GONGOVA ANALIZA

Plenković je na TikToku pričao o prvom poljupcu i ondje postao jedan od najpopularnijih političara, Pernar je najpraćeniji

Andrej Plenković Foto: Goran Mehkek/Cropix
Možemo! je najpraćenija stranka, Pernar najpraćeniji političar, najmanje su popularni Socijaldemokrati i Radnička fronta. Gong je napravio analizu parlamentarnih izbora na TikToku.

Premijer Andrej Plenković na TikToku je postao jedan od najpopularnijih političara, premda je svoj račun otvorio samo tri tjedna prije parlamentarnih izbora. Iako Pernar i dalje ima najviše pratitelja i pregleda objava, Plenković je ga je uspio prestići po broju lajkova (55.923), komentara (5276) i dijeljenja (22.052). Pokazala je to Gongova "Analiza političkih narativa na TikToku u izbornoj kampanji 2024.", koja je istražila političke narative i politički okoliš TikToka u razdoblju pretkampanje i kampanje za parlamentarne izbore.

A kada su u pitanju političke stranke, najpraćeniji su Možemo (12.161 pratitelja) i HDZ (10.495), dok su najmanje popularni bili Socijaldemokrati (133 pratitelja) i Radnička fronta (352 pratitelja).

TikTok je najbrže rastuća društvena mreža, koju u svijetu preferiraju korisnici u dobi između 16 i 24 godine, a tijekom parlamentarnih izbora bio je poprište raznih političkih kampanja, sadržaja i narativa političara, političkih stranaka i računa koji šire politički sadržaj iza kojeg ne stoje stranke. Cilj je analize stoga bio popisati političare i političke stranke koje koriste TikTok, utvrditi dosege objavljenog sadržaja i uočiti političke narative koji se šire na hrvatskom TikToku.

Rezultati analize

Za razdoblje od 1. ožujka do 24. travnja prikupljeno je 2259 objava, koje su objavili 11 računa političkih stranaka, 42 računa političara i 33 računa koji šire politički sadržaj iza kojeg ne stoje stranke.

U tim je objavama utvrđena tematska podjela između prodemokratskih i pro-EU te antidemokratskih, anti-EU narativa. Ta dva politička narativa širila su se preko službenih računa političara i stranaka te računa koji dijele politički sadržaj iza kojeg ne stoje stranke, dopirući do korisnika TikToka s raznim temama koje odražavaju temeljne društvene i političke probleme. Mainstream politička scena, sa strankama poput HDZ-a, SDP-a i Možemo!, zagovara demokratsko sudjelovanje, socijalne javne politike i mjere protiv korupcije, usklađujući se s europskim vrijednostima i suradnjom. Nasuprot tome, Domovinski pokret, Most i političari poput Mate Lukića, Ivana Pernara, Karoline Vidović Krišto i Mislava Kolakušića promoviraju nacionalističke, antiglobalističke i zavjereničke narative, koji izazivaju temelje demokratskog upravljanja i europskih integracija.

Što se tiče njihove prisutnosti na TikToku, oba su politička narativa dominirala određenim aspektima korisničke pažnje (lajkovi i komentari za pro-demokratske, broj objava, pregledi i dijeljenja za antidemokratske). Međutim, usporedba TikTok metrika i izbornih rezultata otkriva da se popularnost na TikToku ne prenosi nužno u izborni uspjeh. Od deset računa političara i stranaka s najvećim brojem objava, pet nije ušlo u Sabor (Radnička fronta, Katarina Peović, Mate Lukić, Ivan Pernar i Ava Karabatić). Isto se dogodilo s tri od deset računa s najvećim brojem pratitelja (Ivan Pernar, Ava Karabatić i Karolina Vidović Krišto).

Pritom je značajno da jezik i ton korišteni u HDZ-ovoj TikTok kampanji ne odgovaraju njihovom uobičajenom stilu komunikacije na društvenim mrežama. On nije bio u skladu s pogrdnim, uvredljivim diskursom protiv svih oporbenih stranaka, kojeg je Gong uočio i istražio u analizi HDZ-ove Facebook političke komunikacije.

Također, uočeno je da desno orijentirani korisnici češće komentiraju objave suprotne njihovim političkim uvjerenjima. Ovi komentari su pretežito bili negativni, kritizirajući rad političkih stranaka i političara koji su napravili objavu te tvrdeći da će njihova stranka pobijediti. Isto ponašanje nije uočeno kod lijevo orijentiranih korisnika, koji su u komentarima uglavnom isticali podršku računima koji dijele njihove vrijednosti. Dodatno je primijećeno da unutar računa koji šire politički sadržaj, iza kojeg ne stoje stranke, dominiraju oni koji podržavaju i kritiziraju političare i stranke, dijeleći njihove govore, čime se dalje produbljuje postojeća politička podjela.

