Police s dodacima prehrani u trgovinama i ljekarnama prepune su obećavajućih proizvoda koji tvrde da će nam pružiti ključ za bolje zdravlje, ojačati imunološki sustav i riješiti pola naših briga. Nerijetko se iza šarenih paketića i obećavajućih marketinških slogana skrivaju neotkrivene tajne koje prosječni potrošač ne razumije. Pritom, prosječni potrošač također ne uzima u obzir da su u Hrvatskoj dodaci prehrani regulirani Zakonom o hrani, da kontrole nisu toliko striktne i učestale kao kod lijekova te da cjelokupan nadzor procesa, od proizvodnje do plasiranja na tržište, za te proizvode nije tako strogo nadziran.
Tržište je preplavljeno proizvodima kojima se ne zna porijeklo i sastav ugrađenih sirovina, upitan je nivo higijene tijekom proizvodnje, upitni su uvjeti tijekom proizvodnje, ali i kvaliteta ambalaže koja se koristi pri pakiranju proizvoda. Upravo je zbog toga upitan sadržaj ali i ispravnost proizvoda, a kako jer nisu provedena potrebna analitička testiranja nema dokaza da se sadržaj proizvoda poklapa s onim tvrdnjama koje se navode na deklaraciji.
Sanitarna inspekcija, prema riječima Dubravke Kubišta Mamuzić, više direktorice Osiguranja kvalitete u PharmaSu, kontrolira proizvode tako da vrši monitoringe - uzima proizvode s polica ljekarni ili drugih mjesta prodaje, odnosno dolazi u mjesta proizvodnje i izuzima proizvode iz skladišta: "Problem se krije u velikom broju proizvoda, velikom broju dobavljača, odnosno proizvođača u Hrvatskoj i što se, zbog relativno malog broja kontrola koje provodi inspektorat neke od proizvoda nikada ili rijetko kontrolira, a sam proizvođač provodi manjkavu ili gotovo nikakvu kontrolu". Često je istaknuto, dodaje Dubravka Kubišta Mamuzić, da proizvod npr. ne sadrži alergen gluten, a da prethodno sadržaj/prisustvo alergena nije testirano i da nema podataka je li tijekom proizvodnje polaznih materijala postojao rizik od kontaminacije glutenom.
Popis stvari na koje potrošači ne obraćaju pažnju prilikom kupovine i konzumacije dodataka prehrani poprilično je opsežan
Osim popisa sastojaka, prilikom konzumacije određenih dodataka prehrani na više bismo čimbenika trebali obratiti pažnju. Uz sastav proizvoda, namjenu i zdravstvene tvrdnje, važno je obratiti pozornost na pravilan način upotrebe, kao i na upozorenja i napomene vezana za proizvod: "Sadrži li proizvod alergene, postoji li ograničenje u korištenju, kome se proizvod ne preporuča, postoje li određena ograničenja u dozi za neke od sastojaka koje se dnevno konzumira…" – rekla je Dubravka Kubišta Mamuzić te dodaje kako zanemaruju ili ne obraćaju pažnju na preporučeni dnevni unos za korisnike.
U PharmaSu su, navodi, također primijetili kako se ponekad potrošači ne pridržavaju uvjeta čuvanja, najčešće ignoriraju napomenu da se nakon otvaranja proizvod mora čuvati u hladnjaku, ne izlagati povišenoj temperaturi ili svjetlu. Često ih zanima samo jedan sastojak pa pritom ne razmišljaju kako je, u određenom proizvodu, riječ o kombinaciji više sastojaka što znači da im jedan proizvod može osigurati preporučeni dnevni unos za više vrsta vitamina ili drugih tvari, ali i koja je namjena drugih sastojaka.
Opsežna kontrolno-analitička ispitivanja jamstvo su zbog kojeg potrošači mogu biti sigurni da ih na tržištu očekuje siguran i visokokvalitetan proizvod
Kao viša direktorica Osiguranja kvalitete u PharmaSu, iz koje dolaze svi Dietpharm proizvodi, Dubravka Kubišta Mamuzić pojašnjava kako u PharmaSu prije svega žele biti sigurni u kvalitetu sirovina koje nabavljaju od dobavljača zbog čega se svaka sirovina, kako kaže, prije naručivanja pažljivo provjeri. Kontrolno-analitička ispitivanja važna su im kako bi na tržište plasirali isključivo sigurne i visokokvalitetne proizvode u koje se njihovi kupci uvijek mogu pouzdati.
"Važno je da sirovine koje nabavljamo posjeduju certifikate vezane uz kvalitetu. Često se zatraže uzorci sirovina koji se šalju na preliminarne analize u kojima se, primjerice, provjerava sadržaj teških metala ili pesticida ako se radi o sirovini biljnog porijekla" – navodi i dodaje kako se dobavljačima šalju opsežni zahtjevi vezani uz sastav i kvalitetu proizvoda, traže raznovrsne izjave i certifikati. U slučaju da se utvrdi kako proizvođač ne želi ili ne može dostaviti tražene izjave, od tog se proizvođača odustaje i odabire se onaj koji može odgovoriti na sve njihove postavljene zahtjeve.
Osim analize sadržaja proizvoda, ispituje se i njegova zdravstvena ispravnost, što je Dubravka Kubišta Mamuzić pojasnila na primjeru Magnezija Malat 400 u koji su, zbog bolje apsorpcije magnezija u organizmu, dodani vitamini B6 i D3: "U proizvodu, prije donošenja odluke o kvaliteti i puštanja na tržište, kontroliramo sadržaj magnezija, vitamina B6 i vitamina D3, masu sadržaja vrećica, sadržaj teških metala, mikrobiološku čistoću proizvoda, opremljenost proizvoda (provjera zavarenosti odnosno nepropusnosti vrećica) i prisustva kontrolnih podataka (broj serije i rok valjanosti proizvoda), a provjeravamo i zdravstvenu ispravnost proizvoda.''
Provjera deklaracije iznimno je detaljna i u taj je proces uključeno više djelatnika iz različitih odjela
Osim djelatnika iz odjela razvoja i djelatnika zaduženih za registraciju proizvoda, u izradi, provjeri i odobravanju deklaracija u PharmaSu, a samim time i Dietpharmu, sudjeluju i djelatnici marketinga kao i oni iz osiguranja kvalitete. Prijedlog svake deklaracije dopunjavaju i detaljno provjeravaju specijalisti registracije proizvoda: "Provjeravaju je li sve što je navedeno na samoj deklaraciji u skladu s važećom regulativom, jesu li izabrane dozvoljene tvrdnje, jesu li namjena i doziranje proizvoda u skladu s postojećom regulativom. Uz to, paze i na sva potrebna upozorenja i napomene vezane za proizvod."
Svaka deklaracija, kaže Dubravka Kubišta Mamuzić, bilo da se radi o onoj koja je namijenjena za novi ili o deklaraciji za postojeći proizvod u kojem je došlo do izmjene, nakon izrade prolazi kroz dvije dodatne faze: prva faza je pregled i po potrebi ispravak ili dopuna koju provode iskusni, stručni djelatnici, a druga su faza konačna provjera ili odobravanje – odnosno dozvola da se deklaracija proizvoda koristi. Potrošače se ne smije dovesti u zabludu, zaključuje sugovornica i naglašava kako bi to trebalo biti zlatno pravilo stavljanja proizvoda na tržište.
Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom PharmaS po najvišim profesionalnim standardima.