Spor s trgovcem iz bilo koje zemlje Unije, uskoro će se moći prijaviti i putem interneta. 'Vrijeme za rješavanje spora je 90 dana, ono može trajati i kraće, ovisno o vrijednosti i složenosti spora', kaže zamjenik ministra gospodarstva Leo Prelec.
Pročitajte i ovo
Kraj dvojnog iskazivanja cijena
Počinju zimska sniženja, stručnjakinja upozorava i na neke nove zamke: "Sugeriramo da i na internetu plaćate karticama..."
dan potrošača
Što učiniti ako niste zadovoljni nekom uslugom ili proizvodom? "Što više zakompliciramo onome tko nas je zeznuo, to će problem brže riješiti"
Pokretanje spora je besplatno. Da imaju i tu mogućnost, kao i druga prava, potrošači, uglavnom ne znaju. Potrošač treba znati i da trgovac mora omogućiti pisani prigovor.
Za detalje smo pitali Dijanu Kladar, pravnu savjetnicu u udruzi Potrošač.
Kada je trgovac dužan vratiti novac?
Povrat novca nije pravilo, nego iznimka i krajnja opcija za trgovca. Trgovac bi vam morao vratiti novac u slučaju da vam zamjena ili povratak predstavlja znatnu neugodnost i ne bi mogli dugo čekati na povratak i popravak stvari.
Drugim riječima, ne mogu prije popravka tražiti da mi se vrati novac. Znači, moram prvo na popravak, onda tek povrat novca kao krajnju mogućnost?
Postoje opcije kada bi mogli tražiti povrat novca, ali bi morali dokazati da druga opcija, povrat ili zamjena, za vas kao potrošača predstavlja znatnu neugodnost, a to je možda teško ponekad dokazati.
Što je na primjer kada se predomislimo – kupim usisavač, dođem doma i shvatim da mi on zapravo uopće ne treba. Je li mi trgovac u tom slučaju dužan vratiti novac?
U slučaju da taj usisavač kupite u klasičnoj trgovini, na primjer u shoping centru, nemate se mogućnost predomisliti i tada ovisite o volji trgovca. Ako vam trgovac želi zamijeniti proizvod, izvrsno, ako ne želi, nemate to pravo po zakonu. Druga je priča ako ste taj usisavač kupili preko interneta. Onda se možete predomisliti u bilo kojem trenutku, ali to mora biti u roku od 14 dana i može bez navođenja razloga.
Što je s odjećom i obućom? Kolegica mi priča da je kupila cipele, prvo nošenje, pukla je peta. Može li ih vratiti, tražiti popravak, povrat novca, vratiti tu robu...?
Tu se radi o cipelama koje imaju nekakvu grešku, materijalni nedostatak i iako nemate garanciju za te cipele imate zakonsku garanciju. To je odgovornost trgovca za materijalni nedostatak na stvari i možete se obratiti trgovcu, ne samo da možete nego i trebate se obratiti trgovcu. Ukoliko vas trgovac odbije, vi imate mogućnost obratiti se inspekciji i ona je tu koja je učinkovita, koja je na usluzi potrošaču i koja po mom iskustvu izuzetno pomaže potrošačima. Besplatna je. Ne mora se ići na sud, angažirati odvjetnike, mogu se obratiti inspekciji, inspekcija je ta koja kontrolira trgovce i pomaže potrošačima.
Imat ćemo uskoro tu mogućnost i preko interneta. Mislite li da će to pravo potrošači koristiti?
Mislim da hoće. Uskoro se uvodi potrošačko rješavanje sporova putem interneta. Ukoliko kupite neki proizvod, trgovac će vas morati obavijestiti da imate pravo riješiti spor mirnim putem. U Hrvatskoj će biti određena tijela kojima ćete se moći obratiti, to će biti većinom specijalizirana tijela. Neka će biti za financije, neka za teleoperatere, neka za klasičnu trgovinu i nećete morati ići fizički u ta tijela, već ćete preko interneta razmjenjivati informacije, vodit će se postupak i zapravo na taj način ćete rješavati svoj spor. I nećete zbog nekakvih traperica koje koštaju možda 100 kuna, morati ići na sud, već čete vrlo učinkovito taj spor moći riješiti putem interneta.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr