Zvuči nevjerojatno, ali istraživanje Addiko banke pokazuje da je novac i dalje tabu-tema u hrvatskom društvu. Iako živimo u digitalnom vremenu, u kojem informacije nikada nisu bile dostupnije, kada je riječ o vlastitim financijama – mnogi radije šute.
SPREMAN JE
"Čekamo naredbu! Sve će se brzo završiti": Putinov saveznik spreman za rat s Europom
napad u Splitu
Izbodeni policajac bori se za život, procurili detalji o napadaču: Ima samo 18 godina
DETALJI UŽASA
Cure detalji stravičnog napada na policajca: Zadao mu je najmanje 8 uboda, htio je ubiti roditelje...
"Odmalena razvijamo stav da novac nije bitan i da ne donosi sreću. A kad odrasteš, shvatiš da je sve vezano za novac. Tema nosi sram i zavist", kaže Petra Bašić Jantolić , direktorica Razvoja poslovanja s klijentima iz Addiko banke.
Petra Bašić Jantolić , direktorica Razvoja poslovanja s klijentima iz Addiko banke
(Foto:
Nova Studio/Karlo Klasić)
Šokantne brojke: Više pričamo o seksu nego o novcu
Prema istraživanju, 71 % građana smatra novac tabu-temom, a čak 61 % vjeruje da bi donosilo bolje odluke kada bi više razgovaralo o novcu.
"Više se priča o seksu nego o novcu. To mi je fascinantno", komentira radijski voditelj Daniel Bilić. "I dalje je tako, pogotovo kad su financijski problemi u pitanju."
Glasno o novcu
(Foto:
Nova Studio/Karlo Klasić)
Financijska nepismenost – obrazovni sustav šuti
Nedostatak razgovora o novcu usko je povezan s manjkom financijske edukacije. Škole još uvijek ne nude sustavnu poduku o financijama, što ostavlja mlade nespremnima za stvarni svijet.
"Mi jednostavno nismo obrazovani o novcu. Ja ne znam ništa o novcu. Inflaciju mi ne možeš objasnit da sjedimo 30 sati. Čak i u mom poslu tabu je pitat: 'Koliko da naplatim ovo?' Jer se nekako bojiš da ćeš ispast ili pohlepan ili da ćeš sam sebe podcijeniti, pa time rušit kolegama cijenu", priznaje glumac Filip Riđički.
Parovi u financijskoj tišini
Tabu-tema ne prestaje ni u privatnim odnosima. Istraživanje je pokazalo da 50 % parova nikada nije razgovaralo o financijama prije braka, dok 38 % ljudi ne zna financijsku situaciju svog partnera.
Zašto je važno pričati glasno o novcu?
• Razbijamo tabue
• Donosimo bolje financijske odluke
• Učimo jedni od drugih
• Stvaramo zdraviji odnos prema novcu
• Gradimo financijsku otpornost
Štednja kao prvi korak: 10 % mjesečnih prihoda sa strane
Čuli smo i konkretne savjete kako pametno upravljati novcem.
"Ako si u mogućnosti, 10 % mjesečnih prihoda stavi sa strane i ponašaj se kao da ih nemaš", savjetuje radijski voditelj i tiktoker Jan Mihaljević.
"Taj krizni fond mi je više puta spasio stvar. Ali ne mislim da sam financijski stručnjak".
Promjena počinje razgovorom
Promjena mindseta nije laka, ali je moguća. I počinje – razgovorom.
"Moj krug ljudi se promijenio. Sad pričamo o novcu – koliko zarađujemo, koliko trošimo. Nije novac najvažniji, ali utječe na svaki aspekt života", kaže influencer Dario Marčac, osnivač agencije Crew.
Znanje o novcu je moć
Direktor agencije Bruketa&Žinić&Grey, Davor Bruketa, naglašava važnost otvorenosti.
"Vrijeme je da pričamo o svojim financijama. Tako učimo, dobijemo korisne savjete i uspoređujemo se. Jer ako šutimo – ne napredujemo."
Davor Bruketa, Bruketa&Žinić&Grey
(Foto:
Nova Studio/Karlo Klasić)
Prema Bruketi, dizajn i kreativnost itekako mogu otključati važnu i često tešku temu poput novca. "Mnoge institucije u Hrvatskoj nastoje podići financijsku pismenost, što je izuzetno važno za društvo, ali Addiko banka pristupa tome na drugačiji način. Kviz koji su osmislili odličan je primjer takvog pristupa, a dostupan je i online, što omogućuje zabavno i pristupačno podizanje svijesti o novcu. Hrvatska nije prva zemlja koja pokušava povećati financijsku pismenost, ali Addiko to radi kreativno i efektivno."
Addiko pokrenuo kampanju "Glasno o novcu"
Kako bi potaknula građane na otvoreniji razgovor o financijama, Addiko banka pokrenula je kampanju "Glasno o novcu". Cilj je jasan – podići broj onih koji redovito razgovaraju o novcu sa sadašnjih 36 % na 56 % do 2028. godine.
Glasno o novcu
(Foto:
Nova Studio/Karlo Klasić)
"Želimo biti dobar sugovornik društvu. Otvoriti prostor za priču o novcu bez srama i osuđivanja", poručuje Petra Bašić Jantolić.
Interaktivni online kviz: Osvoji krizni fond!
Kao dio kampanje, Addiko je pokrenuo online kviz koji građanima nudi priliku da osvježe znanje o financijama – i osvoje tri prosječne plaće, idealne za krizni fond.
Glasno o novcu
(Foto:
Nova Studio/Karlo Klasić)
Kviz je otvoren do kraja kolovoza i potpuno besplatan za sudjelovanje.
Saznaj više i sudjeluj u kvizu ovdje.
Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Addiko po najvišim profesionalnim standardima.