Nastavlja se rat taksista na zagrebačkim cestama. U samo pet dana, dva veća napada na vozače Ubera, a u jednom je i zapaljen auto dok je bio u njemu. Već i sama najava dolaska Ubera, čije su usluge prijevoza 40 posto jeftinije, naišla je na žestoki otpor zagrebačkih taksista. Skrivenom kamerom provezli smo se sa zagrebačkim taksistima koji najavljuju nastavak rata protiv Ubera, sve dok im se ne zabrani rad, a poručili su da uz pravne metode, neće prezati i od fizičkih obračuna.
Prijetnje su krenule još prošle godine, a sada su postale otvorene i ozbiljne. Prošlog tjedna velikogorički su taksisti u zračnoj luci zapriječili prolaz vozaču Ubera dok je čekao putnika. Događaj je snimio mobitelom.
Sve je kulminiralo prije dva dana. Nešto iza ponoći šestorica maskiranih huligana napali su 36-godišnjeg vozača. Razbili su mu stražnje staklo i zapalili auto. Vozač se uspio spasiti, a u prtljažniku je imao spremnik plina i tek pukom srećom nije ozlijeđen.
U samo pet dana, dogodila su se dva veća napada na vozače Ubera, jedan je za dlaku izbjegao tragediju jer je bio u automobilu s plinskom bocom u prtljažniku kada mu je auto zapaljen! Činjenica jest kako Uber radi u sivoj zoni i dok zakonski država to ne riješi taksisti će pravdu sami uzimati u svoje ruke. Zašto su se vozači Ubera našli na udaru velikogoričkih, ali zagrebačkih taksista, što im točno zamjeraju, a i kako sve proživljavaju u Uberu, provjerio sam iz perspektive običnog putnika.
U razgovoru s taksistom s glavnog zagrebačkog kolodvora, on napade na vozače Ubera u potpunosti opravdava. Jedan je od onih kojima u potpunosti smeta prisutnost nove prijevozničke tvrtke. Tvrdi da rade nelegalno, a svojim stavom potpiruje tenzije.
''A očito nema druge, to u Italiji mafija sredi, taksiste štiti, njih sredi. Da u Hrvatskoj postoji mafija, ja bih dao novac, da ih se sredi i više mu ne bi palo napamet da taksira ikada'', kaže zagrebački taksist.
I dok zagrebački taksisti na aerodrom smiju dovesti, ali ne i preuzeti mušterije, Uber ne smije ni jedno ni drugo jer nema dozvolu za obavljanje taksi usluga od zagrebačke ni od velikogričke lokalne vlasti. Zbog toga su najogorčeniji velikogorički taksisti, koji tvrde da im Uber dnevno uzme između 50 i 100 vožnji čime izravno krše zakon.
Nailazimo i na glavnog protagonista prošlotjednog incidenta. Nakon nekoliko prospavanih noći i prekršajne prijave, ljutnja je ipak splasnula i priznaje pogrešku.
"Ja sam malo možda prenaglio što sam išao tako, ali sam ga ujutro upozorio nemoj barem kod mene na dva metra tovarit, da bi se on okrenuo prema meni i pokazao srednji prst'', rekao je Bahrudin Sivić, velikogorički taksist.
Uber prate preko aplikacije
U zračnoj luci Pleso gotovo je nemoguće raspoznati Uber prijevoznike. Primjećuju ih samo velikogorički taksisti koji njihove dolaske prate preko aplikacije, fotografiraju ih i prijavljuju.
No inspekcija i policija je kažu, intervenirala u svega par navrata. A i sam sam se sasvim neprimjetno u ukrcao u vozilo i krenuo prema Zagrebu za cijenu od 90 kuna - 60 manje nego velikogoričkim taksijem.
Registrirani taksisti, da bi dobili dozvolu za rad, trebaju zadovoljiti minimalno 10 uvjeta koje vozači Ubera ne moraju. I u samom Uberu, iako ne pred kamerom, priznaju da su upali u zakonski nedefiniran prostor. No posao koji rade, kažu, nije taksiranje.
''Uber ne pruža taksi usluge. Uberovi partneri i vozači bave se iznajmljivanjem vozila s vozačem'', pojašnjava Davor Tremac, generalni direktor Ubera za Hrvatsku.
Da Uber ne radi sukladno zakonu potvrdila nam je i inspekcija ministarstva prometa, a s druge strane porezna uprava utvrdila je nepravilnosti pri plaćanju poreza. Vozači mjesečno mogu zaraditi i do dvije prosječne plaće, a kažu, za sve plaćaju poreze.
"Mi svi partneri imamo svoja trgovačka društva ili obrt i sav priljev novca koji zarađujemo sjeda na naše račune to je što se tiče da mi ne plaćamo poreze, ja to ne mogu sakriti kad mi sjedne nešto na poslovni račun, sve je transparentno", rekao je Damir Malora, vozač Ubera.
Meni je to odobrio trgovački sud i nitko nije iznad suda i onda nek nas ostave na miru da radimo svoj posao.
Nakon nekoliko godina na zagrebačkom taksi tržištu unesen je nemir. No Hrvatska po tome nije specifična. Prosvjedi protiv Ubera organizirani su diljem Europske unije, gdje posluju u 21 zemlji. Susjedna Mađarska čak im je zabranila poslovanje. No u Hrvatskoj zabrana ne postoji pa čak ni zakon kojim bi se jasno definirao njihov status na tržištu.