Deset godina nakon havarije tankera Prestige u utorak je u La Coruni u Galiciji počelo suđenje za jednu od najvećih katastrofa izazvanu izlijevanjem nafte na području Španjolske.
Havarija je počela 13. studenoga u oluji. Brod se raspolovio i potonuo 19. studenoga 2002., na dubini od 4.000 metara, 250 kilometara od obale španjolske pokrajine Galicije pri čemu je 50.000 tona sirove nafte isteklo i onečistilo tisuće kilometara obale.
>> Sudar naftnog tankera i američkog razarača
Prvi dan suđenja bio je posvećen tehničkim pitajima, a pravo suđenje počinje na dan početka katastrofe. Na optuženičkoj klupi su 78-godišnji grčki kapetan broda Apostolos Mangouras (78), zapovjednik strojara Nikolaos Argiropulos te direktor Španjolske trgovačke mornarice Jose Luis Lopez-Sors, dok je četvrti optuženik, drugi brodski časnik, Filipinac Ireneo Maloto u bijegu.
Ekološke udruge bijesne su što među optuženicima nema političara odgovornih za katastrofu. Podsjećaju da je tadašnja vlada dala brod otegliti od obale čime je odbacila stručne preporuke da se brod vrati u luku kako bi se zaustavilo istjecanje nafte.
Brod sagrađen 1976., prevozio je 77.000 tona nafte, a onečišćenje se iz Španjolske proširilo na Portugal i Francusku. U velikom valu solidarnosti 300.000 volontera sudjelovalo je u čišćenju obale. Oko 1.500 podnositelja tužbe traži 2,2 milijarda eura odštete iako se šteta procjenjuje na 4,121 milijarde.
Ekolozi upozoravaju da zakonodavci nisu izvukli pouku. Španjolski Greenpeace ističe da bi mnoge odgovorne osobe trebale biti na optuženičkoj klupi i zamjera što tankeri s jednostrukom oplatom, kakvu je imao Prestige, još plove morima. Europska unija ozakonila je da od 2009. tankeri moraju imati dvostruku oplatu, ali je dopustila plovidbu postojećih jednooplatnih tankera do 2015. godine.
Nadalje, znanstvena studija iz 2010,. pokazala je da su kod ribara koji su sudjelovali u čišćenju obale ustanovljene promjene na DNA kao i plućne tegobe. (Hina)
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook