Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Prvi je dojam, pogotovo u poslovnom svijetu, nedvojbeno važan. Pri tome i odjeća ima svoju ulogu, stoga ne čudi što velik broj tvrtki ima propisani kodeks odijevanja.


Portal MojPosao istražio je na više od 300 ispitanika u kojoj su mjeri pravila odijevanja važna u poslovnom svijetu i o čemu se posebno 'vodi računa'.

Vezani članci Pas, ilustracija Napad u Rogoznici: Naljutio se na ženu jer je dovela psa na plažu na kojoj su djeca pa joj prijetio ubojstvom Hotel President, Dubrovnik Ne preporučuje se kupanje! Onečišćeno more na dubrovačkoj plaži

Nešto više od četvrtine ispitanika (27%) ima propisan kodeks odijevanja u tvrtki u kojoj rade, dok za trećinu ispitanika (31%) postoje nepisana pravila odijevanja. Za 22% ispitanika nema pravila, osim za određene situacije poput sastanka s klijentima, dok ih petina (20%) nema nikakva pravila odijevanja na poslu.

Kako raste broj zaposlenika, tako raste i važnost poslovnog odijevanja: ispitanici zaposleni u velikim tvrtkama najviše paze na svoj stil odijevanja budući da njih 44% ima propisan kodeks odijevanja. Manje od trećine zaposlenih u srednje velikim tvrtkama (30%) mora se pridržavati kodeksa, dok je to slučaj za tek 8% zaposlenih u malim tvrtkama.

>> 'Neki smrde već na početku smjene'

Ujedno, ako je poslodavac stranac, više se obraća pozornost na odijevanje: 33% zaposlenih u tvrtkama u stranom vlasništvu ima propisan kodeks, dok isto vrijedi za 21% zaposlenih u 'domaćim' tvrtkama.

Među onim zaposlenici koji se moraju pridržavati kodeksa odijevanja, najviše ispitanika ima propisane uniforme (33%) ili poslovno ležerni stil koji ne uključuje tenisice i traperice (27%). Malo više od petine ispitanika (22%) ima propisanu formalnu poslovnu odjeću, a kod 18% poslodavac dopušta ležerni stil kao dopušteni stil odijevanja na poslu.

Kodeksom odijevanja najčešće se propisuju prihvatljiva odjeća (32%), obuća (26%) i osobna higijena (22%), a nešto rjeđe šminka (10%) i frizura (10%).

Jednom definirani kodeks odijevanja rijetko se mijenja – čak 66% ispitanika izjavilo je da se njihov kodeks odijevanja nije promijenio u posljednjih pet godina. Malo više od petine ispitanika (22%) navodi da im se kodeks mijenjao, i to prema ležernijem, dok ih 12% navodi da se mijenjao prema formalnijem stilu.

Čak 48% ispitanika nema ništa protiv kodeksa odijevanja i ne žele njegovu promjenu, dok bi 34% zaposlenih voljelo promjenu prema ležernijem. Za ukidanje kodeksa je 10% ispitanika, dok ih je 8% za promjenu prema formalnijem stilu.
Na pitanje pridržavaju li se kodeksa, čak 60% ispitanika tvrdi da uvijek slijedi propisana pravila, dok 37% navodi da to ovisi o situaciji. Tek 2% ispitanika se rijetko pridržava kodeksa, dok ih 1% ne pridržava pravila.

Za većinu ispitanika (62%) ne postoji dan u tjednu kada mogu zanemariti pravila odijevanja na poslu, dok 38% zaposlenih ima pravo na odijevanje po vlastitom izboru jedan dan u tjednu.

Kršenje propisanih pravila trebalo bi imati i određene posljedice, no 50% ispitanika ne zna postoje li sankcije za nepridržavanje kodeksa odijevanja. Da kršenje kodeksa ne donosi kaznu navodi 37% ispitanika, a tek 13% je potvrdilo da sankcije postoje.

Posljedica neprimjernog odijevanja ponekad može biti i podrugljivi komentar kolega ili nadređenog što potvrđuje 16% ispitanika. 'Moj šef voli komentirati na neprimjeren način, pogotovo ako netko ima koju kilu više (doslovce i kilu –dvije više). A ja spadam u tu kategoriju. Dakle, ne stoji mi savršeno sva odjeća, a on to voli primijetiti', iskustvo je jedne ispitanice.

Velika većina ispitanika (84%) nije imala slična iskustva.

Čak polovica ispitanika (51%) nema praksu komentiranja neprimjerenih odjevnih kombinacija s kolegama, dok 38% ih komentira, ali ponekad. Neprimjene odjevne kombinacije svojih kolega uvijek komentira tek 11% ispitanika.

Ispitanici koji nemaju propisan kodeks odijevanja navode da uglavnom paze na svoj odabir odjeće (45%), dok ih 42% navodi da svakako obraća pažnju na to što će odjenuti za posao. Tek 11% ispitanika navodi da uglavnom ne pazi na svoje kombinacije za posao, dok ih 3% ne vodi 'računa' o tome.

Očekivano, žene više paze na svoje poslovne odjevne kombinacije: skoro polovica žena (43%) svakako brine o tome što će odjenuti za posao, dok se istima zamara 35% muškaraca.

Važnost odjeće nije ograničena samo na prvi susret s kolegama, nadređenim, poslovnim partnerima ili klijentima. Tako najviše ispitanika (37%) smatra da odijevanje utječe na odnos s nadređenim, zatim na odnos s kolegama (34%) i napredovanje (23%). Da stil odijevanja utječe na obavljanje radnih zadataka smatra 18% ispitanika, dok ih 10% navodi da utječe na plaću.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook