Čelnici vaše koalicije upozoravaju koliko imenovanja treba obaviti. Kako to komentirate?
Ja bih rekao da prvo treba napraviti kvalitetnu analizu. Sama imenovanja se ne mogu raditi samo na osnovu toga da idemo nekog smijeniti nego moramo utvrditi kako se vodila tvrtka, koliko je bila uspješna, ne samo uspješna kao tvrtka, da li je uspješno poslovala, već i u odnosu na ostale tvrtke u istoj branši. I naravno ako idemo s imenovanjima, koja će biti, provodit će se jasno po javnom natječaju, kako je i propisano i ljudi koji će biti imenovani će biti stručni ljudi koji mogu voditi, koji imaju kompetencije u vođenju takvih tvrtki.
Kako će biti plaćeni?
Uvijek se postavlja pitanje o plaći, naravno da tu ima određenih ograničenja. Ja se nadam da je prošlo vrijeme ljudi koji su živjeli u bivšem socijalizmu ili su bili ne društveno odgovorni nego su bili politički odgovorni i da ćemo naći ljude koji su dovoljno motivirani, kojima je izazov voditi ovakvu tvrtku i da im to bude kvalitetna referenca u njihovom budućem poslovnom životu.
Koji je vaš stav? Treba li kod strateških tvrtki politika imati veći utjecaj u imenovanju?
Je sebe osobno smatram da sam ovdje zato što želimo upravo to promijeniti. Ne želimo da politika ima utjecaj u imenovanju. Jednostavno, mi ta poduzeća moramo voditi tržišno, moraju biti ljudi koji su stručni u tom dijelu i koji se nezavisno mogu nositi s tim tvrtkama, nezavisno od politike. Ono što je jedan od boljih savjeta koji sam čuo, zašto se moraju preklapati mandati članova uprave, sa mandatima politike. Mislim da za to nema potreba. Isto tako, zašto se smjenjuju cjelokupne uprave kada možemo imati prijelazne, sekvencionalno da se odvija sama predaja između članova uprave. To nastavlja kontinuitet, to je velika odgovornost i u jednom poslovnom svijetu to se upravo cijeni.
Što je s INOM? INA je strateška tvrtka, nastavlja li se arbitraža ili kako se to neslužbeno iz HDZ-a može čuti, možda bi bilo bolje da se od arbitraže odustane i krene u dogovor s mađarskom stranom?
Arbitraža je, ja ću podsjetiti pokrenuta iz opravdanih razloga. Jedno je preuzimanje upravljačkih prava, drugo je štetna prodaja plinskoga biznisa i mi smo u obje te situacije oštećene strana. Ova arbitraža je na našoj strani, mi idemo s činjenicama koje su nepobitne i uopće ja nemam, kao resorni ministar, isto tako kao i građanin Republike Hrvatske, sumnju da će ova arbitraža završiti dobro. Svi oni koji izražavaju svoje sumnje u završetak arbitraže i koji to javno komuniciraju, oni zapravo nama, kao Hrvatskoj, čine veliku štetu i na njima je velika odgovornost. Ja s ove strane upozoravam, to je nacionalni interes, moramo svi stati iza tog interesa.
Tko kreira energetsku politiku u Vladi?
Moje ministarstvo je resorno za energetiku i iz mojeg ministarstva idu prijedlozi u vladinu proceduru. Prema tome, ja ovdje ne vidim neki problem. Ono što sigurno mogu reći da sve što bude išlo je transparentno, prema tome to je komunicirano i sa drugim članovima Vlade, naravno ja želim i potporu da imam u svemu tome i ja stojim iza prijedloga koji ide i tu ne vidim nijednoga razloga da bi bilo problema oko pitanja, oko sukoba i želim da komuniciramo isto. Jer ako donesemo odluku, iza te odluke stojimo.
Najavili ste na početku mandata blaži pristup u kažnjavanju poduzetnika od strane inspekcija. Kako je to zamišljeno?
Prvo sam zamislio da slušam poduzetnike i slušajući njih je proizašao i ovaj dio, vezano za inspekciju u gospodarstvu gdje ima brojnih pritužbi na postupanje inspekcija i u ovome resoru inspekcija koji se kod mene nalazi, kod mene je u ministarstvu inspekcija u gospodarstvu, smo našli model kojeg ćemo predložiti Vladi.
Kako bi izgledao taj model? Ide se odmah s kaznama ili će biti najprije izdana neka upozorenja?
Ne, naprotiv. Ne ide se s kaznama, prvenstveno u onome što se odnosi na lakše prekršaje. Znači nećemo više dozvoliti da inspektor, kada dođe, za neke manje prekršaje koji su nebitni, da kažnjava poduzetnike. Naravno da ostajemo kod onoga što je opasno za zdravlje, za okoliš, što ugrožava i samog potrošača i tu neće biti odmaka. S ovim promjenama mi otvaramo mogućnost da inspektor dođe, tijekom inspekcijskog nadzora, ako su te manje nepravilnosti, da se isprave. Ukoliko ne može tijekom samog inspekcijskog nadzora, da se u određenom, primjerenom roku, otklone negativnosti. Uvijek se postavlja pitanje da li to postaje budući problem. Ne, naprotiv, mi ćemo ono što je do sada bilo diskreciono pravo inspektora ograničiti na način da će on jasno postupati po zakonu i neće, upravo toga elementa korupcije moći biti gdje će se ovisiti o dobroj ili lošoj volji onoga koji provodi inspekcijski nadzor.
Vjerujete li da će poduzetnici prihvatiti i ispraviti nedostatke u poslovanju ili će i dalje raditi po starom?
Naravno da su i poduzetnici zainteresirani. Ono što oni često komuniciraju, da su brojne izmjene zakona, gdje oni teško prate, osobito u manjim i srednjim tvrtkama gdje nemaju službe koje mogu sve to popratiti i oni će sigurno poduprijeti. Ali kažem, samo jedan dio inspekcije je kod mene i ja se nadam da ova praksa koju ćemo uvesti, prenijeti će se i na druge resore i da će sve inspekcije imati jedno harmonizirano djelovanje i upravo će to biti jedan korak kojeg će pozdraviti svi poduzetnici.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr