Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Tko su ti koji odlučuju koje informacije i kada, poput ove o broju nezaposlenih, pustiti u javnost? Ili možda zapravo uopće ne pustiti? Iza svake krizne situacije, osim onih odgovornih, stoje ljudi iz sjene koji nastoje sanirati štetu i ublažiti, većinom neizbježne posljedice.


Tko su ti PR-ovci, glasnogovornici čiji je zadatak javnosti iznijeti neugodne činjenice, objasniti skandale koji su potresali Hrvatsku, poput Karlovačke pivovare, Čačića ili Baxtera. Radi se o relativno mladoj profesiji, a posla ima reko glave! Ponekad nimalo zahvalan zadatak, uljepšati dojam i smanjiti štetu svome klijentu, čak i kad znaju da je gazda kriv. Nije ni čudo da se i sami nazivaju novim odvjetnicima.

Vezani članci Internet Adria (Foto: PR) Konferencija Internet Adria u Opatiji: Kako do učinkovitog digitalnog marketinga u turizmu? Učenici koji su sudjelovali u programu (Foto: PR) Žar ptica Igora Stravinskog – nadahnuće Tjedna glazbe za djecu i mlade

Upravo zbog toga, mnogi o njima nemaju najbolje mišljenje. 'Ljudi obično misle da su to neki spin doktori, da smo mi ljudi koji skrivaju i manipuliraju koji dilaju informacije', kaže gllasnogovornica Aleksandra Kolarić. Oni su posrednici između klijenta i javnosti. A kako novinari više vole konkretne izvore, nego posrednike informacija, nije ni čudo da ljubav između dviju profesija i nije prevelika. 'Rijetko se oslanjam na glasnogovornike jer je to po meni gubitak vremena', tvrdi novinarka Anita Malenica. novinaru Provjerenog.

A pravila ove profesije nalažu sljedeće: brzo reagirati, biti prvi i na vrijeme.'Često ponavljati informacije, reći sve i prije svega govoriti istinu. Jasno da je zaštita klijenta prva, ali kako najbolje zaštiti klijenta? Najbolje je kad govorite točne i istinite informacije.', opisala je tako svoj poso u nekoliko riječi Aleksandra Kolarić.

Laganje se na sljedećem koraku obije o glavu

U kriznim situacijama, treba znati reagirati. Ni oni sami ne kriju da na kraju krajeva ipak rade za svog šefa i da njegove upute slušaju. No pravila struke kažu, poštuju se. 'Nikad lagat jer vam se to na sljedećem koraku odmah obije o glavu. Možete dozirati činjenice', tvrdi glasnogovornik Krešimir Macan. Doziranje činejnica je caka koju koriste većina PR stručnjaka. 'Dio naših savjeta uvijek će biti da ne priznate krivnju! To je ona priča s Tiger Woodsom. Svi su naime rekli, trebao je izaći i reći 'da kriv sam' i to bi riješilo stvar. Moraš uvijek biti pravno osiguran jer priznavanje uvijek znači na sudu presudu protiv tebe, što znači i plaćanje velikog oštetnog zahtjeva', dodaje Macan.

Ne tako davno, slučaj Zdravka Martinovića i karlovačke pivovare, ušao je u pravila struke po pitanju kako se ne ponašati u kriznoj situaciji. 'Zajednica i obitelj nisu mogli dobiti osjećaj da tvrka uistinu žali zbog slučaja jer takve stvari se događaju. Bitno je kako se tvrtka ponese i izrazi žaljenje ili ne', objašnjava Aleksandra Kolarić. Potpuno suprotno ponašanje od pivovare, stručnjaci navode slučaja Radimira Čačića koji je skrivio prometnu nesreću s dvoje mrtvih na mađarskoj autocesti.

Krizne situacije u malom prstu

'Moglo se šutjeti, pokušati zataškati, čekati izvještaj policije i umjesto da on sam izađe s informacijom da ga novinari počnu napadati', kaže glasnogovornica Kolarić. 'On je tražio empatiju i simpatiju javnosti i on je to dobio, rekao je da se to moglo svakom dogoditi, a činjeinica je da se ona stvarno mogla dogoditi svakom. Bez obzira što je on političar. on eće naravno snositi posljedcie ako bude pravno gonjen', pojašnjava Krešimir Macan.

I Krešimir i Aleksandra imaju višegodišnje iskustvo. I oboje u politici. Jedan od Macanovih nedavnih klijenata bio je i splitski gradonačelnik Kerum. Kolarić je prva nosila titulu glasnogovornice Vlade u vrijeme koalicijske Vlade. Krizne situacije su im u malom prstu, jer kako kažu, u politici je svaki dan takav. Kao najboljeg komunikatora u politici, doduše s neslavnim završetkom, navode bivšeg premijera.