Oni žive u kući od 70-ak kvadrata i griju se na drva. Ta njihova agonija dokazivanja kako nisu toliko potrošili traje već duge 4 godine. HEP je tvrdio kako brojilo uredno pokazuje. Interes emisije Provjereno za ovu priču iznjedrio je rješenje koje je bilo tako logično i očito, ali nikome nije palo na pamet duge četiri godine u kojima je obitelj Sruk, kako tvrde, HEP-u platila 45 000 kuna.
Pročitajte i ovo
Provjereno donosi
Ni nakon mjesec dana ne može pokopati majku jer čeka nalaz obdukcije: Iz bolnice poslali nevjerojatan odgovor
Donosi Provjereno
Obitelji dale poduzetniku 380.000 eura, a onda je počela agonija: "Čekali smo dijete i htjeli napraviti kuću..."
Mjesečni iznosi za struju obitelji Sruk penju su do nevjerojatnih 1500 kuna na mjesec. To ne bi bilo čudno da žive u vili ili imaju obrt. No, radi se o računima tročlane obitelji za kuću od 70-ak kvadrata. Oni se kunu da ne troše toliko, a HEP pak tvrdi da brojilo tako pokazuje. i uredno šalje račune.
Ne bi bilo prvi put da je brojilo uistinu krivo pokazalo stanje. Tako je prije devet godina jedna gospođa dobila račun od 17 tisuća kuna za mjesec i pol dana. Koliko god svima bilo jasno da je to greška, Mira Gec se godinama povlačila po sudu da bi nešto toliko logično i sudski dokazala.
Srukovi su prodali sve što su imali vrijednog, ne samo da bi platili račune, već da bi imali što jesti. Za njih javnost ne bi ni saznala da se u redakciju Provjerenog nije javio obiteljski prijatelj koji nije više mogao gledati njihovu patnju. Kažu da sve što imaju daju za račune. Ekipa emisije Provjereno zatekla ih je u mraku. Struja im je, naime, opet isključena.
''Sve što imamo su nam donirali''
Sin, koji je srčani bolesnik, čeka operaciju. A zbog svega, pao je u depresiju pa se sad liječi i od psihičkih bolesti. Sanja Sruk je nezaposlena, a njezin suprug je u mirovini. Žive od 2400 kuna. ''Kupujemo svijeće. Ovo sve što vidite od namještaja to smo dobili. Nemamo ni za svijeće. Sve nam je doniramo nakon što smo sve to svoje prodali i poplaćali njima takve račune'', kaže Sanja.
A računi stižu, i to kao da su, u najmanju ruku, podueztnici. Sudski vještak za elektrotehniku Janko Artuković objašnjava kako su viši računi za struju mogući kada se kućanstvo grije na struju. Sanja se kune da se nikada nisu grijali na struju, već samo na drva. No, njihovi računi nisu veliki samo zimi, već i u mjesecima kada se inače ne grije. Od 600 pa do čak 900 kuna. Kod sudskog vještaka to izaziva sumnju.
Samo ove godine Srukovi su dobili račune na iznos veći od 13 000 kuna. No, problem nije od jučer. Traje više od četiri godine, otkad su, kažu, dobili novi uređaj za mjerenje potrošnje.
Prije 2014. godine i ugradnje novog brojila, kažu, rate su bile između 300 i 400 kuna. Unatoč drastičnom povećanju, oni su plaćali i pritom pisali žalbe, tužbe. U HEP-u tvrde da je priključak provjeren i sve radi kako treba. Prva susjeda tvrdi kako oni takvih problema nemaju.
Dogovorili sastanak s HEP-om
Dakle, nemaju električne grijalice niti klimu, nemaju nikakav dodatni izvor potrošnje. Postavlja se pitanje kako su računi onda toliko visoki. Iskustva poput njihovih nisu česta, ali nisu ni nepoznata. U Udruzi potrošač tvrde kako je malo čudno da bi netko namjerno stvarao tolike troškove i pritom toliko ulazio u dug da životari. ''Samim time da plaćaju, oni skidaju sa sebe odgovornost da nešto ilegalno rade, da poduzimaju nekave ilegalne radnje'', smatra Igor Vujović iz Udruge potrošač.
