Pokret "žutih prsluka", nazvan po reflektirajućim žutim prslucima, koje vozači zbog bolje vidljivosti moraju nositi pri svakom izlasku iz vozila na autocesti ili na cestama izvan naselja u slučaju kvara ili nesreće, organiziran je preko društvenih mreža zbog velikog povećanja cijena goriva.
Tisuće ljudi u tim prslucima počelo je prošli tjedan s blokadama diljem Francuske najčešće na naplatnim kućicama na auto cestama, benzinskim crpkama i ulazima na auto ceste.
Samo u ponedjeljak u Francuskoj su zabilježene blokade na 350 mjesta u kojima je sudjelovalo oko 27 tisuća ljudi, prema procjeni policije. Gotovo istodobno prosvjedi su počeli i u Belgiji, ali su ograničeni samo na Valoniju, frankofonu, južnu belgijsku pokrajinu.
I u Belgiji su kao i u Francuskoj prosvjedi organizirani preko društvenih mreža i iz istih razloga - povećanja cijena goriva.
Prema zadnjim podacima cijena litre supera dosegnula je 1,43 eura, u Francuskoj 1,54 eura, a dizela 1,54 u Belgiji, a u Francuskoj 1,51 euro. U obje zemlje najveći dio cijene otpada na trošarine koje država naplaćuje.
U Belgiji su blokirane tri rafinerije nafte - jedna u blizini Charlroia, druga pored Namura i treća u blizini Liegea. Prosvjednici su preko društvenih mreža poručili kako je cilj izazvati nestašicu goriva kako bi prisilili političke čelnike na reakciju.
Prema belgijskim medijima učinci se već osjećaju jer je više benzinskih crpki u okolici Liegea ostalo bez goriva.
Zahtjevi belgijskih prosvjednika su nešto širi od onih u Francuskoj. U Belgiji se žale na smanjenje kupovne moći i traže smanjenje PDV-a na najpotrebniju robu poput goriva, prehrambenih proizvoda itd.
U Belgiji su prosvjedi do sada proticali mirno, dok je u Francuskoj došlo do nasilja na više mjesta. Jedna je osoba poginula, a 528 ih je ozlijeđeno u Francuskoj.
U Francuskoj je vlada predsjednika Emmanuela Macrona podigla trošarine u okviru nastojanja protiv klimatskih promjena s ciljem da se smanji korištenje osobnih automobila i u zamjenu koristi javni prijevoz. To je izazvalo bijes diljem Francuske u mjestima izvan velikih urbanih aglomeracija gdje je javni prijevoz daleko manje dostupan i osobni automobili su često jedino prijevozno sredstvo na raspolaganju. (Hina)