oni koji su znali i šutili 20 godina"
'Nije riječ o identičnim priručnicima, ali je nastao s istom idejom i ciljevima. Naravno, u Beču je on napisan u skladu s njihovom situacijom u društvu, a kod nas je prilagođen našim problemima', kazao je Herak.
Najplodniji sektori
Kao najplodnije područje za uspjeh korupcije ocijenjeni su javna nabava, prostorno planiranje i gradnja, javno-komunalna poduzeća i zapošljavanje, ali i utjecaj političkih stranaka.
Izdanje na 30 stranica ima i praktične primjere s uputama za izbjegavanje korupcije, poput onoga koji podsjeća na slučaj oko kojeg je nedavno izbila afera, kada se medijski posumnjalo da su neki službenici za izdavanje uporabnih dozvola dobivali stan.
Ako netko od službenika traži da “fleksibilno” tumači propise pri izdavanju građevinske dozvole za projekt gradnje stambenog naselja, a zauzvrat mu je obećan stan, Ured za kontrolu savjetuje službeniku da treba dati do znanja stranci da se izložila kaznenom progonu. Ujedno upozorava službenika da može kazneno odgovarati.
Ne bi gradski činovnik trebao izazivati vraga ni odlaskom na ručak ili primanjem “sitnog” dara. U timu gradonačelnika Milana Bandića, iza kojega su godine medijskih afera, a on ponavlja kako kod njega vlada nulta stopa tolerancije na korupciju te kako će svaka “nepodopština” biti sankcionirana, ocjenjuju da takav potez službenika može dovesti u situaciju da se osjeća dužan i šteti ugledu službe.
I ne samo to: nakon što primi poklon, djelatnik riskira da ga darivatelj drži u šaci, ucjenjuje i traži veću uslugu no prije. Stoga, dobiju li zaposlenici u zagrebačkom sustavu nemoralnu ponudu, moraju je odbiti. Ili prijaviti šefu, a manje znakove pažnje mogu prihvatiti, uz uvjet da ih podijele s kolegama. Bombonijera nije mito ako se odmah otvori i podijeli s društvom u uredu, a i cvijeće neće ući u sferu kriminala ako ga se stavi u vazu u hodniku da uljepša atmosferu svim prisutnima. Ručak koji mu nudi stranka, stoji u vodiču, službenik treba odbiti pristojno, a ne uspije li mu to, treba ga sam platiti.
Upute su dale lijek i za službenike koji će možda odmahnuti rukom na etiku iz vodiča. Savjesnim djelatnicima dani su znakovi upozorenja prema kojima će prepoznati je li njihov kolega prekoračio etičke granice. Svakako bi bilo dobro da porazgovaraju s kolegama i nadređenima o rastrošnom stilu života službenika za kojeg ocjenjuju da si to ne može priskrbiti od prihoda.
Otezanje i ubrzavanje
Sumnjivi su i skupi hobiji, promjena ponašanja bez obzira na to je li hvalisanje ili povlačenje u sebe, često druženje s dobavljačima i zastupnicima tvrtki, izbjegavanje godišnjeg odmora ili prekovremeni rad, odbijanje promaknuća, otezanje i ubrzavanje u donošenju nekih odluka. U gradskoj su upravi prepoznali i razloge koji dovode do korupcije. Loš odnos prema ljudskim potencijalima kao što su netransparentna unapređenja, zapošljavanje osoba koje ništa ne rade ili uopće ne dolaze na posao, nedefiniranje opisa posla i manjak informacija od građana. A upravo prijave građana i zdrav oslonac u pravnom sustavu i sudstvu temelj da se smanji korupcija u društvu. (Agencija VLM)