U Hrvatskoj ako se čudite kad vam se ponudi jedna, a dobijete posve drugu uslugu, ispadate u najmanju ruku neugodni, jer samo u Hrvatskoj je normalna stvar, da se reklamira putovanje Vlakom od Zagreba do Splita i da onda zapravo umjesto vlakom, putujete autobusom. Autobusom, kojem (kako je naglašeno) radi i WC. Sve dok vam šofer tog istog autobusa ne pojasni da ste - opet namagarčeni.
Pročitajte i ovo
Milijunsko ulaganje
HŽ dobiva nove inovativne vlakove: "Držimo korak sa svjetskim konkurentima"
Cilj je skratiti putovanje
HŽ kupuje nove vlakove za liniju Zagreb-Split: Do kraja 2027. bit će uloženo 100 milijuna eura
O čemu se radi najbolje opisuje ogorčena korisnica Facebooka, koja je zapravo htjela baš vlakom otići na more, no iskustvo joj se pretvorilo u noćnu moru. Njezinu objavu na spomenutoj društvenoj mreži prenosimo u cijelosti:
Ove godine odlučili smo od Zagreba do Splita ići vlakom. Brzi vlak Zagreb - Split vozi 6 sati, lijepa prilika za vidjet našu Full of life Hrvatsku iz druge perspektive.
Kupili smo karte na ljetnoj akciji: jednosmjerna karta 120 kuna. Još smo i rezervaciju na sjedala dobili.
Gospođa na salteru mi je rekla da je sve ok, da vlakovi voze normalno, nema radova na tom dijelu. Ali, svejedno išla sam pitati još jednu zenu na Informacijama kakva je situacija.
Ona: "Ne, sve je ok. Vlakovi voze i sve ok."
Ja: "I niste imali problema u zadnje vrijeme."
Ona: "Ne, vozi sve ok."
Ja: "I vlakovi se ne kvare i ne prebacuju ljude u buseve?"
Ona: "Ah to, da kad se pokvare onda da, al bus vam je suuuuuper, bolje nego vlak"
Ja: "Ali ja želim putovat vlakom, ali ne busom. (Šokirana sto mi zena iz HŽ-a nudi bus kao bolju vrstu prijevoza.) Dobro, a koliko često se kvario u zadnjih 6 mjeseci?"
Ona: "Ah recimo svaki 4. ili 5. dan prebacuju putnike u bus koji vozi direktno za Split. Ali ne brinite, bus je super, ima i wc koji radi. Ti vlakovi nisu predviđeni za tako duga (?) putovanja i bolje vam je putovati noćnim vlakom, ovi se jako često kvare."
Ja: Šok i nevjerica, al odlučim kupit karte jer ako slučajno neće vozit bus prebacit će putnike u bus koji vozi direktno.
Danas, dan putovanja
Zovem informacije da pitam jel sve ok, poznavajuci HŽ vrlo sam skeptična.
Informacije: "(Nakon par minuta provjeravanja koje me kosta 3 kn/min) Da, da danas idu busevi. Jedan direktno, a drugi staje na svakom kolodvoru."
Ja: (duboko dišem) Koji od buseva ide direktno?
Informacije: Otkud bi ja to trebala znat?
Ja: Šok i nevjerica.
Provjerim na netu vlak nije vozio ni jučer, neće ni sutra.
Danas, na kolodvoru
Na informacijama: "A da, danas (kao da i jučer nije bilo tako) putnici idu busom. Bus je super, vozi direktno, ima wc".
Danas, kod vozača
Dva su busa. Jedan ide direktno, drugi staje na više perona. Kako se bira tko ce uć u koji - tko prvi njegova djevojka.
Pitam šofera jel radi wc, rekla mi žena na informacijama 5 puta da radi.
Sofer: "Naravno da ne radi wc. Normalno da vas lažu, lažu cijelo vrijeme".
Malo o HŽ-u inače:
Zeljeznička poduzeća zadnjih deset godina uglavnom završavaju s gubitkom, nekad i većim od milijarde kuna. Ciljevi restrukturiranja od 2012. do 2016. godine nisu ostvareni, a likvidnost poduzeća je slabija nego prije početka restrukturiranja.
Ukupne obveze željezničkih poduzeća u 2015. iznose šest milijardi kuna, od čega je trećina kratkoročnih obveza.
Željeznice su, pored brodogradilišta i cesta, treći najveći korisnik državnih potpora, jamstava i subvencija. Obveze i dugovi željezničkih poduzeća u vlasništvu države utječu i na rast javnog duga i proračunskog deficita. Od 2006. do 2015. sektoru željeznica dodijeljene su potpore od 8,7 milijardi kuna, a ukupne državne potpore redovito su godišnje nadmašivale 700 milijuna kuna. U razdoblju od 2000. do 2015. odobreno je državnih jamstava 12,64 milijardi kuna.
Obveze i dugovi željezničkih poduzeća u vlasništvu države povećali su javni dug za otprilike 1,3 posto BDP-a. (Anto Bajo i Marko Primorac iz IJF-a, publikacija "Restrukturiranje željezničkih poduzeća u vlasništvu RH")
Djelatnici HŽ-a dobivaju božićnice, uskrsnice i ogromne otpremnine. Kupuju se novi auti direktorima i jede na račun države. Više od pola linija je neprofitabilno.
Relacija Zg-Split skoro nikad ne vozi brzim vlakom. Što znači da HŽ otkupljuje buseve i kao posrednik prodaje karte.
Btw nakon sat i pol vožnje još nas nitko nije pitao za kartu tako da ako želite besplatno na more samo se ukrcajte na bus "Vlakom do Splita za 120 kn"