Nakon uklanjanja prve kuće

Šef Fonda za obnovu Zagreba od potresa otkrio zašto se sve odvija presporo: "U Sisku, Petrinji i Glini radovi se ne provode po Zakonu o obnovi"

Slika nije dostupna
Fond za obnovu Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije i Zagrebačke županije je do danas od resornog Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine zaprimio 19 odluka, 98 privremenih odluka te 47 zaključaka temeljem kojih je obavio 104 postupka nabave. Većina odluka je već provedena, dok je za provedbu privremenih odluka i zaključaka Ministarstvo od Fonda tražilo utvrđivanje činjenica u upravnom postupku obrade zahtjeva za obnovu, poput bruto površine zgrada, ocjene konstrukcija ili tehničko-financijske kontrole.

Ravnatelj Fonda za obnovu Damir Vanđelić je na konferenciji za medije podsjetio da se procjenjuje da je u zagrebačkom i petrinjskom potresu oštećeno 18.905 zgrada, kao i da je Ministarstvo graditeljstva dosad zaprimilo 11.238 zahtjeva građana za obnovu.

Fond je prvu, privremenu, odluku Ministarstva zaprimio 22. ožujka ove godine, a prva, neprivremena odluka, zaključak ili rješenje je stigla u Fond za obnovu 14. travnja 2021.

"Oštećenih zgrada je 60 posto, a broj zahtjeva može biti veći od broja zgrada jer se prijavljuju različiti stanovi", objasnio je Vanđelić.

Dodaje da je najbolji posao podnošenja zahtjeva napravljen u Sisačko-moslavačkoj županiji, dok najlošije stoji Zagreb te da je to zbog stožera koji je posao "napravio vojnički".

Trenutačno nema novih aktivnosti

"Trenutačno nemamo novih aktivnosti po odlukama i čekamo daljnje odluke", kazao je Vanđelić i dodao da su novčane obveze prema dosad pristiglim odlukama već isplaćene.

"97,6 posto zahtjeva čeka da budu obrađeni. Građani podnose zahtjev, nakon toga nadležno ministarstvo donosi odluku", opisao je Vanđelić. Navodi da on govori samo u ime Fonda.

"Jučer smo u zagrebačkoj Gornjoj Dubravi svjedočili prvom rušenju kuće koja je stradala u potresu, sljedeće rušenje planirano je za ponedjeljak, te još jedno u idućem tjednu. To su jedine tri odluke o uklanjanju zgrada koje smo zaprimili, ali me veseli čuti najave ministra Horvata da je prema Fondu krenulo još nekoliko desetaka odluka. Preostalih 16, od 19 zaprimljenih odluka, odnosi se na isplatu novčane pomoći. Nakon ta preostala dva rušenja idući tjedan, sve odluke koje smo zaprimili od Ministarstva ćemo i provesti“, objasnio je Vanđelić.

Rekao je da se "obnova u Sisku, Petrinji i Glini ne provodi po Zakonu o obnovi, nego po Zakonu o Civilnoj zaštiti i tamo stožer daje naputke o uklanjanju objekata, eventualno Državna inspekcija".

Navodi da su nadležno ministarstvo i Fond na tri kata u Dežmanovoj 16.

"Mi se gledamo svaki dan, jedni smo do drugih, surađujemo i koordiniramo se. Tamo su tri odluke o obnovi, tri uklanjanja, Fabijanićeva 14 jedna je od njih. Jučer i prekjučer, recimo, nije došla niti jedna odluka", dodao je Vanđelić i objasnio da je Fond tek jedan od subjekata u procesu obnove.

"Problem su niske cijene obnove"

Uklanjanje kuće u Fabijanićevoj 14 počelo je jučer ujutro, slijedi uklanjanje građevinskog materijala, još ima postupaka koji traju. Izvođač radova dogovoren je putem nabave, dok su druge usluge dogovorene putem donacija.

"Da bismo mogli odraditi rušenja, trebali smo tražiti donacije jer po cijenama koje su ponuđene nitko se nije htio javiti", rekao je Vanđelić i dodao da cijene nisu adekvatne. Navodi kako za sada dobivaju samo male poslove.

Vanđelić kaže kako se cijene moraju promijeniti i da iz Fonda na to upozoravaju već četiri mjeseca. "Novac nije problem, nego odluke i niske cijene obnove", naglasio je Vanđelić.

Organizirano više natječaja

Željka Mutnjaković-Prebeg, direktorica Službe za tehničko-financijsku kontrolu usluga projektiranja i revizije istaknula je da je za realizaciju tri dostavljene odluke o uklanjanju potresom uništenih obiteljskih kuća organizirano više natječaja.

"Za uklanjanje odnosno rušenje ove tri kuće organizirali smo ukupno 10 natječaja nabave od čega su tri natječaja za izvođenje radova uklanjanja obiteljskih kuća, tri natječaja za stručni nadzor, tri za operativne koordinatore i jedan za tehničko-financijsku kontrolu projekata", rekla je.

"Uz provedbu uklanjanja potpisana su tri ugovora za izvođenje radova, putem postupka nabave, dok su ugovori za usluge stručnjaka potpisani putem donacija: tri za stručni nadzor, tri za operativnog koordinatora, jedan za tehničko-financijsku kontrolu projekta te jedan za reviziju - kontrolu projekta", nabrojila je Mutnjaković-Prebeg te dodatno pojasnila i postupanje Fonda po privremenim odlukama i zaključcima resornog Ministarstva.

Obavljena 104 postupka nabave

Saša Miroslavić, direktor Službe za pripremu dokumentacije za javnu nabavu dodao je da su od travnja do danas objavljena 104 postupka nabave za tehničko financijske kontrole, operativne koordinatore, usluge projektiranja, izvođenje radova i stručni nadzor.

Sve te nabave, pojasnio je, provode se javnom objavom u Elektroničkom oglasniku javne nabave RH, a zbog dodatnog informiranja javnosti poveznice svih nabava objavljuju se i na stranicama Fonda gdje su zbog preglednosti nabave grupirane prema vrsti usluge koja se nabavlja.

"84 postupka smo završili, od toga smo izvršili odabir u 44 slučaja, a 40 slučaja smo poništili. Postupci se provode elektroničkim putem, a ovisno o uvjetima postupka se provode e-dražbe", kazao je Miroslavić podsjetivši da su prije toga provedena i četiri prethodna javna savjetovanja za uspostavu dinamičkog sustava javne nabave vezana uz aktivnosti iz programa mjera kao što su usluge operativne koordinacije, usluge kontrole projekta, usluge tehničko financijske kontrole i usluge projektiranja.

Smanjen financijski plan Fonda

Prvotni financijski plan Fonda za obnovu rebalansom je smanjen za 28 posto te je sada ukupno 658.210.865 milijuna kuna. Od toga je 367.084.676 kuna došlo iz sredstava Fonda solidarnosti, 245.707.889 kuna iz sredstava Općih prihoda i primitaka, 28.918.300 kuna od ostale pomoći, 9.500.000 kuna od donacija te sedam milijuna kuna ostalih prihoda za posebne namjene.

Dosadašnji troškovi Fonda iznosili su 29.991.303,86 kuna, od čega je 90 posto sredstava, točnije 27.864.079 kuna isplaćeno za novčane naknade i novčanu pomoć za štete od potresa.