Volite pratiti grupne popuste na internetu, ali ponekad niste sigurni jeste li pogodili najbolji dar za prijatelja? Facebook bi vam uskoro mogao pomoći u još boljem praćenju afiniteta vaših frendova. Ili vam, pak, još više smanjiti privatnost i spamati vas novim porukama. Ovisno o tome kako gledate na trendove na internetu.
No, jedno je sigurno – Facebook je spreman prigrabiti još jedan slastan kolač i postati jaka konkurencija grouponima, internetskim stranicama koje se specijaliziraju za grupnu prodaju s popustom (i do 80 posto popusta). Naime, prije dva tjedna Facebook je pokrenuo novu uslugu – Ponude (Deals) – kojom nudi i prodaju usluga i robe trećih klijenata. U praksi bi to izgledalo otprilike ovako: na vašem 'zidu' Facebook će vam objaviti aktualnu lokalnu ponudu, a vi je možete lajkati ili pak odmah kupiti. Ako je lajkate, to će vidjeti i vaši prijatelji i, tko zna, možda netko počasti vas ili pak vi usrećite nekoga drugoga.
Facebook će, osim u 'news feedovima', na profilima korisnika obavijesti o ponudama lokalnih tvrtki slati i e-mailom. Moći ćete platiti kreditnom karticom, ali i Facebookovim virtualnim novcem, dugo iščekivanim Facebookovim kreditima, što će vjerojatno Zuckerbergova ekipa i preferirati.
Deals opcija krenula u pet američkih gradova
Za početak nove usluge Facebook je izabrao pet američkih gradova: San Francisco, Austin, Dallas, Atlantu i San Diego. Možda se čini malo za početak, no sve su to gradovi s višemilijunskim širim gradskim područjem.
Koliko će trebati Facebooku da dođe sa svojom novom uslugom i do Hrvatske, zasad nije poznato. U Hrvatskoj postoji čak desetak specijaliziranih web stranica za grupne popuste, ali najveći igrači zasad ne strahuju od Facebooka.
'Smatramo da se Facebook Deals neće tako brzo pojaviti na hrvatskom tržištu, ali i ako i kada se pojavi, ne mislimo da će ozbiljnije ugroziti poslovanje KupiMe.hr. Hrvatska je malo tržište i nema prostora za veliki broj groupon stranica, tako da će se brzo pročistiti stanje na hrvatskom tržištu te će opstati samo najbolji', drži Vanja Sertić, direktor stranice KupiMe.hr.
Hrvatski Gruponi ne boje se Facebooka
Ni u Kolektivi, koja je i pokrenula grupnu kupnju u Hrvatskoj, ne vjeruju da će Facebook ugroziti posao hrvatskih groupona.
'Budućnost grupne kupnje u jugoistočnoj Europi uvelike ovisi o sposobnosti Facebooka da se prilagodi specifičnostima poslovanja u tranzicijskim gospodarstvima Balkana u kojima odnos s administracijom i ulaganje u nove poslove često podsjeća na skakanje kroz zapaljene obruče. Prednost je zasad na strani Kolektive', uvjeren je Jeffrey Treichel, direktor Kolektive, koji je svjestan Facebookove snage.
'Veliki plus Facebooka je njihova platforma. Ona postaje stanica za sve potrebe korisnika, bilo da žele druženje, pretraživanje interneta ili šoping. Korisnici tako nemaju potrebu napuštati Facebook koji na taj način postaje zatvoreni ekosustav. No, sve je više onih koji zaziru od takvih zatvorenih i kontroliranih web zajednica i koji će ostati vjerni stranicama za grupnu kupnju', tvrdi Treichel.
>> Facebook kreće s opcijom Deals: Prijavite gdje se nalazite
'Facebook će teško moći osigurati brz povrat sredstava'
U najpoznatijem hrvatskom projektu grupne prodaje Kolektivi ne strahuju od eventualne konkurencije s fejsa.
'Veliko je pitanje prioriteta i budžeta koji je Facebook spreman uložiti u, prema ocjenama Svjetske banke, još uvijek neplodno tržište kao što je RH. Postoji scenarij bacanja novca na problem dok se on ne riješi, ali Facebook odgovara svojim investitorima koji će priželjkivati brz i siguran povrat svojih sredstava, a hrvatsko će tržište teško udovoljiti tim očekivanjima. No, ulazak globalnih igrača učinit će tržišnu utakmicu dinamičnijom i transparentnijom', zaključuje Jeffrey Treichel, direktor Kolektive. (Agencija VLM)