Svaki poduzetnički pothvat u Hrvatskoj su ujedno i borba, pokušaj, usponi i padovi, a situacija je još nešto teža kada je riječ o poslovima vezanim uz knjige. Iako podaci o čitanju u Hrvatskoj ne zvuče baš optimistično, oni koji se ovim poslom bave uvijek ističu kako se u Hrvatskoj itekako čita.
Bez obzira o kojoj je branši riječ, koronakriza je neviđenom silinom i u kratkom periodu promijenila sve segmente poslovanja. Zapravo se tek rijetki poduzetnici mogu pohvaliti da neće osjećati dugoročne financijske posljedice te da su uspjeli zadržati sve svoje djelatnike.
''Osobno, ni u jednom trenu nisam dozvolila da nas uhvate neke puste drame, panika, strah od neizvjesnosti, da očajavamo ili, još gore, skrštenih ruku čekamo što će se dogoditi. 'Nema rješenja' je odgovor koji ne prihvaćam'', kaže Vlatka Hercigonja, suvlasnica izdavačke kuće Fokus, ujedno i glavna urednica.
U trenutku u kojem je postalo jasno da će se zatvoriti sve pa i knjižare, koje su i dalje primarna mjesta na kojem kupci kupuju knjige, odgovorne osobe nisu dopustile da zavlada panika.
''Za razliku od kolega iz odjela prodaje, osobno me možda i više od samog zatvaranja knjižara pogodila činjenica da ćemo, zbog mjera, biti prisiljeni odgoditi Look-A-Book, sajam knjiga koji je Fokus trebao u svibnju organizirati na zadarskom Višnjiku. Mjesecima smo se pripremali, to je trebao biti prvi naš samostalni projekt na toj razini i stvarno smo se u potpunosti dali u cijelu tu priču'', objašnjava Vlatka.
Istog dana kad je bilo jasno da se knjižare zatvaraju, prvo su kontaktirali sve zaposlene i stalne suradnike i svima potvrdili kako nemaju namjeru otkazivati ugovore, niti smanjivati plaće i honorare u jasno definiranom, a ne baš kratkom periodu.
Vrlo brzo svima su u fokusu bile državne mjere koje su za krajnji cilj imale očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom. Tijekom pripremanja finalnih mjera, prijedloge državi davali su mnogi. I predstavnici poduzetnika i gospodarstvenika te institucije koje brinu o položaju svih poduzetnike. Hrvatska gospodarska komora izrazito se zalagala za zadržavanje likvidnosti privatnog sektora i svih radnih mjesta, ali bez obzira na pomoć institucija, svaki je poduzetnik morao povući ključne poteze kako bi poslovanje opstalo.
Krizni plan rezultirao neviđenim uspjehom
''Čim su proglašene mjere kreirali smo krizni plan – osvijestili da nemamo apsolutno nikakvu kontrolu nad time hoće li se i kada knjižare ponovo otvoriti. Da nemamo nikakvu predodžbu, ni pokazatelj kako će one u toj imaginarnoj novoj budućnosti poslovati. I da nam je naš webshop jedini prodajni kanal na kojem se možemo boriti, prije svega, za - opstanak. A da dalje, sve ovisi o nama'', rekla je Vlatka.
Naravno, samo je nekoliko trenutaka bilo dovoljno da prepoznaju svoje jake i slabije strane. Brzo su se složili da možda i znaju dosta o izdavaštvu, ali da digitalni marketing koji se u vrijeme pandemije njima pokazao ključnim za poslovanje, nije područje u kojem briljiraju. I zato su angažirali stručnjake.
''Angažirali smo ekipu Real Grupe u kojoj smo našli partnera po svojoj mjeri, pouzdanog, kreativnog, upornog. Ogromni dio zasluga za dobre rezultate je i na njima'', kaže Vlatka, a na pitanje o konkretnim podacima o porastu prihoda dodaje:
''Još uvijek je rano pričati o prihodima; no kad govorimo o prometu tijekom koronakrize uspjeli smo onaj na webshopu podići na razinu o kojoj se ni najveći optimisti među nama nisu usudili ni sanjati. Postigli smo to zahvaljujući ljudima. Imamo najbolje, najvrjednije i najupornije djelatnike i suradnike na svijetu. Onu vrstu koja se ne predaje tako lako, naprotiv, kad su situacije najzahtjevnije, daju maksimum''.
Ipak, u svemu tome velik je bio i angažman Hrvatske gospodarske komore i Zajednice nakladnika i knjižara koja je tijekom travnja i svibnja bila u neprestanoj komunikaciji s resornim Ministarstvom kulture. To je rezultiralo djeljenjem bespovratnih sredstava u sklopu „Poduzetništva u kulturi“, za koje su se knjižari mogli prijaviti i ostvariti 30% potpore za plaćanje najma knjižarama.
Tako je u suradnji s Ministarstvom kulture osigurano gotovo 3 milijuna kuna pomoći nakladnicima i knjižarama te potaknuto da se aktivnosti prilagode okolnostima koje je izazvao novi koronavirus. Brojni su to objeručke prihvatili, a među njima je i naklada Fokus koja je uz pomoć partnera uspostavila alternativni način poslovanja i prilagodila komunikaciju prema krajnjim korisnicima.
Komunikacijska online strategija koju su postavili na početku, a tijekom koronakrize dodatno razvijali, za cilj je imala udovoljiti kupcima, biti na raspolaganju u realnom vremenu, odgovoriti na sva pitanja koja ih zanimaju te osigurati maksimalno brzu i korektnu uslugu dostave knjiga koja je za Hrvatsku, neovisno o iznosu kupnje, besplatna.
Zatvaranjem knjižara poslovanje im je bilo ozbiljno ugroženo, stoga je Webshop postao jedino mjesto na kojem su svi kupci mogli pronaći kolekcije ili pakete knjiga i odabirati ih prema autoru ili žanru. Tako je pravi proizvod došao do pravih kupaca. Odmaknuli su se od prodaje 'jedne po jedne' knjige. U toj komunikacijskoj strategiji, prepoznali su važnost društvenih mreža i povećali doseg objavašto je davalo rezultate u prodaji.
Također, neizostavne su bile akcije koje korisnici obožavaju; 2+1 gratis akcija, paketne ponude, stari naslovi koji nisu bili u centru pažnje zbog starije godine izdanja ponovno su okupirali obožavatelje knjiga.
Rezultati su pokazali sljedeće; izdavačka kuća Fokus je godišnji promet iz 2019. dosegla u svibnju, a čini se da će i sjajan rezultat zadržati i u lipnju. Privukli su veliki broj novih kupaca koji prije koronakrize nisu kupovali knjige online, a naručivalo se iz svakog kutka Hrvatske. Trend se ne smanjuje niti nakon otvaranja knjižara.
''Digitalni marketing je danas izuzetno važan, on odavno nije budućnost nego sadašnjost i svakodnevica. Međutim, i dalje nažalost u Hrvatskoj imamo hrpetinu velikih i malih brendova i tvrtki koje ne znaju kako se kvalitetno digitalno transformirati. Mislim da je koronakriza mnogima pokazala da je to smjer u kojem moraju ići i razvijati se i ne nužno odustati od ustaljenih offline prodajnih modela, nego iste nadograditi dobrim digitalnim djelovanjem u smislu eCommercea, oglašavanja i kreiranja brenda na internetu'', kaže Ivan Dominik, strateg digitalnog marketinga iz Real Grupe, agencije koju je i Fokus angažirao da im pomogne snaći se u novim okolnostima.
Fokusovci su savjete stručnjaka shvatili prilično ozbiljno. Komunikacijska strategija i povećani angažman na komunikacijskim i prodajnim kanalima rezultirao je povećanjem broja ljudi s kojima svakodnevno komuniciraju i koji na webshopu kupuju. Skratili su period dostave knjiga, a mnoštvo akcija i sniženja pokazali su se kao odlična kombinacija kojom su zaradili još pokoji plus kod kupaca.,
Svi djelatnici i suradnici zadržali su svoje radno mjesto
Iako zahvalni zbog pozitivnog ishoda iz situacije koja je mogla biti katastrofalna, ova ekipa prilično dobro zna koliko je Hrvatska teško okruženje za razvijanje bilo kojeg privatnog posla, a kamoli izdavaštva. Osim što se bave svojom primarnom djelatnošću, na njihova leđa pada i zadatak stvaranja društva koje čita. Promoviraju knjige, populariziraju čitanje i tako odgajaju nove generacije čitatelja.
A za Look-A-Book, sajam knjiga u Zadru, koji su zbog koronakrize morali odgoditi, dogovorili su novi termin i pripreme su u punom jeku. Prvo događanje te vrste u Donatovom gradu – ako ih ne iznenadi neka nova okolnost trebalo bi se održati od 28. kolovoza do 6. rujna, u dvorani na Višnjiku.
I dok će zadrani moći uživati u ovom sajmu, splićani će jednako uživati i na sajmu Mediteranski festival knjige koji se također održava u devetom mjesecu, a zagrepčani će ipak trebati pričekati studeni kada se održava najveći sajam knjige- Interliber. Ovi sajmovi direktno će financijski pomoći svim onima koji se bave izdavaštvom i nakladništvom.
Iz cijele ove epizode, koja je mogla imati puno ozbiljnije posljedice po njihovo poslovanje,iz Fokusa kažu, izlaze – jači. Bogatiji za iskustvo, izmijenjenih prioriteta i strategije poslovanja prilagođene – novonormalnom.