Podmornica Titan nestala je u lipnju 2023. tijekom ronjenja do olupine Titanica, a uskoro je otkriveno da je implodirala te da je svih pet osoba koje su bile u njoj poginulo. Jedan od njih bio je i izvršni direktor Oceangatea Stockton Rush.
"Uvijek sam se nadao da se ono što se dogodilo neće dogoditi. Ali jednostavno sam znao da će doći do incidenta ako nastave istim putem i s tom manjkavom opremom", rekao je David Lochridge za BBC.
Zviždača je otpustila tvrtka koja stoji iza podmornice, Oceangate, nakon što je 2018. godine upozorio na sigurnosne probleme.
Izvješće američke obalne straže (USCG) objavljeno u utorak otkrilo je da su propusti Oceangatea u pogledu sigurnosti, testiranja i održavanja bili glavni uzrok katastrofe.
"Toliko toga moglo se drugačije napraviti. Od početnog dizajna, preko izgradnje, do rada – ljudima je prodana laž", rekao je Lochridge, koji je uvjeren u to da su američke vlasti mogle i trebale učiniti više kako bi zaustavile Oceangate.
Lochridge se pridružio Oceangateu sedam godina ranije kao direktor pomorskih operacija tvrtke. Preselio je svoju obitelj iz Škotske u SAD i bio je uzbuđen zbog ambicija tvrtke. Oceangate je gradio novu podmornicu kako bi putnike koji plaćaju prijevoz prevezao do najpoznatije olupine na svijetu – Titanica. Trebao je biti uključen u projekt od samog početka, radeći uz tim koji je dizajnirao podmornicu.
David Lochridge radio je na moru više od 25 godina, prvo s Kraljevskom mornaricom, a kasnije kao pilot podmornice. Također je vodio operacije spašavanja podmornica, odgovarajući na pozive u pomoć od ljudi zarobljenih pod vodom. Svjestan je rizika povezanih s dubokim zaronima.
Njegove su odgovornosti uključivale planiranje zarona, a kao glavni pilot vodio bi podmornicu i njezine putnike 3800 metara ispod valova kako bi vidjeli Titanic. Sigurnost je bila u središtu njegove uloge.
Prototip nove podmornice, koja će se na kraju zvati Titan, razvijao se u suradnji s Laboratorijem za primijenjenu fiziku (APL) Sveučilišta u Washingtonu. Plan je bio izgraditi trup, dio u kojem će putnici sjediti, od karbonskih vlakana. Nijedna dubinska ronilačka podmornica prije nije bila izrađena od tog materijala – većina ima trupove izgrađene od titana ili čelika. Ali Lochridge je imao povjerenja u tim APL-a.
Rekao je da mu je izvršni direktor Oceangatea Stockton Rush rekao da će plovilo proći sigurnosnu procjenu koju provodi neovisna pomorska organizacija, poznata kao certifikacija. Škot je inzistirao na tome da je taj nadzor treće strane ključan, posebno zato što je Titan trebao biti izrađen od eksperimentalnih materijala. Ali do ljeta 2016. godine počeo je sumnjati u projekt.
Oceangate je prestao surađivati s APL-om i odlučio interno preuzeti dizajn i izgradnju Titana. Lochridge je bio zabrinut. Nije imao isto povjerenje u inženjere Oceangatea. Rekao je BBC-ju da ne misli da imaju iskustva u izgradnji podmornica sposobnih izdržati goleme pritiske koji se nalaze na dubini Titanica.
"U tom trenutku počeo sam postavljati pitanja... i osjećao sam da imam dužnost da ih nastavim postavljati", rekao je.
Kako su dijelovi za Titan počeli pristizati, a podmornica poprimati oblik, Lochridge je rekao da je uočavao problem za problemom.
"Kad je stigao karbonski trup, bio je to potpuni kaos", rekao je.
Uočio je vidljive pukotine u materijalu, područja gdje su se slojevi karbonskih vlakana razdvajali – poznato kao delaminacija. I identificirao je probleme s drugim ključnim komponentama.
Trup od karbonskih vlakana imao je titanske kupole postavljene na svakom kraju, ali rekao je da je metal nepravilno obrađen. Također je bio zabrinut da prozorčić podmornice nije bio dizajniran za rad na ekstremnim dubinama.
Najviše ga je zabrinjavalo to što je saznao da Titan neće dobiti neovisnu certificiranu sigurnost.
"Spomenuo sam sve probleme koje sam vidio... ali sam se cijelo vrijeme susretao s otporom", rekao je.
U siječnju 2018. ponovno je iznio svoje zabrinutosti Stocktonu Rushu. Taj put Rush ga je zamolio da dovrši pregled plovila. Titan je bio u ključnoj fazi razvoja. Putnici su već uplatili polog za zarone na Titanicu planirane kasnije te godine. Probni zaroni trebali su započeti na Bahamima prije početka ekspedicije.
Lochridge je želio da Oceangate odgodi te planove. Sljedećeg dana pozvan je na sastanak s Rushom i nekoliko drugih zaposlenika Oceangatea.
Transkript dvosatnog sastanka, na kojem je detaljno izvješće preuzeto, otkriva žustru raspravu između Lochridgea i Rusha.
Prije kraja sastanka, kao odgovor na Lochridgeove sigurnosne brige, Rush kaže: "Ne želim umrijeti. Imam divnu unuku. Bit ću u blizini. Razumijem ovu vrstu rizika i ulazim u to otvorenih očiju i mislim da je ovo jedna od najsigurnijih stvari koje ću ikada učiniti."
Na Lochridgeovo iznenađenje, odmah nakon tog sastanka dobio je otkaz.
No bio je toliko zabrinut zbog Titana da je kontaktirao s američkom Upravom za sigurnost i zdravlje na radu – OSHA.
OSHA mu je rekla da je njegov slučaj hitan jer uključuje javnu sigurnost te da će biti stavljen pod shemu zaštite zviždača, osmišljenu kako bi zaštitila zaposlenike od odmazde poslodavaca ako prijave zabrinutost u vezi sa sigurnošću na radnom mjestu. OSHA je to pitanje sigurnosti prenijela i američkoj obalnoj straži (USCG).
No Lochridge kaže da se sve promijenilo nakon što je OSHA pisala Oceangateu kako bi ga obavijestila o tome da pokreće istragu. Prvo ga je tvrtka tražila da odustane od tužbe i plati 10.000 dolara za sudske troškove, što je on odbio. Zatim je Oceangate tužio Lochridgea i njegovu suprugu Carole zbog kršenja ugovora, prisvajanja poslovnih tajni, prijevare i krađe. Sljedećeg mjeseca Lochridge je podnio protutužbu zbog nepravednog otkaza.
Lochridge tvrdi da je OSHA tijekom cijelog procesa bila spora i nije ga uspjela zaštititi od stalne odmazde Oceangatea.
U prosincu 2018., pod sve većim pritiskom odvjetnika Oceangatea, Lochridge i njegova supruga donijeli su odluku o odustajanju od slučaja.
To je značilo da je pravni postupak riješen, a kao dio toga sporazuma Lochridge je povukao svoju pritužbu OSHA-i. OSHA je zaustavila istragu i obavijestila američku obalnu stražu o tome da je pritužba obustavljena. Lochridge je također potpisao sporazum o neotkrivanju podataka.
"Carole i ja učinili smo sve što smo mogli, samo smo došli do točke kada smo potpuno izgorjeli... Nismo imali što dati tomu. Pretukli su nas."
Oceangate je nastavio sa svojim planovima za dolazak do Titanica.
Prototip podmornice je 2018. i 2019. godine napravio svoja prva probna ronjenja na Bahamima. Kasnije je pronađena pukotina u trupu podmornice od karbonskih vlakana, a 2020. godine taj oštećeni trup zamijenjen je novim, u onome što je postala druga verzija Titana.
Godine 2021. tvrtka je počela prevoziti putnike na Titanic, a tijekom sljedećih dvaju ljeta napravila je 13 zarona do poznate olupine.
No u lipnju 2023. podmornica je nestala s petero ljudi na brodu, uključujući Stocktona Rusha. Nakon višednevnog tjeskobnog čekanja olupina podmornice pronađena je razasuta po oceanskom dnu.
Na javnim saslušanjima američke obalne straže održanima prošle godine Lochridge je kritizirao OSHA-u zbog nedostatka akcije. "Vjerujem da se ova tragedija mogla spriječiti da je OSHA pokušala istražiti ozbiljnost zabrinutosti koje sam izrazio u više navrata."
"Nije se trebalo dogoditi. Trebalo je biti zaustavljeno."
Kao odgovor Lochridgeu, glasnogovornik OSHA-e rekao je da je njihov program zaštite zviždača ograničen na zaštitu pojedinaca od odmazde poslodavaca. Rekli su da je njihova istraga "slijedila uobičajeni postupak i vremenski okvir za slučaj odmazde".
OSHA je izjavila da ne istražuje temeljne optužbe zviždača o javnoj sigurnosti... već ih umjesto toga upućuje nadležnoj agenciji – u ovom slučaju, američkoj obalnoj straži.
No izvješće američke obalne straže o katastrofi slaže se s Lochridgeom i kaže da je sporo postupanje OSHA-e u istrazi bila propuštena prilika za ranu intervenciju vlade.