Fleksitarijanci teže 15% manje od svejeda
Fleksitarijanci teže 15% manje od svejeda Foto: Getty Images

Prakticira vegetarijansku dijetu i povremeno konzumira meso i ribu. Riječ je o fleksitarijancu odnosno povremenom svejedu koji shvaća važnost mesa u prehrani, no stalo mu je do životinja i zaštite okoliša. O ovom novom obliku ishrane razgovarali smo s nutricionisticom Mirjom Zupčić.


Fleksitarijanac kao termin je ušao je i u Oxfordski rječnik, a nastao je kao složenica dviju riječi "fleksibilan" i "vegetarijanac".

''Većinu potrošača mogli bismo svrstati u tri skupine: osobe koje jedu meso, osobe koje ne jedu meso te osobe koje smanjuju meso u prehrani. Fleksitarijance možemo svrstati u treću skupinu osoba koje imaju nekoliko vegetarijanskih dana u tjednu, za razliku od osoba koje konzumiraju meso svaki dan i koje svrstavamo u prvu skupinu. Ova definicija u skladu je sa definicijom semi-vegetarijanstva, te se ova dva pojma u znanstvenoj literaturi često isprepliću. Pa se tako u jednom istraživanju semi-vegetarijanstvo definiralo kao prehrana u kojoj se najmanje tri dana u tjednu meso ne jede'', kaže mag.nutr. Mirja Zupčić i dodaje: 

''Čini se kako fleksitarijanci prepoznaju činjenicu kako je meso važan izvor proteina, masti i mikronutrijenata poput željeza i cinka, ali i uzimaju u obzir i etičku stranu hrane odnosno stalo im je do zaštite okoliša kao i životinja. Također, fleksitarijanstvo uzima u obzir dokaze kako dugoročna konzumacija obilja crvenog mesa i procesiranog mesa u prehrani podiže rizik od mortaliteta, kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa tipa 2 i određenih vrsta karcinoma kao što je karcinom debelog crijeva. Međunarodna agencija za istraživanje raka crveno meso klasificira kao vjerojatno kancerogeno, dok je procesirano meso klasificirano kao kancerogeno.''

Fleksitarijanci teže 15% manje od svejeda Fleksitarijanci povremeno jedu sve jer shvaćaju važnost mesa i ribe na organizam (Foto: Getty Images)

Zdravstvene prednosti fleksitarijanstva

Prema nekim istraživanjima, fleksitarijanci teže 15 % manje od svejeda, imaju nižu stopu bolesti srca, dijabetesa i karcinoma, te prosječno žive 3,5 godina duže. ''Kao i vegetarijanci, i fleksitarijanci moraju znati puno o prehrani, kombiniranju namirnica i planiranju dnevnih obroka. Također, trebaju u svoj jelovnik uvesti brojne „nove“ namirnice poput mahunarki, tofua, seitana, orašastih plodova, sjemenki, klica te cjelovitih žitarica kako bi njihova prehrana bila što raznovrsnija i uravnoteženija.'', objašnjava mag.nutr. Mirja Zupčić.

Fleksitarijanci teže 15% manje od svejeda Mirja Zupčić, mag.nutr. / Vitaminoteka (Foto: PR)

Fleksitarijanska prehrana može spasiti svijet

Članak objavljen 2018. godine u časopisu Lancet pokazao je kako je fleksitarijanstvo najbolji model prehrane za budućnost. Naime, međunarodna znanstvena skupina pod nazivom EAT koju čini 37 znanstvenika tijekom tri godine radila je proračune i analize prehrambenih obrazaca u potrazi za obrascem koji bi predstavljao rješenje za probleme povezane s opskrbom hrane i prehranom u cijelom svijetu.

''Skupina je istraživala na koji način osigurati dovoljno hrane za svijet 2050. godine te je tražila obrazac prehrane koji ostavlja najmanji ugljični otisak, ali istovremeno je tražila i obrazac prehrane koji smanjuje učestalost bolesti povezanih s prehranom i snižava rizik od preuranjene smrti. EAT grupa utvrdila je kako prehrambeni obrazac zvan "fleksitarni", podržava održivost u proizvodnji hrane, smanjuje emisije stakleničkih plinova, poboljšava zdravlje i snižava rizik od prijevremene smrti. U ovom obrascu većina hrane trebala bi biti biljnog porijekla, ali za one koji to žele, namirnice životinjskog porijekla su također dozvoljene u određenom opsegu. Istraživači EAT-a pokazuju da bi se fleksibilnom prehranom mogao sniziti rizik od prijevremene smrti kao i ugljični otisak.'',  kaže mag.nutr. Mirja Zupčić.

U fleksitarnoj prehrani kriteriji za glavne izvore proteina na temelju tjedne doze su sljedeći: 100 g crvenog mesa, 200 g peradi, 200 g ribe, 350 g orašastih plodova, 90 g jaja i 525 g graha/ mahunarki.

Ankete pokazuju kako su fleksitarijanci uglavnom - žene

''Čini se kako većinu sljedbenika fleksitarijanske prehrane čine žene. S obzirom na zdravstvene i druge koristi ovog načina prehrane i činjenice da se mesa ne treba u potpunosti odreći, važno je proširiti glas o fleksitarijanstvu kako bi više muškaraca, ali ne samo njih, prigrlilo ovaj kvalitetan model prehrane.'', dodaje  kaže mag.nutr. Mirja Zupčić.
 

Nova StudioSadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Zvijezda po najvišim profesionalnim standardima.

Još brže do svakodnevnih vijesti prilagođenih tebi. PREUZMI novu Još lakše do najnovijih vijesti o poznatima. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju