U svojoj privremenoj odluci u predmetu WTO je utvrdio da je svaki paket pomoći za pokretanje proizvodnje putničkog zrakoplova A380 bio ilegalna subvencija. Boeing i SAD su u tužbi tvrdili da je EU nepošteno subvencionirala zrakoplove kao što su Airbus A350. EU je pružala pomoć u obliku zajma koji nije trebalo vraćati ako zrakoplov koji je u razvoju ne vrati uloženo. SAD je 2004. podnijela tužbu, osporavajući legalnost takve startne pomoći. U tužbi je navedeno da je Airbus u okviru toga programa primio više od 20 milijardi dolara pomoći od vlada EU.
Najveći i najskuplji predmet u povijesti WTO-a
Dužnosnici američkog ministarstva trgovine smatraju presudu WTO-a 'velikom pobjedom', prema osobi upoznatoj s tim pitanjem. Riječ je o najvećem i najskupljem predmetu u 14-godišnjoj povijesti WTO-a, čije je sjedište u Ženevi. WTO je tiskao svoje izvješće, dugačko oko 1,000 stranica, u samo dvije kopije na papiru koje su dane samo vladama SAD-a i EU-a, navodi WSJ. 'Možemo potvrditi primitak povjerljivog privremenog izvješća', izjavio je Lutz Guellner, trgovinski glasnogovornik EU-a. 'To je samo pola priče, druga polovica je tužba koju je EU podnijela protiv SAD-a zbog vladine pomoći Boeingu', dodao je. WTO treba presuditi u tom predmetu kasnije ove godine.
Konačna odluka u predmetu SAD protiv Airbusa bit će donesena iduće godine. Analitičari su ocijenili da pravorijek WTO-a, koji možda godinama neće biti finaliziran, može postaviti novi okvir za državnu pomoć proizvođačima zrakoplova koji moraju utrošiti milijarde dolara u razvoju novog putničkog zrakoplova. Dužnosnici američke vlade i Boeinga kazali su kako žele da presuda WTO-a nadvlada planove europskih vlada da pomognu Airbusu s 2.9 milijardi eura u razvoju novog zrakoplova dugog doleta A350 koji će konkurirati modelu Boeing 787 Dreamliner. (Hina)