Ekscelencijo, tijekom ovog pontifikata provodili ste dosta vremena s Papom, kao jedan od njegovih najbližih suradnika. Bili ste sad ovih dana s njim, bili ste danas na općoj audijenciji. Kako ste vi razumjeli današnji Papin govor?
Bilo je vrlo dirljivo, Papa je govorio kao čovjek vjere. Ustvari, njegova je dužnost utvrditi u vjeri sve vjernike. Tako je govorio u svojih osam godina pontifikata, zahvalio je Gospodinu na svim dobrima koja je primio, a također je spomenuo i neke teške trenutke njegova upravljanja Crkvom kada je izgledalo kao da Krist spava na Petrovoj lađi na Tiberijanskom jezeru. Ali, Benedikt XVI. je rekao da je i onda znao da je Krist u Crkvi i da je osjetio njegovu prisutnost u vođenju Crkve, a Krist govori preko Svetog pisma tako da je naglasio često važnost božje riječi u upravljanju Crkvom.
>> Papa pozdravio Hrvate: Hvala na vašoj ljubavi i vjeri prema Majci Božjoj!
Kada govorimo o teškim trenucima, dosta se ovih dana govori o istrazi koju je papa Benedikt osobno naložio putem svoje nezavisne komisije. I sada se kaže da kardinali traže prije konklava na uvid taj spis itd. Nitko ne zna što unutra piše. Je li moguće da taj spis vidi itko osim Pape?
To zavisi od Pape. On je zahtijevao da se napravi ta istraga, [spis] je kod njega i on je odlučio da će ga dati novom papi. Dakle, ne znamo hoće li kardinali imati uvid u to. Ali ova tri kardinala, koji su istraživali, oni će biti skupa s drugim kardinalima kad budu rasprave o stanju u Crkvi, o misiji Crkve u suvremenom svijetu i oni mogu govoriti o problemima bez da daju dokumente koji su rezervirani i namijenjeni jednom papi koji odlazi i drugom koji dolazi.
Jedna je sasvim nova, i stvarna i kanonska situacija, a to su papa u mirovini, prvi put Katolička crkva ima papu u mirovini i novi papa koji će živjeti u Vatikanu. Možemo li govoriti o svojevrsnoj kohabitaciji, suživotu? Kako će to izgledati? Što vi kao doktor kanoskog prava procjenjujete?
Danas je sam Sveti otac o tome govorio. On je govorio da je osjetio zadnjih mjeseci da mu nedostaje snage i da je u savjesti pred Bogom odlučio se povući u mirovinu. Dakle, on neće više imati vlast upravljanja Crkvom, ali će se moliti za Crkvu i duhovno će biti povezan sa svojim nasljednikom, ali neće imati upliva u vlast.
Koliko će se državne administracije promijeniti u postocima?
Vrlo malo. Postoji pravilo da se mijenjaju samo neke osobe na istaknutim mjestima, a ova druga administracija uglavnom radi profesionalno i ona će ostati i dalje raditi na dobrobit Crkve i za službu Crkve u svijetu.
Vi ste globalno ugledan crkveni diplomat. Ovih dana smo vidjeli dva doista krasna topla pisma koja su hrvatski predsjednik i premijer uputili Svetom ocu. Ali činjenica je da ipak odnose Hrvatske i Svete stolice u zdanjih godinu dana opterećuju što imovinsko-pravni sporovi, jedan oko samostana u Dajli, što pitanja morala, gdje Crkva i država su nekako u nesuglasju. Kad je novi pontifikat, je li onda i nova vanjska politika ili je kontinuitet postojeće vanjske politike? Što vi procjenjujete, kako će se sada kretati odnosi Hrvatske i Svete stolice?
Meni je drago da su i predsjednik i premijer lijepo pisali Svetom ocu i to je pohvalno za njih. Vanjska politika Svete stolice neće se radikalno mijenjati. Sveta stolica ima načela koja proizlaze iz Evanđelja. Ne samo vanjska politika, ali također i unutarnja crkvena politika ima smjernice koje je postavio Isus Krist preko Evanđelja, preko tradicije Crkve.
Što se tiče problema, oni postoje, ali mogu se riješiti. Postoje i diplomatski kanali, postoje povjerenstva i razne komisije. Bilo bi dobro da ne postoje samo na papiru, nego da ta povjerenstva i rade. Dijalogom se mogu riješiti svi problemi. U tome važnu ulogu mogu imati ugovori između Svete stolice i Republike Hrvatske i tamo je također izraženo kako se pojedina nesuglasja mogu riješiti. Najvažniji je dijalog, a Sveta stolica je bila i ostat će otvorena za dijalog.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook