Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Naručivanje iz fotelje

Nemojte postati meta prevaranata, sačuvajte živce i novac: Donosimo što sve trebate znati prilikom online kupovine

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Online kupovina sve je popularniji način trgovine. Kod kupovine iz udobnosti fotelje u svojem domu treba imati na umu nekoliko stvari kako ne biste postali žrtvom prevaranata.

Treba provjeriti pouzdanost trgovca od kojeg će se nešto naručiti prilikom online kupovine. U slučaju da se radi o trgovcu koji ima sjedište u Hrvatskoj, građanima su na raspolaganju sudski i obrtni registar.

Pročitajte i ovo Online kupovina (Ilustracija: Guliver/Thinkstock) Slobodan pristup Ako kupujete online, ovo su odlične vijesti: Od rujna Hrvati više neće biti diskriminirani Internetska kupovina (Foto: Guliver/Thinkstock) Zaštita potrošača Ovako više neće ići, dosta je prijevara: EU uvodi nova pravila za online trgovine

Prije kupovine, pogotovo kad se radi o većoj vrijednosti, dobro je provjeriti i recenzije konkretnog trgovca, kao i dotadašnja iskustva potrošača putem foruma ili društvenih mreža.

Svakako treba posjetiti internetske stranice trgovca i pročitati istaknute opće uvjete jer se pretpostavlja da ih je građanin kupnjom proizvoda prihvatio.

Prije narudžbe proizvoda potrebno je provjeriti i kako se koriste osobni podaci kupca. Nakon što se potvrdi narudžba, smatra se da je kupac s trgovcem sklopio ugovor. Narudžbu treba spremiti, isprintati i provjeriti je li naveden točan e-mail.

Ovakva kupnja sa sobom nosi niz prednosti, ali i mogućih nedostataka. Potrošači imaju pravo na povrat novca, zamjenu oštećenog proizvoda, predomišljanje i jasne i točne informacije.

Ne nasjedajte na ponude prevaranata

Kod kupovine ne nasjedajte na "nevjerojatne" ponude. Nevjerojatno dobre ponude često su zaista nevjerojatne, pa treba biti oprezan, a poseban oprez potreban je kod provjeravanja uvjeta koji pišu pod oznakom "*" i ostalih uvjeta tiskanih malim slovima.

Potrebno je izabrati sigurnu metodu plaćanja. Nikad ne plaćajte unaprijed bilo kojim načinom prijenosa gotovine jer u slučaju da se nešto dogodi, novac vam vjerojatno neće biti vraćen.

Svakako je dobro provjeriti nudi li internetska stranica trgovca siguran način plaćanja. Pri dnu zaslona trebao bi se nalaziti ključić ili lokot, odnosno ako internetska adresa započinje s "https://" – to znači siguran kanal i vjerodostojnu mrežu.

Na kraju, dobro je provjeriti i je li cijena zaista ispravna. Trgovac mora imati istaknutu konačnu cijenu u koju su uključeni PDV i ostala davanja te mogući administrativni troškovi koji bi mogli nastati, kao i eventualni troškovi dostave.

Provjerite s kim komunicirate

Prije nego što se odlučite na online kupovinu, provjerite da ne komunicirate s nepoznatom osobom koja se možda lažno predstavlja, ignorirajte neželjenu elektroničku poštu (spam) i ne šaljite osobne podatke ni podatke o svojim financijama. U e-mailovima ne klikajte na sumnjive linkove i ne otvarajte nepoznate privitke.

Poseban oprez potreban je pri podizanju "brzih" kredita putem interneta ili SMS-a. Tu će se tražiti davanje osobnih podataka – broja osobne iskaznice i OIB-a, a u nekim slučajevima čak i preslika osobne iskaznice. Treba provjeriti ima li oglašivač kredita mogućnost zakonitog obavljanja kreditnih usluga u Hrvatskoj.

Kupac mora čuvati svu dokumentaciju. Time će izbjeći probleme ako bude imao primjedbu ili dodatni zahtjev prema trgovcu.

U slučaju kada trgovac telefonom nazove radi prodaje, dužan je na početku komunikacije navesti svoj identitet i identitet tvrtke za koju je nazvao te komercijalnu svrhu poziva.

Rješavanje problema s trgovcem

Najprije je potrebno kontaktirati trgovca pisanim putem ili putem e-maila i podnijeti pritužbu na kupljeni proizvod.

U slučaju da trgovac ne odgovori na prigovor ili i nakon zaprimljenog odgovora kupac smatra da su povrijeđena njegova potrošačka prava, na raspolaganju su mu sljedeće opcije – u slučaju da se radi o trgovcu sa sjedištem u Hrvatskoj, može se podnijeti zahtjev za inspekcijskim nadzorom tržišnoj inspekciji Državnog inspektorata.

Ako se radi o trgovcu koji ima sjedište u jednoj od država članica Europske unije, Norveškoj, Ujedinjenom Kraljevstvu ili na Islandu, za pomoć i savjet moguće je obratiti se Europskom potrošačkom centru Hrvatska na ecc-croatia@mingor.hr. Pritužbu je moguće podnijeti i posredstvom Platforme za online rješavanje potrošačkih pritužbi.

Kako do informacija?

Informacije o potrošačkim pravima mogu se dobiti putem besplatnog potrošačkog telefona 0800/414-414 ponedjeljkom, srijedom i petkom od 10 do 14 sati te putem aplikacije Centralni informacijski sustav za zaštitu potrošača.

Za savjete i informacije o prekograničnoj kupnji u Europskoj uniji, Norveškoj, Ujedinjenom Kraljevstvu ili na Islandu građani se mogu obratiti Europskom potrošačkom centru Hrvatska na ecc-croatia@mingor.hr.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene