Suluda ideja

Milijarderi žele ekskluzivnu putničku verziju nuklearnog bombardera Tu-160, Rusija kaže: Njet!

1/3 >> Pogledaji ovu galeriju
Galerija
Svjetski milijarderi imaju neobične prohtjeve i traže od Rusije da im dozvoli prenamjenu strateškog bombardera Tu-160 Blackjack u ekskluzivni putnički privatni zrakoplov. Ruski odgovor ukratko glasi: Njet!

Više svjetskih ultrabogatih poslovnih ljudi traži od Rusije da dio svojih strateških bombardera Tu-160 Blackjack pretvori u luksuzne privatne putničke zrakoplove. Rusija, s druge strane, ne želi niti čuti za takvo što, a slijedi pojašnjenje i zašto.

Viši menadžer u ruskoj kompaniji Tupoljev otkriva da je taj proizvođač zrakoplova odbio dosad brojne zahtjeve za prenamjenom njihova strateškog bombardera koji može nositi i nuklearno naoružanje, Tu-160 Blackjack, u civilne svrhe, točnije privatne supersonične zračne lađe. Iste zahtjeve dobili su i za prenamjenu strateškog bombardera Tu-22M3, što su isto tako odbili.

Tupoljev-160 Blackjack (Foto: Thinkstock) Foto:Thinkstock

"Veliki poslovni tajkuni iz različitih zemalja (arapski šeik, milijarder iz Australije te superbogati Grk, da spomenemo neke) konstantno šalju upite da im napravimo privatne supersonične zrakoplove iz Tupoljeva-160 ili dalekometnog bombardera Tupoljev-22M3", ističe Valerij Solozobov, zamjenik izvršnog direktora za dizajn te istraživanje i razvoj u kompaniji Tupoljev, prenosi ruska agencija Tass.

Solozobov naglašavao kako redovito pristižu takvi prohtjevi svjetskih ultrabogataša te da ih iz Tupoljeva sve do jednog uporno odbijaju.

Tu-160 je bombarder sposoban doseći brzinu dvaput veću od brzine zvuka i ima dolet oko 12.000 kilometara. Dizajniran je tako da napada mete lansiranjem krstarećih projektila s nuklearnim punjenjem. Rusija ima svega 35 takvih zrakoplova, od kojih je tek 16 u aktivnoj službi.

Tu-22M3, s druge strane, bombarder je koji ima iste performanse kao i Tu-160 što se brzine tiče, ali zato ima osjetno manji dolet od 2560 kilometara. Rusija ih ima pedesetak u aktivnoj službi ratnog zrakoplovstva.

Tupoljev-22 (Foto: Thinkstock) Foto:Thinkstock

Za usporedbu, putnički zrakoplovi Boieng 747-8 ili Airbus 380 imaju dolet između 12.000 i 12.800 kilometara. U tom smislu, Tu-160 svakako parira tim putničkim zrakoplovima.

Skupa avantura

Ipak, Solozobov naglašava kako putnički zrakoplovi ne trebaju sofisticirane odlike bombardera, poput krila s varijabilnom geometrijom. "Mogu se koristiti zakrilca koja se uvlače, ali ona nisu uvijek potrebna", kaže.

"Pretvaranje Tu-160 u putnički zrakoplov bila bi vrlo skupa avantura. Mnogo bi manje koštalo napraviti posve nov zrakoplov, bez tehnologije korištene za izgradnju Tupoljeva-160", pojašnjava Solozobov.

Nikako najmanje bitna činjenica koju Solozobov isto tako ističe nije niti ta da Tu-160 sadrži i tehnologiju koja i dalje nosi oznaku tajnosti. "Većina rješenja na Tupoljevu-160 su tajna, pa bi čak i izgradnja putničke konfiguracije tog zrakoplova za privatne klijente bila pogrešna", kaže Solozobov.

Ipak, nije to najbizarnija priča vezana uz prenamjenu ruskih ratnih zrakoplova u civilne svrhe. Tu krunu nosi prijedlog sovjetskih vlasti iz 60-ih godina 20. stoljeća da se superbrzi ruski presretač MiG-25 Foxbat, koji je bio sposoban letjeti i triput brže od brzine zvuka, pretvori u vrlo brzi poslovni supermlažnjak za elitu Kremlja.