Da li je Mark Zuckerberg samo imao sreće i da li Facebook svoj veliki uspjeh može zahvaliti samo tome što se pojavio u pravo vrijeme?
Često na internetu možemo pročitati različite analize blogera i IT stručnjaka koji sumnjaju da će se ovakva dominacija i uspjeh Facebooka nastaviti i u budućnosti, a imamo osjećaj da se broj skeptika povećao nakon što je Google predstavio svoju društvenu mrežu koja je po mnogima jednostavnija i organiziranija.
Tako sve više možemo pročitati da će Facebook u budućnosti postati novi MySpace ili novi Yahoo – kompanije koje su nekoć vladale internetom, a danas su potpuno u drugom planu. Jedan od zagovornika te teorije jest Mike Elgan čiji je članak na Datamationu podigao puno prašine i pokrenuo mnoge rasprave oko uspjeha i budućnosti Zuckerbergove društvene mreže.
U tom članku tvrdi da Facebook svoj uspjeh može samo dijelom zahvaliti kvaliteti servisa, a drugi dio zasluga za taj uspjeh pripada činjenici da se samo pojavio u pravo vrijeme – dakle, Zuckerberg je imao sreće.
U vrijeme nastanka ove društvene mreže, smatra Elgan, ekipa s Harvarda tražila neko 'elitno mjesto' na internetu gdje mogu komunicirati jer im je bilo dosta MySpacea, klinaca i brojnih brandova koji vise na njemu – to je postao Facebook. 'Sama ideja ove društvene mreže nije nešto posebno interesantna, dizajn nije revolucionaran, ali tajming je bio savršen', dodao je Elgan.
Također, on smatra da ova kompanija uopće nije inovativna te je sve što radi u posljednje vrijeme kopiranje Googlea+ i drugih društvenih mreža pa kaže da je integracija sa Skypeom predstavljena nakon što je Google najavio opciju video poziva Hangouts, zatim je po uzoru na Groupon i Foursquare predstavio Deals i Places, a i opcija pretplate slična je praćenju na Twitteru.
Dakle, inovacije nema, Facebook samo kopira druge kompanije i u tome je neuspješan jer niti jedna od ovih opcija nije doživjela neki uspjeh ili je ugašena. Elgan smatra da će Fejs na kraju završiti kao Yahoo – kompanija koja je i dalje prisutna na tržištu, no više nikad neće biti dominantna kako je bila u vrijeme svoje najveće moći.
Ipak, teško je uspoređivati Facebook i Yahoo, jer riječ je o drugačijim kompanijama koje djeluju u različito vrijeme te je Elgan u svom napadu na ovu kompaniju zaboravio napomenuti da Zuckerbergova društvena mreža ima oko 750 milijuna korisnika koji su povezani i svakodnevno komuniciraju putem ove mreže te da mlađe generacije doslovno odrastaju na Facebooku i ne namjeravaju ga tek tako napustiti.
Iako se s Elganovim tvrdnjama neće složiti, Zuckerbergu je ipak jasno da Facebook mora stalno napredovati pa je tako na konferenciji u srpnju na kojoj su predstavljeni video pozivi najavio da sada počinje nova faza za Facebook.
U prethodnoj fazi povećan je broj korisnika, a sada je vrijeme za nova korisnička iskustva i opcije. Tako je u posljednje vrijeme ova kompanija predstavila brojne nove (manje ili više uspješne) opcije, a uskoro očekujemo i njen glazbeni servis.
Nakon toga možemo očekivati i izlazak ove kompanije na burzu – koji je navodno odgođen za kraj sljedeće godine te se očekuje da će njena vrijednost premašiti nevjerojatnih sto milijardi dolara. S tolikim novcem i tako velikim brojem korisnika, teško je za povjerovati da će si Facebook dopustiti da postane novi Yahoo.