"Uvođenje besplatnog javnog prijevoza je važna socijalna mjera", rekao je luksemburški ministar prometa, ekolog Francois Bausch. Ta će mjera dovesti prosječno do uštede oko 100 eura godišnje svakom kućanstvu.
Luksemburg pritom namjerava investirati u projekte čiji je cilj poboljšati prometnu infrastrukturu, najavljuje se. Za željezničku mrežu je predviđeno 3,2 milijarde eura do 2027., plan je adaptirati autobusne linije, udvostručiti broj mjesta za punjenje električnih automobila, poboljšati biciklističku mrežu staza, te proširiti tramvajsku mrežu, najavljuje vlada.
Međutim, taj plan nije jednoglasno dočekan raširenih ruku, piše BBC. "Ulagalo se godinama u izgradnju cesta. Vlada čini napore, ali smo u ogromnom zaostatku kada se radi o razvoju mreža javnog prometa", rekla je Blanche Weber, predsjednica luksemburške ekološke organizacije Ekološki pokret. Zbog toga, smatra ona, poboljšanje ponude važnije je od odluke da prijevoz bude besplatan.
U Luksemburgu se oko 47 posto ljudi na posao vozi automobilom, autobus koristi 32 posto ljudi, a vlak 19 posto. Za usporedbu, u Parizu 70 posto ljudi putuje na posao javnim prijevozom. Markus Hesse, profesor urbanizma na Sveučilištu u Luxembourgu, smatra da je to pogrešno rješenje kompleksnog problema.
A i pitanje je hoće li prijevoz doista biti besplatan, kaže on, jer će ga morati platiti porezni obveznici. "Samo zato što se zove besplatan, ne znači da ga nitko neće platiti", rekao je Bausch koji je član luksemburške stranke Zelenih.
Autobusi zastarjeli, željeznica poznata po kašnjenju
Prijevoz ni dosad nije bio skup - dva eura, a dvostruko od toga za dnevnu kartu. Vlada ima nekoliko razloga za svoju odluku: govori o socijalnoj mjeri, želi maknuti automobile s cesta - jer Luksemburg ima više automobila na 1000 stanovnika od bilo koje zemlje EU-a, želi kroz pet godina 20 posto više ljudi u javnom prometu te upozoriti stanovnike na probleme okoliša.
Luksemburg ima golemi problem gužvi na cestama. U tu zemlju putuje veliki broj ljudi na posao iz Belgije, Francuske i Njemačke, privučeni visokim plaćama. Cijene benzina su niže u usporedbi sa susjedima pa osim vožnje na posao postoje i brojni dolasci u Luksemburg isključivo po gorivo.
Istovremeno, autobusi su zastarjeli, a željeznica poznata po kašnjenju. Besplatni prijevoz neće riješiti problem automobila na cestama, jer zemlja ima "visoke plaće i niske cijene benzina pa ljudi kupuju automobile", kazao je Hesse.
Luksemburg nije prvi primjer uvođenja besplatnog prijevoza. To je učinio grad Tallinn 2013. ali samo za stanovnike, dok će u Luksemburgu biti besplatan za sve. Francuski grad Dunkerque uveo je također 2018. besplatni javni prijevoz nakon čega je zabilježio dramatično povećanje autobusnih putnika. To je privuklo pažnju i gradonačelnice Pariza Ann Hidalgo, dodaje BBC.