Od piksela do fotorealizma

FOTO: Šetnja evolucijom grafike računalnih igara

Igrate igrice? Sve ste zahtjevniji što se tiče njihovog izgleda? Napravimo nekoliko koraka unazad i pogledajmo kako je grafika na računalnim igrama drastično evoluirala. Od zeleno-crne grafike na zaslonima iz 1970-ih do današnje 'hyper' grafike, prošlo je četrdeset godina.

Možete li se sjetiti prve igrice za računala? Godine 1972. dvojica entuzijasta napravili su Pong, prvu video igricu, ili po nekima pradjeda svih video igara. Industrija video igara, time je rođena. Godine 1980. napravljena je nova instant hit video igra - Pac-Man, a inspiracija za tu igru (prema legendi) bila je navodno pica kojoj nedostaje kriška. Njezin kreator Toru Iwatani morao je od samo 14x14 piksela napraviti prepoznatljivog lika računalne igre, i uspio je.

Već samim krajem 80-ih godina prošlog stoljeća, točnije 1989. godine Jordan Mechner napravio je popularnu igru Prince of Persia (koja je nedavno dobila i svoj visokobudžetni filmski ekvivalent). Da bi pokrete glavnog lika u igri učinio realističnim, Mechner je napravio video snimku svojeg brata kako trči i skače po lokalnom parkiralištu. Rezultat je bio, govoreći u terminima tog vremena, daleko ispred svojeg vremena.

Doba FPS-a

Prva računalna igra koja je počela koristiti poligone u prikazivanju likova bila je Virtua Fighter iz 1993. godine. Bila je hit svojeg vremena i preteča 3D igara. A sad smo napokon došli i do jednog od najpopularnijih žanrova računalnih igara, dobre stare pucačine, ili FPS-a. Godina je 1993. a igra se zove Doom. Igra je odisala inovacijama, poput dinamičnih razina (levela), pomičnih podova, koloraturnih tekstura i promjenjivog osvjetljenja samih nivoa igre, kako bi se dočarao strah.

No, koja je računalna igra ponudila igračima svijet, koji je u njezino vrijeme vizualno bio dočaran samo u grafičkim superlativima? Odgovor je Myst. Tu su se igrači po prvi puta susreli sa sasvim novim načinom igranja igara i istraživanja svjetova.

I Hrvati dali svoj obol

1998. godine ulazimo u novu eru FPS igara, s mega popularnom računalnom igrom Unreal. Njezin revolucionarni 3D engine i superiorna grafika privukla je horde igrača tog vremena, a sama igra polučila je nevjerojatan uspjeh. Baza Unreal Enginea napisana je u programu C++, što je omogućilo da ga podržava više platformi, od Windowsa, do Mac OS-a. Isti engine, odnosno njegove osnove, nakon njegovog izlaska koristile su mnoge kasnije računalne igre.

Godine 2001. skupina hrvatskih programera šokirala je računalni svijet lansiranjem igra Serious Sam: The First Encounter, koju je pokretao vlastiti engine. Igricu je napravio CroTeam i svoj engine su nazvali Serious Engine, koji je pokupio iznimno pozitivne kritike. Jedna od njegovih glavnih odlika bila je ekstremno velika vidljivost u samoj igri i pregršt pokretnih modela, što nije bila odlika većine dotadašnjih enginea, a stajao je uz bok i samom Unreal engineu.

Vizualna besprijekornost

Grafika na igrama postajala je sve bolja i bolja, a fotorealističnost postao je cilj igrama gotovo svih žanrova. 2008. godine, osim izvrsne grafike, popularna igra Grand Theft Auto igrače je odveo u virtualni New York i ponudio im da rade i idu kamo požele. Igra obiluje prije svega adrenalinom i nasiljem, ali ima i elemente svakodnevnog života. Naravno, bila je hit svojeg vremena.

Danas? Gotovo da i nema računalne igre čija grafika vam ne oduzima dah ili koja vizualno nije dotjerana do krajnjih granica, ali eto, spomenimo Crysis 2, no ne zato što je najbolji, već zato što se vrti na hardwareu starom pet godina (u slučaju Xboxa 360), ali vizualno izgleda jednostavno besprijekorno.

Povezane teme