S obzirom na to da su danas pali svi rekordi satovima naleta kanadera i air tractora, pred vrijednim ljudima iz MORH-a noćas će biti puno posla. Razgovarali smo i s pilotom jednog od kanadera, satnikom Denisom Smajom.
"Danas smo prvi put oborili rekord sa 76 sati letenja u jednom danu u ovoj protupožarnoj sezoni. Inače, kad se gledaju druge sezone, ovo je jedan veliki ekstrem", kaže satnik Smajo.
Kanaderi su gasili na brojnim mjestima u ponedjeljak, no najteži dio ne mogu izdvojiti jer su svi bili jednako teški.
"Ne bih mogao izdvojiti (najteže). Preko deset mjesta smo gasili, odnosno preko 10 požara i sve je bilo komplicirano i naporno, ali eto", kaže Smajo.
"Sve je to naš posao"
Poseban problem bio je što su kanadere tijekom ponedjeljka premještali konstantno s jednog požara na drugi, no Smajo kaže – sve je to dio posla.
"Nema tu nekog posebnog osjećaja. Sve je to naš posao. Imamo tri radiostanice, komuniciramo jedni s drugima i naravno imamo nekakve upute od strane naših zapovjednika i gledamo prioritet. Gledamo i vidimo sami negdje neke stvari i onda javimo u našu bazu i onda oni nama odobravaju gašenje tamo gdje je najpotrebnije. Znači, gleda se uvijek samo prioritet, to je najvažnije", ističe naš pilot.
Pilote kanadera i u utorak očekuje velik posao, ali i opet jaka bura.
"Upravo sam dobio poziv za dolazak na posao u šest ujutro. Još jedan dobar dan nas čeka", kaže Smajo.
Na pitanje hoće li u utorak pasti rekord postignut u ponedjeljak, Smajo odgovora kako se nada da ipak neće.
Svakih 50 sati leta – sveobuhvatan pregled
Nakon pilota Denisa porazgovarali smo i s njegovim imenjakom Denisom Šušićem, mehaničarem koji radi na održavanju kanadera.
Gospodin Denis Šušić pojasnio nam je kako se kanaderi nalaze upravo na 50-satnom povremenom pregledu zrakoplova CL-415. "Znači, sveobuhvatan pregled nakon 50 sati eksploatacije na požarištu, pregled konstrukcije, pregled stajnog trapa, trupa i svih mogućih sustava. Znači, motora, propelera, pregled hidraulike, ukratko rečeno, pregled svih sklopova i svih dijelova na tom zrakoplovu", pojasnio je naš mehaničar.
Kanader pored kojeg smo razgovarali s mehaničarem Denisom i koji u utorak u akciji željno očekuje barem pola Dalmacije u dobrom je stanju.
"Ujutro će biti spreman za izvršavanje svoje zadaće. Svakako će biti spreman", kaže Denis.
Pozornost pri servisu kanadera mora se obratiti na sve detalje. "Ne mogu izdvojiti ništa posebno, mi moramo obratiti pozornost na ama baš sve. Zrakoplov mora biti u potpunosti ispravan, nema djelomičnih rješenja i previda", kaže MORH-ov mehaničar.
"Moramo se uvjeriti da sve besprijekorno funkcionira, kako bismo ga ujutro mogli putiti da ode odraditi nekakav posao, odnosno spasiti nekakvu kuću", naglašava.
Nakon burnog dana na požarištima, gospodin Denis zadovoljan je stanjem zrakoplova. Svi su zrakoplovi ispravni.
Poželimo da tako i ostane. No, u međuvremenu za mehaničara Denisa nema spavanja.
"Nema spavanja dok ovo traje", kaže na kraju.
Istaknimo još jednom na kraju kako se ljudi iz MORH-a, poput Denisa Šušića, svim naporima trude kako bi kanaderi i u utorak spašavali kuće i gasili najteže požare iznad Dalmacije. Jedino što im stoji na putu jest vremenska prognoza.