Obavijesti Video Pretražite Navigacija

Saab uz vojni mlažnjak nudi i offset ulaganja u Hrvatsku

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Kupnjom zrakoplova švedskog proizvođača Gripena, u sastavu Saab grupe, Mađarska je prije nekoliko godina dobila najbolju ponudu offset programa čime je u tu zemlju novim ulaganjima "vraćeno" više novca nego da su zrakoplovi kupljeni od neke konkurentske tvrtke, tvrdi voditelj odjela za offset pri mađarskom Ministarstvu gospodarstva i transporta Sandor Szabo.

Ta je švedska industrija, naime, zainteresirana za prodaju svojih vojnih zrakoplova i Hrvatskoj. Kao i u drugim zemljama s kojima su poslovali, vrijednost kupoprodajnog ugovora putem tzv. offset programa, ponovno bi uložili u Hrvatsku kako bi se javna potrošnja na taj način kompenzirala.

Pročitajte i ovo Sjednica Vlade, ilustracija pozitivna ocjena Europska komisija dala zeleno svjetlo: Do kraja godine očekujemo još 700 milijuna eura bespovratnih sredstva Borbeni avion Traje potraga Izgubio se nevidljivi lovac F-35! Vojska moli građane za pomoć: "Kako ste ga, dovraga, izgubili?!"

Potpredsjednik Saaba za industrijsku suradnju Bo Norlin kazao je da offset programi za tvrtke nisu sankcije, već obveze koje moraju ispuniti, pri čemu koristi imaju obje strane.

Taj se proces kompenzacija ili industrijskih kooperacija sa zemljama s kojima se sklopi posao provodi već četrdesetak godina. O njegovoj popularnosti najbolje govori podatak da je broj zemalja koje traže offset partnera od sedamdesetih godina prošlog stoljeća do danas porastao od deset na više od 130, kazao je Norlin.

U slučaju Saaba ponovna ulaganja u zemlju može provesti bilo koje od poduzeća iz konzorcija Investor u kojem su Ericsson, Electrolux, Volvo i druge vodeće švedske tvrtke.

Nakon prodaje zrakoplova Mađarskoj, Electrolux je u toj zemlji
otvorio najveću europsku tvornicu hladnjaka, usisavača i slične opreme, koja je zaposlila i dvjestotinjak malih i srednjih lokalnih kooperanata, dodao je Szabo.

Obveze prema zemlji kupcu strani prodavatelji, a kasnije i ulagači, obično ispune u roku deset godina. U slučaju kupnje zrakoplova do 25 posto iznosa ulaže se u obrambeni sektor, a ostatak u civilni, najčešće u dugotrajne projekte.

"Mađarska ima odlučna iskustva s offsetom i bitno je shvatiti zašto su takvi programi dobri te zašto ih ne treba propustiti", kazao je Szabo. Dodao je da će svoja iskustva i preporuke o zakonskom uređenju, odnosno omogućavanju takvih investicija danas prenijeti i dužnosnicima hrvatske Vlade te gospodarstvenicima.

U Mađarskoj je do sada otvoreno 15 offset programa ulaganja, a dva su uspješno zaključena. No, u cijelom postupku treba biti fleksibilan, otvoren za dobra poslovna rješenja i dugotrajne projekte.

Istovremeno treba pojednostaviti zakonodavni okvir i nadzorna tijela kako bi proces poticali, umjesto da ga koče, poručio je Szabo.

Ministarstvo obrane lani je objavilo da Hrvatska mora nabaviti nove mlazne zrakoplove koji bi zamijenili zastarjele MIG-ove, te da su najizgledniji kandidati američki F16 i švedski Gripen.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene