U brezovoj šumi pored St. Peterburga još je 1991. godine pronađena jedna zanimljiva ostavština iz doba II. svjetskog rata. Riječ je naime o olupini njemačkog lovca tipa Focke-Wulf 190, koji se srušio na navedeno područje u lipnju 1943. godine.
Zrakoplov su još 1991. godine helikopterom izvukli iz šume, a u međuvremenu se nalazi u vlasništvu organizacije Flying Heritage Collection, filantropa, milijardera i suosnivača Microsofta, Paula Allena.
Ono što je zanimljivo oko tog zrakoplova, jest da se u međuvremenu doznala sva povijest vezana za njega.
Proizveden u travnju, prizemljen u lipnju 1943.
Proizveden je u travnju 1943. godine, originalno kao A-5 inačica sa serijskim brojem 0151227 u tvornici Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH u Bremenu.
Njegov pilot bio je Paul Rätz, kasnije ratni zarobljenik, kojeg je 1949. godine Rusija vratila Njemačkoj. Rätz je umro još 1989. godine, a njegov sin angažirao se oko restauracije Fw190, kojim je njegov otac letio.
Rätz je bio odličan jurišni pilot, s više uspješnih misija i s tri preživljena rušenja zrakoplova. 9. lipnja prebačen je iz jedinice 1./JG54 u 4./JG54, a samo deset dana kasnije, njegov zrakoplov je srušen tijekom misije napada na vlak u blizini tadašnjeg Lenjingrada, tijekom opsade grada.
Bio je to ponedjeljak, 19. lipnja 1943. kad je Rätz sa svojim Fw190 krenuo u misiju noseći 250kg tešku bombu SC250. Poletio je iz zračne baze Siwerskaja na vruć ljetni dan, a udaljenost do linije fronte bila je svega petnaestak minuta.
On i njegov prateći zrakoplov prešli su rijeku Dvinu i krenuli na istok iza neprijateljskih linija, na područje Voibakala, gdje su napali oklopljeni vlak. Tijekom tog napada, Rätzov Fw190 pretrpio je oštećenja od protuzračne obrane, zbog čega je morao prisilno sletjeti, kako je pisalo u službenom izvješću, no pravi razlog je bio sabotaža u motoru.
Dovod ulja u motoru namjerno blokiran
Netko je ubacio krpu u BMW-ov 801 motor, jer je isti motor instaliran u taj zrakoplov svega par dana prije mislije.
Rätz je preživio nesreću i iz zadnjeg dijela zrakoplova izvukao prvu pomoć, skinuo pilotsku kapu i krenuo prema zapadu i liniji fronte. Iako su ga Rusi zarobili, njemačka vojska vodila ga je kao nestalog u akciji.
Restauracija Rätzovog Fw190 je i otkrila da je bila riječ o sabotaži, točnije, bile su mu blokirane cijevi za protok ulja. Kako su Nijemci često koristili zatvorenike u tvornicama, sabotaža je uvijek bila jedan od rizika.
Od neslavnog prizemljenja do veličanstvenog uskrnuća
Djelomična restauracija zrakoplova počela je u 90-tim godinama prošlog stoljeća, a tad je zrakoplov i prodan Allenovoj organizaciji. Većinu restauracije nakon toga obavilo se u Velikoj Britaniji, a zrakoplov je napokon sklopljen u SAD-u.
Danas, taj je nekoć sabotirani zrakoplov, jedini Fw190A-5 u letnom stanju na planetu, i to s njegovim originalnim BMW801 motorom.