18 SEKUNDI

Avion je počeo slijetati, a onda je stigla poruka: "Nastavite s letom." Razlog je bizaran

Zrakoplov kompanije All Nippon Foto: Afp
Let iz Japana u Njemačku trajao je oko 14 sati. No odluka kontrolnog tornja zbog koje je avion koji je već počeo slijetati morao ponovno uzeltjeti izazvala je burnu raspravu i kritiku strogih pravila.

Zrakoplov japanske zrakoplovne tvrtke All Nippon Airways koji je iz Tokija letio u Frankfurt 3. srpnja stigao je 18 sekundi prerano, što je rezultiralo bizarnom odlukom kontrole leta.

"All Nippon 203, nastavite s letom", bila je poruka s kontrolnog tornja, a čuo ju je i pilot Discover Airlinesa Ori Gross, koji je o tome pisao na svom profilu na LinkedInu.

Gross je sjedio u kokpitu na tlu i čekao da poleti za Grčku kada je čuo razgovor posade All Nippon Airwaysa i tornja. Prema njegovu iskazu, kontrola zračnog prometa pokušala je odgoditi rani dolazak smanjenjem brzine aviona, ali pokušaj je bio bezuspješan. Avion je u frankfurtski zračni prostor stigao u 4:59:42, 18 sekundi prije službenog početka prometa u toj zračnoj luci.

Boeing 787 bio je prisiljen poletjeti, preletio je dodatni krug južno od Frankfurta i sletio u 5:15. Naime, zbog zabrane noćnih letova, koja u frankfurtskoj zračnoj luci traje od 23 do 5 sati ujutro, kontrola leta naredila je japanskoj zrakoplovnoj tvrtki da poleti i vrati se nakon 5 sati.

To je rezultiralo dodatnim vremenom leta za posadu koja je već letjela gotovo 14 sati, ponovnim polijetanjem i slijetanjem, stresom za putnike, dodatnom potrošnjom oko 1900 kilograma goriva i dodatnom bukom, što je upravo i razlog zabrane noćnih letova.

Kritika strogih pravila

U svojoj objavi na LinkedInu pilot kritizira strogo tumačenje propisa i ističe da smatra da to nije zaštitilo noćni odmor, već ga je poremetilo zbog bučnog manevra obilaska iznad područja Rajne i Majne.

Incident je izazvao žestoku raspravu na društvenim mrežama. Brojni korisnici na Redditu izrazili su suprotstavljena mišljenja. Neki su branili mjeru, tvrdeći da su piloti mogli na vrijeme prepoznati vrijeme dolaska i u skladu s tim usporiti. 

Drugi su oštro kritizirali kruto tumačenje pravila. Tvrdili su da je odlazak u krug uzrokovao dodatnu buku, više emisija CO₂ i nepotreban stres za posadu i putnike – sve zbog vremenskog odstupanja od samo 18 sekundi. Jedan je korisnik komentirao: "Više buke, više CO₂ za grad – zbog 18 sekundi? Pedantno i kontraproduktivno."

"Ovo je samo nedavni slučaj. Prošlogodišnji let Eurowings EW8531 iz Alicantea za Berlin imao je sličnu sudbinu i dočekalo ih je veliko iznenađenje jer je avion propustio noćni policijski sat za 10 sekundi, što je rezultiralo time da je njihov Airbus A320 morao napraviti krug, a zatim skrenuti u 40 minuta udaljeni grad Hannover", podsjetio je pilot Ori Gross.

Glasnogovornica Njemačke kontrole zračnog prometa Kristina Kelek za TAG24 je rekla da je kontrola leta donijela ispravnu odluku: "Donijeli smo ispravnu odluku u okviru pravila." Pozvala se na zakon koji dopušta iznimke samo u hitnim situacijama.

Kako je objasnio pilot Ori Gross, situacija se mogla izbjeći.

Kontrolori leta mogli su ranije usporiti zrakoplov. Umjereno smanjenje brzine na ruti omogućilo bi usklađen dolazak. I piloti su mogli reagirati. Naime, oni su odgovorni za postupanje po propisima, pa su mogli prilagoditi brzinu kako bi stigli tijekom radnog vremena zračne luke.

"Međutim, poanta nije nagađanje o tome što bi se moglo dogoditi. Piloti NH203 i kontrolor leta odigrali su karte koje su im podijeljene. A sve je kulminiralo u 04:59:42 - samo 18 sekundi prije najranijeg dopuštenog vremena slijetanja - kada je radio poslao poruku: 'Nastavite kružiti.'"

 

Povezane teme