Obama je istodobno najavio da će administracija uskoro dovršiti nove savezne propise, koji će od automobila i kamioneta tražiti veću ekonomičnost do 2011. Oba poteza, koji znače zaokret od politike prema okolišu administracije Georgea W. Busha, Obama je opravdao smanjivanjem ovisnosti SAD-a o uvozu nafte, te planovima za oživljavanje gospodarstva. 'Naš cilj nije dodatno opteretiti autoindustriju koja je ionako u teškoćama, već pomoći američkim autoproizvođačima da se pripreme za budućnost', rekao je Obama prigodom potpisivanja memoranduma za EPA-u u Bijeloj kući. 'Moramo osigurati da se automobili sutrašnjice s ekonomičnom potrošnjom goriva, rade ovdje', rekao je Obama, ističući da politika njegove administracije treba donijeti zaokret u trendu ovisnosti SAD-a o stranoj nafti.
Povećanje ekonomičnosti potrošnje goriva, ključan je korak da SAD ne 'postane talac' neprijateljskih režima i prijetnje globalnog zatopljenja, rekao je Obama. Busheva administracija prije je odbila zahtjev Kalifornije za pooštrenje propisa o emisiji ispušnih plinova, solidarizirajući se s autoproizvođačima. General Motors, Ford, Chrysler, Toyota i druge tvrtke za koje u Washingtonu lobira udruga Savez proizvođača automobila (AAM), podnijele su tužbu kako bi blokirale zahtjev Kalifornije, navodeći da razvoj vozila koja zadovoljavaju te propise stoji milijarde dolara.
Republikanski zastupnici u ponedjeljak su kritizirali Obaminu odluku kao udarac uzdrmanoj autoindustriji. 'Bojim se da će s današnjom akcijom početi proces s kojim će američka autoindustrija biti još više unazađena. Savezna vlada ne smije opteretiti industriju koja je već pogođena u vrijeme poput sadašnjeg', upozorio je senator George Voinovich, republikanac iz države Ohio, u pisanom priopćenju.
Čelnik republikanaca u Predstavničkom domu John Boehner, ocijenio je da se vladinim potezom autoproizvođači sile na ulaganje milijardi dolara s kojima se mogu spašavati radna mjesta. 'Naši autoproizvođači bore se s drastičnim restrukturiranjem i otpuštanjem radnika, samo da bi ostali na površini. A sada su prisiljeni trošiti milijarde dolara da bi zadovoljili mjerila Kalifornije, umjesto da spašavaju radna mjesta', izjavila je Boehnerova glasnogovornica Antonia Ferrier.
Kalifornija traži 'vrlo teška mjerila koja sada može ispuniti samo šest vozila', izjavila je Gloria Bergquist, potpredsjednica AAM-a sa sjedištem u Washingtonu. 'Trebali bi odmah veliku tehnološku prekretnicu', dodala je. Procjenjuje se da bi kalifornijski potez moglo slijediti još 13 saveznih država. GM i Chrysler u su prosincu dobili vladina jamstva za 17,4 milijardi dolara hitnih zajmova kako bi izbjegli stečajeve. Američki proizvođači objavili su tijekom vikenda da su zatvorili 988 autosalona u 2008., zbog najlošije prodaje vozila od 1992. Skupina za zaštitu okoliša pozdravile su odluku Obamine administracije, kao jasnu naznaku buduće američke ekološke politike.