Svaka treća pekarna opasna za zdravlje

Slika nije dostupna
Kad idete kupovati kruh u pekarnicu, treba biti iznimno oprezan jer svaka treća pekarnica ne zadovoljava minimalne sanitarne propise. Čak je osam pekarnica zatvoreno jer je stanje u njima bilo takvo da nije bila moguće ukloniti nedostatke.

Ove je godine sanitarna inspekcija u Zagrebu te Primorsko-goranskoj, Splitsko-dalmatinskoj i Osječko-baranjskoj županiji obavila 491 pregled te ustanovila da čak 179 pekarnica ne zadovoljava ni minimalne zdravstvene i higijenske standarde. 

Čak je osam pekarnica zatvoreno jer je stanje u njima bilo takvo da nije bila moguće ukloniti nedostatke. Osim toga, radnici u pregledanim pekarnicama najčešće nisu završili tečaj zdravstvenog odgoja te što osobito zabrinjava nisu imali potvrdu da nisu nositelji nekih zaraznih klica. 

To zapravo znači da u pekarnicama rade ljudi koji uopće ne znaju da trebaju prati ruke nakon odlaska u WC te da postoji mogućnost da kruh mijesi osoba koja je nositelj neke zarazne bolesti. 

"Tijekom pregleda našli smo svašta. Skladišta nisu bila odgovarajuće uređena, pa smo u njima našli plijesan i gljivice. Sanitarni čvorovi ne samo da nisu bili napravljeni sukladno propisima nego su bili prljavi i zapušteni. Radnici nisu bili prikladno odjeveni, pa je znoj s njihovih tijela padao po tijestu, odnosno kruhu", rekao je sanitarni inspektor. 

Međutim, bez obzira na takvo stanje u pekarnicama, nije bilo moguće podatke o objektima u kojima su otkrivene nepravilnosti jer to iako zvuči nevjerojatno, ne dopušta hrvatski zakon. Naime, u zakonu o hrani izričito se navodi da se nijedna informacija koja se odnosi na poslovanje s hranom, a do koje su došle mjerodavne sanitarne inspekcije, ne smije objaviti bez pristanka subjekta koji posluje hranom.

Žalosno je da javnost ne može dobiti informaciju o tome u kojim se pekarnicam ne poštuju ni minimalni propisi o higijeni i zdravstvenoj ispravnosti.  Ako netko krši propise u poslovanju, pogotovo kad je riječ o higijenskim uvjetima, pravo je potrošača da dobije informaciju o tome. To je javna stvar i svaki građanin mora imati mogućnost doznati o nepravilnostima. 

"Potrošač mora znati gdje se ne poštuju propisi kako bi mogao izabrati gdje će kupovati kruh", kaže Jadranka Kolarević, predsjednica Društva za zaštitu potrošača Potrošač. Na žalost, nakaradni je zakon na snazi gotovo tri godine i još nikome nije palo na pamet da ga treba promijeniti.