Muzej nevidljive umjetnosti

Za 10.000 dolara kupila nevidljivu umjetninu

Slika nije dostupna
Deset tisuća dolara je cijena koju je postiglo prvo umjetničko djelo koje je uspio prodati Muzej nevidljive umjetnosti.

Taj je muzej prošli mjesec na internetu otvorio ekstravagantni američki glumac, producent i umjetnik James Franco u suradnji s konceptualnim parom Praxis.

Iako se doima ostvarenjem sna pripadnika svih 'nadriprofesija' i svjetskih hohštaplera koji nekome žele prodati nešto, a da to ne proizvode niti posjeduju, MONA je, prema riječima tvoraca, projekt muzeja koji ljude podsjeća da žive u dva svijeta: fizičkom svijetu vidljivog i nevidljivom svijetu misli i, budući da se sastoji isključivo od misli, MONA redefinira koncept stvarnog. Premda su umjetnine nevidljive, uz njih se dobivaju opisi koji zainteresiranima otvaraju oči u paralelnom svijetu slika i riječi, koji nije vidljiv, ali postoji. I na prodaju je.

'Kad date prilog tom projektu, ne kupujete umjetničko djelo koje se vidi! Nećete u svoj mailbox dobiti sliku, film ili fotografiju. Dobit ćete nešto puno fascinantnije - mogućnost sudjelovanja u činu umjetničkog stvaranja. Dobit ćete karticu s opisom umjetničkog djela, kao i potvrdu o autentičnosti. Karticu možete objesiti na zid u svojem domu ili uredu. Sve dalje je na vama!', upozoravaju Franco i Praxis kako se potencijalni kupci ne bi iznenadili kad za svoj pravi novac, a cijene u MONA-i kreću se od tisuću do deset tisuća dolara, ne dobiju nikakvu opipljivu umjetninu nego poruku s opisom onoga što su kupili.

Zamisao se na prvi pogled doima suludom, jer tko bi pri zdravoj pameti svojevoljno dao novac za nešto što većini izgleda kao ništa? No prvi dojam očito vara, jer je umjetničko djelo nazvano 'Svjež zrak', procijenjeno na 10,000 dolara - našlo kupca - Aimee Davison, montrealsku web producenticu, model i glumicu.

Budući da svoju konceptunu umjetninu ne vidi, Davison je nakon kupnje dobila opis koji će joj pomoći da u svakom trenutku uživa u svojoj kupovini. 'Jedinstveno umjetničko djelo, samo što je ovo na prodaju. Zrak koji kupujete je poput beskrajnog spremnika kisika. Bez obzira na to gdje se nalazite, uvijek imate mogućnost udahnuti najfiniji i najčišći zrak koji Zemlja može proizvesti. Svaki udah daje vam beskrajan mir i zdravlje. Ovu umjetninu imajte uza se, ako je posjedujete, jer bilo gdje da ste, možete si zamisliti da udišete najukusniji zrak koji dolazi s vrhova planina ili poljana uz more; i nikad vam ga neće ponestati', stoji u objašnjenju koje ima za cilj pokazati da 10 tisuća dolara uopće nije pretjerana cijena za umjetničko djelo "Svjež zrak" pa makar bilo i nevidljivo.

No, što god mislili o tom 10 tisuća dolara vrijednom objašnjenju, ono u slučaju Aimee Davison nije uopće bilo potrebno; ona je prezadovoljna.

'Kao producentica novih medija, poistovjetila sam se s ideologijom ovog projekta, a osobito me se dojmila rečenica - 'U našoj Novoj ekonomiji sredstvo plaćanja su ideje i snovi.'. Društveni mediji, kao integralni dio 'Nove ekonomije' na internetu revolucionarizirali su način na koji se stvaraju, promoviraju i prodaju umjetnička djela. Neki će to smatrati prijevarom, ali ja kupnju 'Svježeg zraka' smatram pokroviteljstvom nad umjetnošću društvenih medija i konceptom 'samoprodaje' u kojem se reklamira i prodaje nečija osobnost, vještine i proizvodi putem društvenih medija i platformi za samoreklamu', objasnila je Davison, koja je prije nekoliko mjeseci putem interneta prodala vlastitu dušu za 100 dolara. (HIna)

Povezane teme