'Stalni američki zračni i pomorski nadzor u isključivoj ekonomskoj zoni Kine uzrok je problema među kineskim i američkim zračnim i pomorskim snagama', istaknuto je iz kineskog ministarstva obrane u priopćenju.
'Rješenje kinesko-američkih pomorskih incidenata bilo bi da SAD promijeni politiku, smanji obavještajne operacije prema Kini i eventualno ih prekine', dodao je ministar obrane. Taj je zahtjev ponovno formuliran tijekom dvodnevnih rasprava ovog tjedna u Pekingu između dviju strana o vojnim pomorskim pitanjima, ističe se iz ministarstva.
Peking i Washington pokušavaju pronaći zajednički jezik nakon tenzija izazvanih incidentima s kineskim i američkim brodicama blizu kineske obale od početka godine. Ove godine je zabilježeno pet bliskih susreta kineskih plovila s američkim obavještajnim brodovima u azijskim vodama. Kina tvrdi da su američki brodovi ušli u kinesko teritorijalno more.
SAD je pristao nastaviti rasprave o tom osjetljivom pitanju, piše u kineskom priopćenju. Glasnogovornica američkog veleposlanstva u Pekingu Susan Stevenson rekla je da SAD 'ima pravo na slobodnu plovidbu u skladu s međunarodnim zakonima, dok istodobno brine da se ne bi dogodili neželjeni incidenti'. 'Naša pozicija nije se promijenila', rekla je Stevenson.
SAD smatra da se treba držati načela prema kojem 12 milja od obale počinju međunarodne vode u kojima je svima dopuštena plovidba, dok Kina tvrdi da američki brodovi ne bi trebali ulaziti u ekskluzivni gospodarski prostor koji se proteže 200 milja od obale. Najteži incident dogodio se 2001. kad je američki špijunski zrakoplov nakon sudara s kineskim lovcem bio prisiljen sletjeti na kineskom otoku Hainanu. (D.Š./Hina)