Patrola u središtu Rijeke već je na dobro znanom mjestu. Mladi vozači, zaustavljeni ovaj put, bili su savjesni. 'U biti bojim se za te ljude koje vozim tako da o kazni ni ne razmišljam, pošto razmišljam o tome', rekla je Nina Macan, vozačica. 'Nisam baš lako došao do auta koje imam, tako da sam oprezan', rekao je Majk Crljenica, vozač. Strah od velikih kazni u vrijeme financijske krize, slažu se stručnjaci jedan je od glavnih razloga što je ove godine, 20 posto manje stradalih u prometu. 'Po gradu se dosta brzo pročuje pa onda ipak vozi netko drugi, a ne netko tko je pio', rekla je Anđela Župan iz prometne policije Rijeka. Uzrok loše prometne kulture pokušalo je otkriti istraživanje na 3.500 ispitanika. Od mnoštva pokazatelja, najzanimljivija je usporedba kako naši vozači, kao i pješaci dvostruko manje poštuju propise u Hrvatskoj nego vani. 'Mislim da se ne boje više policije vani nego tu, nego se boje da će ih ta sankcija stići prije vani nego tu', rekao je Zoran Ničeno, načelnik uprave policije.
Učinkovitije naplaćivanje kazni
Mnoge zemlje puno učinkovitije naplaćuju kazne, na sličnim zakonima i mi radimo s Ministarstvom pravosuđa - poručuje policija. 'Primjerice da osobe koje naplaćuju kazne na licu mjesta naplaćuju 50 posto u nekim drugim zemljama neke druge modele, potrebno je oko toga razgovarati', kaže Ničeno. U razgovoru s policajcem, čak petina vozača uhvaćenih u prekršaju, pokušava smanjiti kaznu. U inozemstvu nisu toliko hrabri. 'Mi smo njima dali takvu uputu da kad vozač nije počinio teži prekršaj, da ga se može upozoriti za neki manji prekršaj. To je mogućnost zakona, da vozaču izda pisano upozorenje usmeno', kaže Boris Orlović, načelnik Odjela prometne policije. Mogućnost zakona, ali i mogućnost koju mnogi koriste za podmićivanje.