Zračna dostava

Mogu li bespilotne letjelice zamijeniti poštare?

Slika nije dostupna
Hoće li nam u budućnosti, umjesto poštara, dostave vršiti bespilotne letjelice koje će letjeti iznad gradova?

Jedan od razloga sve veće nezaposlenosti u svijetu, pored gospodarske krize su i roboti koji preuzimaju sve više poslova koje su nekad radili ljudi te je nedavno novinar emisije 60 minuta Steve Kroft upozorio kako će u budućnosti sve više kompanija 'zapošljavati' robote koji će im maksimizirati profit i učinkovitost.

Na Huffington Postu kažu da bi tehnološki napredak uskoro mogao i promijeniti način na koji se isporučuju poštanski paketi tako da bi ljude, na nekim poslovima dostave, mogle zamijeniti bespilotne letjelice.

Amerikanci u strahu: Nadgledat će ih policijske bespilotne letjelice!

Na ovakvoj vrsti zračne dostave trenutno radi Paola Santana koja je s još nekoliko kolega prije dvije godine pokrenula kompaniju Matternet s kojom želi unaprijediti trenutni način dostave pošte i paketa, no njen primarni cilj nije zamijeniti poštare kao glavni način dostave pošte, već omogućiti zemljama u razvoju sa slabo razvijenom infrastrukturom brz i učinkovit način dostave paketa i namirnica.

Ona se trenutno nalazi u Dominikanskoj Republici (gdje je i rođena) te tamo i na Haitiju testira učinkovitost bespilotnih letjelica – nekoliko dosadašnjih testnih letova poput prebacivanja hrane u jedan kamp pokazali su se iznimno uspješnima.

Matternetove bespilotne letjelice mogu se zaustavljati nakon svakih pet kilometara leta i na posebnim postajama za slijetanje puniti baterije kako bi mogle nastaviti let. Iako su u ovoj kompaniji svjesni svih potencijalnih problema, vjeruju da dostava putem bespilotnih letjelica može biti iznimno učinkovita i brza u područjima s većim brojem stanovnika.

Rezultati jednog istraživanja koje je naručila ova kompanija pokazali su da bi za povezivanje glavnog grada Lesota u Africi bile potrebne samo dvije mreže ovakvih bespilotnih letjelica, što predstavlja trošak od 900 tisuća dolara, dok je za izgradnju zavojite ceste od dva kilometara potrebno čak dva milijuna dolara.

Santana kaže da su za siromašne zemlje sa slabo razvijenom infrastrukturom poput Dominikanske Republike i Haitija ovakve financijske uštede iznimno bitne te napominje da, za razliku od samo jedne ceste, Matternet razvija cijelu mrežu koja može povezati puno veću površinu i puno veći broj ljudi.

Jedan od problema s kojima se ova kompanija susreće jest regulacija zračnog prometa – u SAD-u se očekuje da će agencija za regulaciju i nadzor civilnog zračnog prometa do 2015. donijeti sigurnosni pravilnik koji će omogućiti korištenje bespilotnih letjelica, a u Matternetu se nadaju da će i agencije u Dominikanskoj Republici biti otvorenije prema bespilotnim letjelicama.

Jeftiniji i učinkovitiji: Evo tko je jedan od krivaca za nezaposlenost

Iako je Santana svjesna da će početak biti težak te se na početku želi orijentirati samo na zemlje u razvoju, novinari Huffington Posta pitaju se mogu li bespilotne letjelice poboljšati poštanske dostave i u SAD-u i razvijenim zemljama.

Umjesto poštara ili klasične službe za dostavu, u budućnosti bi manje pakete mogli slati po bespilotnim letjelicama čiji bi let mogli cijelo vrijeme pratiti na računalima i telefonima kako bi bili sigurni da je paket isporučen brzo i na pravu destinaciju (za što će se pobrinuti GPS).

Osim dogovora s agencijama za regulaciju zračnog prometa, Matternet bi do početka pružanja ovakvih usluga trebao pronaći rješenje i za druge potencijalne probleme, poput hakiranja jer bi hakeri, napadom na sustav bespilotnih letjelica, pakete mogli isporučiti na svoje adrese

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook