Ima li Dubrovnik više štete ili koristi od kruzing turizma? Korist je jasna - to je zarada, dok su nedostaci gužve i opterećenje, a sve češće se govori i o negativnim utjecajima na okoliš.


U Dubrovnik će ove godine uploviti oko 500 kruzera. S jedne strane zarada, s druge gužve, prometne blokade, onečišćenje okoliša, oprečna mišljenja i kod građana, ima li više štete ili koristi.

Vezani članci Marina Kovačić (Foto: Dnevnik.hr) Ne viđa se često: Iz Rusije se vratila s medaljom izvrsnosti i ne želi napustiti Hrvatsku Slika nije dostupna Dubrovniku prekipjelo s kruzerima: "Mi to ne možemo podnijeti"

Mato Franković, gradonačelnik Dubrovnika, tvrdi kako je zatražio svu dokumentaciju nadležnih institucija kako bi se utvrdilo kolika je štetnost boravka kruzera na području Dubrovnika.

"Ukoliko stvarno postoji takva studija koja kaže da je kruzing turizam iznimno štetan za grad Dubrovnik, naravno da je naša dužnost da se odreknemo toga. Ja sigurno nikad ne bih dopustio da se događa nešto što izazva štetu gradu, ali trebamo to vidjeti, sagledati, pa ćemo onda donijeti odluku", kaže Franković.

A studije postoje, baš kao i ona Instituta za turizam, koja jasno govori o negativnim učincima, kao što je neadekvatno odlaganje otpada.

"Otpad može kroz vrijeme curenjem onečistiti vodu. Isto tako, brodovi se premazuju s teškim metalima s protuobraštajnim premazima koji se emitiraju u more", kaže Hrvoje Carić iz Instituta za turizam, koji smatra da postojeći turizam mora biti još ekološkiji.

"Kruzing turizam da, ali na način da mjerenjem doznamo koji oblik kruzing turizma nama najviše odgovara i za lokalno stanovništvo i za lokalnu eknomiju i za okoliš", kaže Carić.

Korist u kruzing turizmu je jasna, radi se o zaradi, no Sveučilište u Dubrovniku istraživalo je i potrošnju turista u svojem gradu i zaključili su da gosti s kruzera najmanje troše.

"Turisti u Dubrovniku troše prosječno dnevno 160 eura, izletnici troše 30 eura, a posjetitellji s kruzera 24 eura", kaže Ivana Pavlić iz dubrovačkog Sveučilišta.

Turizam je najvažnija grana hrvatskog gospodarstva, no režemo li je dok na njoj trenutačno dobro sjedimo? Na Sveučilištu upozoravaju kako su negativni efekti marginalizirani jer se manifestiraju tek dugoročno, za razliku od onih pozitivnih koji imaju punu pozornost.

Tijekom četvrtka u Dubrovniku su bila četiri kruzera i s njima je došlo oko šest tisuća putnika. Britanski mediji su se posljednjih dana raspisali o kruzing turizmu, pa tako Channel 4 tvrdi da jedan kruzer zagađuje okoliš kao milijun automobila.

Svojim bombastičnim naslovom su ponovno skrenuli pozornost na ono na što Europska komisija upozorava već duže vrijeme nizom istraživanja o onečišćenju zraka u lukama.

Najvažnija je kontrola, dobar monitoring kruzera koji dolaze u Hrvatsku, ne samo u Dubrovnik, već i u Split i Zadar koji imaju sve veći priljev takvih brodova.

U Ministarstvu zaštite okoliša danas su nam najavili da će raditi na povećanoj kontroli takvih brodova i kako očekuju napredak u tom smislu.   

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr