Zagreb, 19. studeni 2012. – Godinu dana nakon uvođenja tzv. poreza na debljinu Danska ga je ukinula jer je uzrokovao niz nepovoljnih učinaka i negativno utjecao na cjelokupno nacionalno gospodarstvo. Tako je ova skandinavska država poslužila kao primjer koji dokazuje da porezi ne mogu imati korektivnu ulogu u poboljšanju prehrambenih navika i zdravstvenog stanja stanovnika.
Kontroverzni porez na debljinu
U listopadu prošle godine Danska je, kao prva država na svijetu, uvela tzv. porez na debljinu koji se odnosi na mliječne proizvode, meso i jestivo ulje, odnosno prehrambene proizvode s više od 2,3 posto a u siječnju ove godine uslijedili su i viši iznosi poreza na pivo, vino, čokoladu, slatkiše, sladoled, kavu, čaj i žarulje. No, umjesto na prehrambene, ovi su porezi itekako utjecali na potrošačke navike Danaca koji su sve češće odlazili u kupovinu u Njemačku. To potvrđuju i rezultati istraživanja koje je provela Danska organizacija trgovina mješovitom robom (Danish Grocers' Trade Organisation – DSK), a koji nedvojbeno ukazuju na trend koji se javio u danskim kućanstvima. Naime, čak 60 posto Danaca izjasnilo se kako od uvođenja poreza pivo i bezalkoholne napitke kupuje u susjednoj Njemačkoj. Usporedbe radi, prije samo četiri godine isti je postotak ispitanika tvrdio kako nikad nije kupovao u Njemačkoj.
Zaustavljeno uvođenje poreza na šećer
Iako su uvođenje poreza na debljinu pratile žustre rasprave te mnogi administrativni i ekonomski problemi, danska je Vlada razmišljala upravo po uzoru na kontroverzni porez na debljinu, uvesti i porez na šećer koji je, prema nekim procjenama, trebao u državnu blagajnu donijeti dodatnih 1,3 milijardi danskih kruna ili 170 milijuna eura. Napravljen je prvi nacrt budućeg poreza, a onda je u pitanje dovedena mogućnost njegovog uvođenja zbog brojnih prepreka i neslaganja oko načina obračunavanja. Prvi je prijedlog – da se porez na šećer računa prema ukupnoj masi proizvoda – odmah odbačen jer bi to dovelo do potpune pomutnje i nerealnih cijena proizvoda. Tako bi, primjera radi, cijena jogurta, koji sadrži male količine šećera, znatno porasla, dok bi cijena, sladoleda, šećerne bombe ostala gotovo ista. Drugi je prijedlog – koji se odnosio na obračunavanje poreza u odnosu na udio šećera u proizvodu – također ubrzo odbačen zbog nemogućnosti raščlanjivanja različitih zaslađivača (poput voćnog ili dodanog šećera) u sastavu. Drugim riječima, nadležna bi tijela morala pojedinačno evaluirati i proučiti tisuće proizvoda ne bi li utvrdila točnu količinu šećera, što bi dovelo do potpunog administrativnog kaosa. Prema zadnjim informacijama, nakon analiza i istraživanja, Danska je odlučila zaustaviti proces uvođenja poreza na šećer.
IZVORI:
• Food Navigator.com (članak Scrapping fat tax on Denmark budget agenda)
• Euractiv.com (članak Danish fat tax a feast for German border shops) – http://www.euractiv.com/consumers/danes-buy-danish-beer-germany-news-514372
• The Copenhagen post (članak Government looks to trim fat tax) – http://www.cphpost.dk/news/national/government-looks-trim-fat-tax
• Chinadaily.com (članak Danish government considers dropping fat tax) – http://www.chinadaily.com.cn/xinhua/2012-08-29/content_6851651.html
• BBC News (članak Denmark to abolish tax on high-fat foods) – http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20280863