U voznom parku hrvatskog agrara ima ih dvjesto tisuća, a mnogi će od njih završiti u rukama bankara ako seljaci s premijerkom Jadrankom Kosor i ministrom poljoprivrede Petrom Čobankovićem u ponedjeljak ne postignu dogovor oko cijene pšenice, jer neće moći vraćati kredite. Izađe li cijela traktorska ergela na cestu, može napraviti kolonu od Osijeka do Splita. Kakvih sve traktora ima i u kakvom stanju, istražili smo na natjecanju u oranju.
Kad na polje krene s traktorom, Boris Novak je siguran da ga mašina neće iznevjeriti. Iako je star sedam godina, daleko je iznad hrvatskog prosjeka. 'Onaj stari te ubije, a ovaj novi je kao u autu', kaže Boris te dodaje da njegov traktor stoji 80.000 eura. Uz tepih i klimu, i oranje je ugodnije.
>> Farmeri traže odgodu EU pravila, inače im prijeti propast
U Hrvatskoj se godišnje registrira oko dvije tisuće novih traktora što je malo želimo li konkurentu proizvodnju. Susjedi Slovenci s mnogo manje obradive zemlje bolji su za čitavu tisuću. 'Ne smijemo upirati prstom u proizvođače koji su kupili novi traktor ili kombajn jer on bez toga ne može biti učinkovit', rekao je Željko Kraljičak, dožupan osječko-baranjski.
Velika mašina s puno konjskih snaga teško ore na malom komadu zemlje. Taj nesrazmjer su seljaci osjetili u novčaniku. 'Događa se da ljudi ulažu u mehanizaciju, ona se ne iskoristi dovoljno pa mnogi plaćaju danak kroz velike kredite', kaže Ivica Prpić iz savjetodavne službe ministarstva poljoprivrede. S novom godinom nova su i pravila.
Nabava traktora više nije kapitalno ulaganje pa seljaci sami plaćaju punu cijenu. Slavko Marić nije jedan od njih. Stari traktor još je spreman za nove hektare zemlje. 'Ima jedno dvadeset godina, ali je sačuvan. Čuvamo ga', rekao je Slavko. Svaka generacija seljaka ima svoju omiljenu marku. Slavkov je Torpedo osvojio drugo mjesto. Bolje je zaorao Josip Šalinović u dobrom starom IMT-u.