Tijekom posljednjih desetak godina glomaznost javne uprave i zbrajanje mnoštva jedinica lokalne samouprave, česta je tema. Ponovno se aktualizirala u korona virus krizi, kada je na dnevnim primjerima, došla do izražaja sva apsurdnost podjele jedinica lokalne samouprave. Vidljivo je postalo kako neke od njih nemaju ni osnovne stvari koje su svakodnevno potrebne stanovnicima, a ipak imaju svoju općinu i načelnika.
Također, postoji čak i primjer naselja koje se nalazi u dvije općine. Hrvatska ima preko 100 jedinica koje bez državne pomoći ne mogu funkcionirati. Njihovim spajanjem mogu se napraviti velike uštede, a navedena sredstva se mogu preusmjeriti na mnoga mjesta i projekte, smatraju u Glasu poduzetnika.
Član udruge Nikola Strahija odlučio je izraditi kartu optimalnog teritorijalnog ustroja jedinica lokalne samouprave. Napravio je to koristeći strojno učenje (machine learning), a kao temelj logike koristio je geolokacijske i financijske izvještaje za 2018. godinu.
“U svakom dijelu Hrvatske odabrana je jedinica lokalne samouprave s pozitivnim financijskim indikatorima te su oko nje pripojene obližnje jedinice prema lokacijskim parametrima. Rashod prvotne jedinice nije izmijenjen, no rashod pripojenih jest. Iz njihovog rashoda uzeti su iznosi za komunalije, energiju (rasvjetu), održavanje, isplaćene subvencije, naknade i pomoć stanovnicima te cca 40% originalnog rashoda. Uštede se ostvaruju na stavkama kao što su plaće načelnika, promidžba, uredski materijal, telekomunikacije, reprezentacije, naknade raznih vijeća, zakupnine, najamnine i druge..“, rekao je Nikola Strahija.
Rezultat je otprilike 430 lokalnih jedinica manje i oko milijardu kuna ušteda godišnje.
“Ovo je odlična analiza jer koristi tehnike strojnog učenja da optimalno odredi granice lokalne samouprave s obzirom na održivost modela financiranja. Drugim riječima daje nam uvid u to koje općine ne mogu same sebe financirati i ne mogu preživjeti bez učestale pomoći središnje države (a istraživanja su pokazala da svaka takva ovisnost lokalne države o središnjoj uvijek uključuje politički motivirane transfere resursa). Analizu je za UGP volonterski izradio Nikola Strahija, vrsni podatkovni znanstvenik iz Čakovca. UGP ovime, kao i uvijek, prvi nudi javnosti ovakav tip analize temeljen isključivo na podacima koji bi trebao poslužiti budućoj Vladi kao predložak prilikom provedbe nužne reforme lokalne samouprave. Naravno da je uz to potrebna i daljnja stručna analiza koja bi poštovala lokalne specifičnosti, no ovo je nužni prvi korak odnosno idealan temelj za usporedbu drugih prijedloga reformi lokalne samouprave“, rekao je Vuk Vuković, ekonomski stručnjak udruge Glas poduzetnika.
Klikom na novu, predloženu jedinicu samouprave prikazuju se sve spojene jedinice te financijski indikatori, primjerice trošak po stanovniku prije i poslije, rashod prije i poslije, ukupne plaće, ukupne isplaćene pomoći građanima, itd.
"Žalosno je što i ova analiza i inicijativa dolazi iz redova poduzetnika, a ne iz nekog od brojnih javnih instituta ili iz javne uprave, ali svi vrlo dobro znamo da lokalna samouprava služi za uhljebljivanje stranačkih kadrova. Ovo je tek početak - svima nam je jasno kako je potrebno, ali i vrlo moguće napraviti velike uštede u javnom sektoru. Navedeno su potvrdila i preliminarna istraživanja Nikole Stahije koja se odnose na druge dijelove javne uprave. U njima stoji kako se u velikoj većini institucija javnog sektora mogu napraviti znatne uštede, a UGP će nastaviti objavljivati ovakve analize", piše u priopćenju udruge.
Ponosni smo što je Nikola Strahija prepoznao UGP kao partnera u ovom istraživanju. “Pored svih osoba koje plaćamo putem poreza, UGP se jedini javio s konkretnim, realnim i praktičnim mjerama - radili su minimiziranje gospodarske katastrofe.. Bilo mi je nevjerojatno gledati odgovorne iz raznih udruga i javnog sektora kako "tapkaju u mraku" s apsurdnim rješenjima odgoda i mjera. Učlanio sam se u UGP i ponudio pomoć – u vidu analize teritorijalnog preustroja.“