Teorija, koja se iz Sjedinjenih Američkih Država, gdje je nastala, proširila na društvene znanosti u Europi, čini razliku između spolne pripadnosti i uloge koju društvo pripisuje pojedincima u skladu s njihovim spolom, kao i razliku između biološkog identiteta i načina na koji ga živi svaki pojedinac.
Zagovornici širenja te teorije, kojoj se snažno protivi Katolička crkva, bili su homoseksualni i transseksualni pokreti.
Papa je osudio 'ono što se uobičajeno opisuje (engleskim) pojmom 'gender' (rod), koji se svodi na osamostaljenje čovjeka od stvaranja i svojeg Stvoritelja'.
Papa je naglasio da Katolička crkva štiti čovjeka od uništenja sama sebe Naglasio je da, kad Katolička crkva ustaje u obranu Postanka, Božjeg djela, 'ne smije samo braniti zemlju, vodu i zrak... nego i štititi čovjeka od uništenja sama sebe'.
Benedikt XVI. toj je temi posvetio velik odlomak svojega redovita govora članovima Kurije na kraju godine.
U trenutcima kad se svijetom sve više širi zabrinutost zbog ekeoloških pitanja, Papa je naglasio da 'ako našu zaštitu zaslužuju tropske šume, ništa manje je ne zaslužuje ni čovjek'.
'Nužna nam je ekologija čovjeka, shvaćena na pravedan način', ocijenio je, dodavši kako 'govoriti o prirodi ljudskog bića kao muškarca i žene i tražiti da se poštuje takav poredak stvaranja nije dio zastarjele metafizike'.