Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Svakih 6 sekundi u svijetu jedna osoba umre od moždanog udara. Ova bolest jedna je od najčešćih bolesti današnjice. U Hrvatskoj je moždani udar drugi najčešći uzrok smrti, dok je najčešći uzrok trajne invalidnosti.


Ubrzani život, stres i brza prehrana, glavni su okidač moždanog udara. 'Moždani udar kao njihov krajnji stadij, su vodeći uzrok smrtnosti u svijetu i kod nas, u svijetu se nalazi na 3. mjestu, a u Europi i u našoj zemlji je po učestalosti, kao uzrok smrti na drugom mjestu', kazala je doktorica Dražana Martinović Mamić.

Vezani članci Mjerenje struka, ilustracija S poremećajima prehrane susreću se sve mlađa djeca: "Nije riječ o hrani, već o emocijama, nesigurnostima i niskom samopouzdanju" Slika nije dostupna Ugledni britanski časopis otkrio što je uzrok svake pete smrti u svijetu prošle godine

Iako možda udar većinom pogađa osobe starije životne dobi, sve češće žrtve su mlađi ljudi. I dok se neke uzroke ne može izbjeći, većina problema leži u životnim navikama. 'To je u prvom redu poviše krvni tlak, zatim poremećaj razgradnje masnoća, šećerna bolest. Od ovih uklonjivih čimbenika: pušenje, alkoholizam, stres', kazala je Vida Demarin, profesorica neurologije.

>> Nezaposlenost vodi u srčani udar!

Ipak, puno kretanja i zdravi život teško je uskladiti uz svakodnevni posao. Fabijan redovito putuje biciklom i pokušava se zdravo hraniti. 'Pokušavamo se snaći koliko možemo. Evo, vozimo bicikl koliko možemo, znamo da je to zdravo. Ritam života nam ne dozvoljava baš kontinuirano bavljenje sportom, odnosno zdravim životom', kazao je Fabijan Drnas.

Uz visoku smrtnost, moždani udar glavni je uzrok invalidnosti. Najbitnije je simptome navrijeme prepoznati: 'Smetnje osjeta: trnjenja jedne polovice tijela, motorične slabosti mišićne snage, isto u jednoj polovici tijela, smetnje govora. Nekad to mogu biti i vrtoglavice, glavobolje praćene mučninom i povraćanjem, glavobolje kao nikad do tada', kazao je Denis Čerimagić, voditelj službe za neurologije Opće bolnice Dubrovnik.

A kako bi smanjili opasnost, rješenje je jednostavno: zdrava hrana i aktivan život. 'Redovita tjelesna aktivnost, što znači svaki dan, doista. Riba dva puta na tjedan, maslinovo ulje, voće, povrće i čaša crnog vina', kazala je Demarin.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook