Industrija na koljenima

U dvije INA-ine kompanije gotovo 300 otkaza: "Prihoda nema, prvi put u povijesti imamo dane s nula radnih sati"

Slika nije dostupna
Koronkariza je pogodila naftni biznis. Oko 200 otkaza uslijedit će i u Croscu te 80-ak u STSI-ju, još jednoj tvrtki kćeri INA-e.

Čak 300 otkaza spremaju se ovih dana podijeliti u dvije INA-ine kompanije. Restrukturiranje u industriji teško pogođenoj koronakrizom obuhvatit će 200-tinjak radnika Crosca i još 80 STSI-ja.

"Kroz pregovore smo došli do toga da otkaze dobiju samo oni s puno godina, koji su već blizu mirovine. Također, nastojali smo da se dio radnika preraspodjeli unutar INA-e, da se zaposle gdje takvog kadra nedostaje. Izborili smo se i da otpremnine budu veće od propisanih zakonom. Ti su ljudi stručni, ali tržište je katastrofa. Vani je sve stalo", kaže Jasna Pipunić, predsjednica Sindikata naftnoga gospodarstva.
Tako je posvuda u svijetu, objašnjava.

"Pogledajte strane kompanije, svi otpuštaju. Kad dođe do pada cijena nafte, i pogotovo kada je i plin na najnižim razinama, prvo stradaju servisne kompanije poput Crosca. Plin je toliko jeftin da se nikome ništa ne isplati raditi", kaže Pipunić.

Da je situacija loša, ne skrivaju ni u INA-i. U vrijeme karantene pad potražnje za derivatima bio je, kažu, i 50 posto. Naftne i plinske kompanije diljem svijeta reagiraju na isti način. Kriza je naročito pogodila servisne kompanije.

Poslovanje na dug

"Ne ugovaraju se novi poslovi, obujam održavanja sveden je na nužni minimum te dolazi do znatnih problema s naplatom potraživanja. Ista situacija zadesila je Crosco, koji je primoran zaduživati se kako bi pokrio troškove poslovanja, dok istovremeno nema prihoda ili je iznimno nizak. Crosco je u travnju, prvi put u svom postojanju, zabilježio nekoliko dana s nula radnih sati, prihodi kompanije višestruko su niži od troškova te su nužne ozbiljne mjere za osiguranje financijske stabilizacije kompanije. Pri tome je potrebno istaknuti kako od početka ove globalne krize do danas, zbog značajnog prestanka poslovnih aktivnosti i posljedično prestanka potrebe za radom, gotovo 90 % radnika Crosca oslobođeno obveze rada uz pravo na naknadu plaće", objašnjavaju u INA-i.

Koliko će točno biti otkaza, još se ne zna. 

"Očekivano restrukturiranje obuhvatit će nešto više od 200 stalnih zaposlenika Crosca, dok će konačna brojka biti poznata nakon što se razmotre sve potencijalne mjere otklanjanja potrebe za otkazivanjem. Sukladno odredbama novog Kolektivnog ugovora koji je dogovoren s predstavnicima socijalnih partnera, radnicima koji će napustiti kompaniji osigurana su znatno veća prava nego prava propisana Zakonom o radu. Konkretno, u odnosu na otpremninu ona je višestruko viša od zakonom propisane otpremnine", kažu u naftnoj kompaniji. 

"Cilj je spomenutih operativnih i financijskih mjera stvaranje preduvjeta za održivo poslovanje u krizi te očuvanje najvećeg mogućeg broja radnih mjesta. Nema govora o zatvaranju kompanije, već CROSCO ima budućnost u okviru INA Grupe nakon što svoje poslovanje prilagodi trenutačnoj situaciji na tržištu", kažu u INA-i.

STSI, INA-ina kompanija za održavanje i izgradnju postrojenja, otpustit će 80-ak zaposlenih. Kako doznajemo, otkazi se planiraju uglavnom u administraciji.

Neizvjesna jesen

Hoće li otkaza biti još, nitko se ne usudi prognozirati. 

"Ni na jednom sastanku nismo to čuli. No nitko ne zna što će biti za nekoliko mjeseci s razvojem pandemije, nije samo ova grana industrije u neizvjesnosti. Cilj ovog restrukturiranja bio je spasiti 750 radnih mjesta", kaže Pipunić.