'To je zastrašujuće'

Koliko ste puta kliknuli PRIHVAĆAM, a da niste NIŠTA pročitali?!

Slika nije dostupna
'Terms and Conditions May Apply' otkriva nam šokantne podatke o tome kolike opasnosti nosi pristanak na uvjete korištenja internetskih servisa koje ionako nitko nikada ne čita.

Prije nego počnemo koristiti neki servis, program ili društvenu mrežu na internetu, prvo moramo pristati na pravila i uvjete korištenja – teško je povjerovati da postoji osoba koja je pročitala pravila svih servisa na internetu i programa koje koriste te u većini slučajeva korisnici kliknu 'Prihvaćam', a da nisu pročitali niti prvu rečenicu tih pravila.

Jedno istraživanje objavljeno početkom ove godine pokazalo je da bi prosječnim internetskim korisnicima trebalo oko 25 dana godišnje da pročitaju sva pravila privatnosti i uvjete usluga na internetskim stranicama koje posjećuju, tako da je jasno da se malo tko obazire na ta pravila.

Pazite li na uvjete usluga?

Na Business Insideru prenijeli su dijelove dokumentarca 'Terms and Conditions May Apply' koji se bavi upravo problemima pravila korištenja usluga i privatnosti te su u njemu otkriveni neki šokantni podaci. U najavi ovog dokumentarca pojavljuje se i pjevač Moby koji je u dvije rečenice sažeo cijeli problem: 'Sve što je digitalizirano nije privatno. I to je zastrašujuće!'.

Google, Facebook i problemi privatnosti

Kompanija koju jako često povezujemo s kršenjem privatnosti je Google koji je prošle godine povezao sve podatke sa svojih servisa u jednu veliku datoteku u kojoj se nalaze sve informacije koje su skupili o korisnicima. Ti su podaci, kažu u Googleu, namijenjeni pružanju boljeg korisničkog iskustva prilikom surfanja internetom i pretraživanja, odnosno Googleovci ih iskorištavaju za precizno reklamiranje.

No, koliko opasni mogu biti ovi podaci i što sve mogu otkriti o korisnicima pokazao nam je primjer iz 2006. godine kada je AOL objavio 'anonimne' podatke o svojim korisnicima i njihovim rezultatima pretraživanja – nakon samo nekoliko sati već je otkriven identitet jedne 'anonimne' korisnice, a na Business Insideru kažu da je pokrenut i 'lov na vještice' za jednim korisnikom koji je često na mreži pretraživao pojmove poput 'kako ubiti ženu'. Taj je korisnik na kraju otkriven, no umjesto manijaka koji je namjeravao ubiti ženu, ispostavilo se da je te pojmove tražio redatelj jedne kriminalističke serije.

U dokumentarcu 'Terms and Conditions May Apply' upozoravaju i na još jedan veliki problem vezan uz uvjete korištenje usluga, a to je da se ti uvjeti mogu promijeniti u bilo koje vrijeme, što je često znao raditi Mark Zuckerberg tako da su se pravila Facebooka tijekom godina mijenjala na način da je sve više stvari koje dijelimo na ovoj mreži postajalo javno te su korisnici sami morali mijenjati postavke kako bi njihovi statusi i fotografije bili privatni (što mnogi nisu znali da moraju napraviti tako da je sve što su objavljivali bilo vidljivo svima).

ŠOKANTNI PODACI o praćenju na internetu: 'Ostvarili su se naši najgori strahovi'

Koliko Facebook ima informacija o svojim korisnicima pokazao je jedan slučaj u kojem je student prava zatražio od Zuckerbergove kompanije sve informacije koje imaju o njemu te je dobio čak 1,200 stranica podataka koje je Facebook čuvao o tom korisniku, među inima i poruke koje su bile izbrisane, odnosno više nisu bile vidljive korisnicima, ali ih je Facebook 'sačuvao'.

Kliknuli 'prihvaćam' i – prodali dušu!

Google, Facebook i druge kompanije posjeduju nevjerojatne količine podataka o svojim korisnicima koji, pokazao je slučaj AOL-a, uopće nisu toliko anonimne, a s obzirom na nedavna otkrića Edwarda Snowdena, svi su ti podaci dostupni i američkoj Agenciji za nacionalnu sigurnost i FBI-u.

U ovom dokumentarcu kažu kako najveća pljačka u povijesti nije vezana uz krađu novca, već je povezana s uzimanjem korisničkih informacija i podataka – sve te informacije kompanijama su dali sami korisnici i to samo jednim klikom miša te nisu niti svjesni koliko taj jedan klik može biti opasan po njihovu privatnost.

A na što sve korisnici mogu pristati najbolje pokazuje slučaj kompanije koja prodaje video igre GameStation i čiji su uvjeti korištenja uključivali i prodaju duše te im je skoro 7,500 ljudi, pristajući na njihove uvjete koje nisu niti pročitali, 'prodalo dušu' sa samo jednim klikom.  

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

Povezane teme