Preporuke za poboljšanje regulacije digitalnih političkih kampanja

Bilježenjem učestalosti specifičnih tema, prirode otkrivenih političkih narativa i ukupnog angažmana korisnika u objavama računa koji ih šire, analiza je uspjela pružiti vrijedne uvide u načine na koje se politički narativi prenose mlađoj korisničkoj bazi na TikToku. Gong je na temelju ovih nalaza pripremio set preporuka, s kojima teži podignuti svijest među relevantnim nacionalnim političkim institucijama o rizicima za demokraciju i integritet izbora koje predstavlja neregulirana politička komunikacija na platformama poput TikToka.

Poboljšati praćenje digitalnih političkih kampanja

Zbog sve raširenijeg korištenja društvenih mreža u izbornim kampanjama, DIP bi, uz praćenje troškova kampanje, trebao staviti veći naglasak na njihov digitalni sadržaj. Gong predlaže da DIP proaktivnije prati digitalne kampanje, sankcionirajući političare i političke stranke za kršenje izbornih pravila.

Pročitajte i ovo SADA I SLUŽBENO Trump postao kandidat republikanske stranke: Objavio tko će mu biti potpredsjednik

Veća transparentnost izbornih kampanja na društvenim mrežama

Podaci o korištenju društvenih mreža od strane političara i političkih stranaka nisu dovoljno transparentno izvještavani. Trenutačno se jedino ručnim prikupljanjem, ili upotrebom teško dostupnih alata, može doći do tih informacija. Gong preporučuje da Državno izborno povjerenstvo obveže političke stranke i političare da pravovremeno dostavljaju javno dostupna, strojno čitljiva i detaljnija izvješća o korištenju svojih službenih računa na društvenim mrežama tijekom izborne kampanje. Ova bi izvješća trebala sadržavati statistike za svaku korištenu društvenu mrežu, poput promjene broja pratitelja i ukupni broj objava. Također, trebaju sadržavati popis objava za svaki račun, njihov sadržaj, metrike objava (lajkovi, dijeljenja, komentari, ukupni pregledi) i poveznicu na objavu.

Obvezno katalogiziranje službenih računa političkih kandidata na društvenim mrežama

Kako bi se poboljšala transparentnost računa političara i političkih stranaka na društvenim mrežama, preko kojih komuniciraju s građanima, Gong predlaže da Državno izborno povjerenstvo izradi smjernice za izbornu promidžbu, kojima bi se političke kandidate obvezalo da dostave informacije o svojim službenim računima na društvenim mrežama, s poveznicama. Osim toga, Gong preporučuje da druge institucije i javna tijela slijede taj primjer. Primjerice, službena stranica Hrvatskog sabora sadrži osobne stranice svih izabranih zastupnika i zastupnica, s osobnim informacijama poput obrazovanja, datuma rođenja itd. Ali na njima nedostaje popis službenih računa na društvenim mrežama koje koriste, što bi bilo korisno za praćenje njihove političke komunikacije.

Pročitajte i ovo osudili nezavisne medije Srbijanski državni vrh u strahu od napada: "Neka se pripremi Vučić..."

Zaštita djece i maloljetnika

Promatrani sadržaj s TikToka sadrži antidemokratsku, konspiratornu i netrpeljivu komunikaciju, koja lako dopire do maloljetnih korisnika. Također su pronađeni dokazi o manipulaciji djecom za političke ciljeve. Gong predlaže da relevantna nacionalna tijela, osobito Pravobraniteljica za djecu, proaktivnije reagiraju na te slučajeve, kako bi se sankcionirali odgovorni i suzbijala manipulacija maloljetnika.

Regulacija demokratski opasnih narativa

Gong inzistira na tome da Hrvatski nacionalni regulator za Zakon o digitalnoj sigurnosti (HAKOM), u pripremi za uvođenje DSA u hrvatsko zakonodavstvo, aktivno prati društvene mreže i promatra poštuju li izborne kampanje pravila DSA i njegove smjernice za izborni integritet, koje traže suzbijanje neautentičnog ponašanja, deep fake sadržaja i netransparentnih influencera. Sve to ostavlja prostor i za strani utjecaj na izborni proces, protiv kojeg se nije moguće suprotstaviti radom jednog tijela. Stoga bi HAKOM trebao uspostaviti koordinaciju s drugim relevantnim nacionalnim regulatornim i nadzornim tijelima, kako bi zajednički radili na prevenciji stranog utjecaja na digitalnim platformama.

CIJELU ANALIZU POGLEDAJTE OVDJE.

 

 

Povezane teme