Od utorka se očekuje novo poskupljenje goriva - kako se doznaje, za oko 1,60 kuna, pa bi benzin otišao na 13,79, a dizel na 14,13 kuna po litri.
Pročitajte i ovo
Vladina uredba
Ne žurite na pumpe: Od ponoći će gorivo biti jeftinije, evo i koliko
Doznaje Dnevnik Nove TV
Mijenjaju se cijene goriva: Pogledajte što će vas u utorak dočekati na benzinskim postajama
Iako dio ekonomista upozorava da nafta neće još dugo biti skupa, oni koji ovise o njoj upozoravaju da neće izdržati pritisak.
Autobusni prijevoz više neće normalno funkcionirati bez pomoći Vlade, upozorili su iz udruge javnolinijskih prijevoznika. Poseban problem je u ruralnim područjima, gdje je autobus jedini prijevoz do trgovine, škole, posla...
"Morat ćemo staviti ključ u bravu"
Dragutin Kranjčec, predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, kazao je da su poslali dopis premijeru Andreju Plenkoviću i Vladi.
"Tražili smo da nam se barem omogući rad, da sigurno bude dizel goriva na pumpama. Ono što se događa je da će svaki tjedan cijene goriva rasti. Koliko će to ljudi uspjeti i tko će uspjeti platiti - nitko ne zna", navodi Kranjčec.
"Situacija nije ni bezazlena ni lijepa, bojimo se da ćemo morati staviti ključ u bravu bez potpore Vlade", rekao je i kao dobar primjer navodi Mađarsku, koja je zacementirala cijene za prijevoznike na 9,60 kuna.
"Problem je što bi moglo doći do toga da nema goriva na pumpama. Trpjet ćemo svi, od onog najmanjeg do onog najvećeg prijevoznika. Bojimo se što donosi svaki novi tjedan. U zapadnoeuropskim zemljama je nafta prešla cijenu od dva eura, mi smo blizu te cijene. Predložili smo da država vidi što se može napraviti - da se osigura gorivo i da se zacementira cijena", rekao je Kranjčec.
"Država zarađuje više"
Od vlasnika jedne od manjih benzinskih crpki doznajemo kako oni cijelo vrijeme, otkako je Vlada donijela odluku o reguliranju cijena goriva, posluju s gubitcima.
"Apsurd cijele priče je da su skinute trošarine minorne, mi mali radimo na 45, a ne na 75 lipa kao veliki distributeri, kako je prezentirano na Vladi", kazao je vlasnik, čiji su podaci poznati redakciji, i dodaje kako je novi Vladin model ipak bolji od onog prije.
"No, apsurd svega je da smo morali rušiti uvjete prijevoznicima. Kad sve zbrojite i oduzmete - država se odrekla 20 lipa trošarine, a ubire 58 lipa PDV-a više s povećanjem cijene goriva. Znači, nama su fiksirali rabat, poslujemo s gubitcima, prijevoznicima je poskupjela litra goriva, rabati koje su imali kod distributera su prepolovljeni, a država zarađuje više", objasnio je.
Realna cijena litre dizela - 15,05 kn
Navodi kako već šest mjeseci distributeri posluju s gubitcima. "Za mjesec i pol istječe mjera Vlade prema nama, ako bi oni još nešto išli intervenirati, bit će zatvaranja crpki. Mislim da ni veliki distributeri to neće izdržati jer nemaju gdje uštedjeti, a troškovi nam, kao i svima, rastu", kazao je i navodi slovenski model kao dobar primjer.
"Kod njih je pušteno da cijena bude onakva kakva treba biti i distributeri slobodno formiraju cijenu, a država dio trošarina po litri goriva vraća prijevoznicima. Oni su amortizirali udar na prijevoznike, smanjen je pritisak na korisnike. Gube građani koji sami plaćaju veću cijenu goriva, ali ne skaču druge cijene, poput cijena hrane", kazao je.
Na pitanje novinara - kolika bi bila realna cijena goriva bez Vladinih odluka odgovara: "S punom maržom litra dizela bila bi 15,05, litra benzina bila bi nekih dvadesetak lipa manje."
Autoprijevoznik tvrdi da ni oni nisu svi isti
Ivan Kaspret, vozač autobusa i vlasnik jedne autoprijevozničke tvrtke, navodi kako rješenje ove situacije vidi u uvođenju "nečega poput plavog dizela prema poljoprivrednicima, da autoprijevoznici imaju kartice kojima bi se evidentirala potrošnja", a sukladno tome bi cijena goriva autoprijevoznicima bila niža i ne bi se dogodio udar na građane koji se koriste uslugom prijevoza.
"Nakon korone ovo će biti veliki udarac, veći od korone. Cijena će biti prevelika prema korisnicima i nećemo imati posla. U problemu će biti i turističke agencije koje su primile novce za maturalna putovanja prije korone. Sad je sve poskupjelo, a posao je ranije dogovoren", kazao je Kaspret i dodao kako čak ni autoprijevoznici nisu svi isti.
"Ovo je sve samo za velike igrače. Oni su revitalizirali sve linije koje su godinama držali u ladicama i nisu ih vozili. Sad su ih izvukli iz ladica i podijelili prijevoznicima kako bi dobili novce od Vlade i EU-a. Najgore je što pojedinci voze za 10 kn/km, a prijevoznici u turizmu voze za 7 kn/km", navodi Kaspret.
"Stvara se nelojalna konkurencija kako bi samo neki preživjeli. Tko je bliže vatri, bolje se grije", dodao je. Detaljnije o tome pisao je i na Facebooku.