U slučaju lex Agrokor vidjeli smo kako se zakoni mogu brzo donijeti, no kada je potrebno promijeniti dio zakona koji se tiče trajektnog prijevoza djece s poteškoćama u razvoju, tu stvari ne idu tako glatko. Iako će se svaki hrvatski političar pohvaliti ljepotom hrvatskih otoka, već godinama roditelji prijevoz na terapije svoje djece plaćaju po nekoliko tisuća kuna mjesečno.

Galerija


Plovidba do Splita dobro je poznata ruta Bračanki Neli Gospodnetić i njezinu sinu Roku. Kao dijete s poteškoćama u razvoju, na terapije na kopno putuje već sedam godina.

"Prisiljeni smo dugi niz godina s otoka odlaziti u Split na potrebne terapije, na razne logopedsko-defektološke tretmane. Ne idemo u nekakav šoping, već idemo na prijeko potrebne terapije", objašnjava Nela.

Stručnjaci za djecu s poteškoćama u razvoju na hrvatskim su otocima gotovo nepoznanica. Stoga na terapije u Split putuju nekoliko puta tjedno, što ni uz otočni popust nije jeftino.

"Samo za prijevoz trošimo tisuću i nešto kuna. Ne na benzin, već samo na prijevoz Jadrolinijom, i to godinama. Završni račun, zajedno s plaćenim privatnim terapijama, iznosi po 2500 do 3000 kuna mjesečno", kaže Nela Gospodnetić.

Prijevoz djece s poteškoćama (Foto: Dnevnik.hr)
Nela Gospodnetić (Foto: Dnevnik.hr)

Prošle godine pomogla joj je udruga Brački pupoljci, koja je s Jadrolinijom dogovorila 90-postotnu subvenciju karte. Besplatan prijevoz sada traže od države, ali za djecu na svim hrvatskim otocima.

"Imali smo sastanak s ministrom Olegom Butkovićem na kojem nam je ministar obećao brzu proceduru u rješavanju izmjena zakona, kao i predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović", kaže Maja Bonačić Proti, predsjednica udruge Brački pupoljci. 

Prijevoz djece s poteškoćama (Foto: Dnevnik.hr)
Maja Bonačić Proti (Foto: Dnevnik.hr)

To obećano ubrzanje, za koje se bore već deset godina, možda dočekaju krajem godine.

"Usvajanje konačnog prijedloga Zakona (drugo čitanje) predviđeno je do kraja 2019. godine, kada će u Zakon biti uvrštene sve potrebne promjene kako bi sva otočka djeca s poteškoćama u razvoju imala pravo na besplatan prijevoz", poručili su iz Butkovićeva Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Država im odlazak na terapiju dijelom plati tek četiri puta godišnje. Mate Mladina iz bračkog Crvenog križa upozorava da je to najranjivija skupina stanovnika Hrvatske i otoka Brača. "Ovo je osnovno pravo, na besplatan prijevoz na nužno potrebne terapije i da djeca imaju bar osnovne uvjete za život", kaže Mladina. 

Prijevoz djece s poteškoćama (Foto: Dnevnik.hr)
Mate Mladina (Foto: Dnevnik.hr)

To je život u zemlji tisuću otoka u kojoj se proteklih deset godina izmijenilo pet premijera, tri predsjednika države, sedamdesetak ministara. No osim turista, slabo su se pobrinuli da na te iste otoke privuku i obitelji najranjivijih skupina u društvu.

Iz udruga poručuju da je riječ samo o izmjeni jednog jedinog članka na koji, ponavljamo, čekaju već 10 godina.

O toj temi će u četvrtak raspravljati i saborski Odbor za zdravstvo. Udruge apeliraju na sve članove odbora da glasaju za izmjene i, što je najvažnije, u hitnom postupku.

Najtopliji grad u Hrvatskoj 36 stupnjeva: Ljudi traže spas uz klimu, no liječnici otkrivaju koliko to može biti opasno