I sve te godine HEP za to zna. Ekipa emisije Provjereno otišla je zato u kutinsku podružnicu. No, ondje nema odgovorne osobe s kojim bi mogli razgovarati. U telefonskom razgovoru iz podružnice su reporteri kazali kako je za područje Kutine nadležna Elektra u mjestu Križ.
Tim pozivom započinje telefonska agonija prespajanja poziva. Naposlijetku je reporteru Provjerenog rečenog dođe osobno idući dan kako bi mu pojasnili situaciju. Tada su sat vremena uvjeravali da su oni u pravu, a ne obitelj Sruk. No, pred kameru nije htio nitko.
Reporter emisije Provjereno ih je zamolio da s obitelji Sruk dogovore sastanak u HEP-u sutradan, da sjednu kao ljudi i pokušaju dogovoriti rješenje problema. Tako je i bilo. Obitelj Sruk su pozvali da dođu u Križ, a poslali su čak i prijevoz po njih u Kutinu. Reporteru Provjerenog nisu dopustili da budu na sastanku.
Nakon gotovo sat vremena, Mladen i Sanja su završili razgovor sa šefom HEP-a u Križu. Na zatvorenom razgovoru objasnili su da ih ograničava zakonom o zaštiti osobnih podataka njihovih klijenata. Zato su Provjerenom poslali odgovor u kojem, među ostalim, tvrde da su Srukovi od 2011. godine neuredni platiše, da su se žalili i HERA-i i tržišnoj inspekciji i brojnim drugim insitucijama.
Tvrde i da su lažirali stanje brojila prije nego su dobili novo brojilo i onemogućavali pristup radnicima HEP-a te da je iz tog razloga ugrađeno,novo pametno brojilo. Naveli su i da su se korisnici žalili na uznemiravanje od strane HEP-a, a da je HEP u više navrata nudio ispitivanje mjernog uređaja, koje su tek sada nakon četiri godine uspjeli dogovoriti.
Unatoč presudi dobiva opomene
Četiri godine dug spor međusobnih optuživanja, pokušat će riješiti. I to je nešto. No, treba spomenuti da su Sanja i Mladen Sruk već izgubili dva spora, sporove oko visine računa. HEP je to sve dobio jer je brojilo pokazalo da su to potrošili. Vodi se još jedan spor, za Srukove mnogo važniji, oko ispravnosti samog brojila.
Sličan problem Mira Gec iz Sesveta imala je još prije devet godina. Tada je ni kriva ni dužna dobila račun od 17 000 kuna i to za svoj stančić od 35 četvornih metara. "Da bi svi stručnjaci rekli da bi morala imati ili tvornicu ili manji nogometni stadion'', kaže Mira. Tužila ih je i dobila sud, i to pravomoćnu presudu na Županijskom sudu. Tvrdi da bez obzira na presudu dobiva i dalje opomene i potraživanja od HEP-a za račun koji nije napravila.
Sudski vještak još je tada utvrdio da je nemoguće potrošiti 17 000 kilovata u malo više od mjesec dan. No, Mira i dalje dobiva uplatnice s potraživanjima na nekoliko tisuća kuna. Sudski vještak k Srukovima nije ni mogao otići. Oni nemaju struju, isključena je, nema što mjeriti.
Pogledavši samo dio dokumentacije, tvrdi: ''U Hrvataskoj ima oko 2,5 milijuna mjernih mjesta i naravno da se pojave takvi slučajevi, ali to je stvarno sporadično. Minorne su greške, ali nije isključeno da postoji greška u nekom obračunskom mjernom mjestu.'' Isto tvrde i u Udruzi potrošač.
Postavlja se pitanje tko laže, tko krade, laže li itko i krade li itko, kao i zašto bi HEP baš na njima vršio samovolju. Ne zna se je li problem u novom brojilu, no HEP tvrdi da nije, premda ga nikada nisu pristali zamijeniti. Srukovi su i dalje bez struje, dok ne plate dugovanja. I dalje će doslovno tapkati u mraku.
Emisiju gledajte četvrtkom od 22:15 na Novoj TV, a više o pričama iz Provjerenog saznajte na novatv.hr/provjereno
Propustili ste emisiju? Pogledajte je besplatno na novatv.hr