Koliko se isplati ulagati u 'plusiće'?

Stručnjak o akciji poticaja za kupovinu A+++ aparata: 'To je spašavanje proizvođača'

Slika nije dostupna
Nedavna zajednička akcija Ministarstva zaštite okoliša i Fonda za zaštitu okoliša o davanju 800 kuna poticaja za kupnju 10.000 kućanskih aparata A+++ kategorije završila je proteklog tjedna. Tko je jamio, jamio je, no mi smo se raspitali koliko je bilo potrošačima isplativo investirati u maksimalan broj 'plusića'.

Da je zapravo upitno ulagati u više plusića, gledano iz perspektive potrošača, smatra i profesor Tomislav Tomiša iz Zavoda za visoki napon i energetiku, zagrebačkog Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER).

"Nedavno sam radio jednu analizu na tu temu - pokazuje se da povrat investicije praktički koincidira s rokom trajanja uređaja, pa je upitno da li se uopće mogu ostvariti uštede", ističe profesor Tomiša za Dnevnik.hr.

Zanimalo nas je što to doista razlikuje kućanske aparate unutar A, ili ako baš hoćemo, A+ do A+++ energetske klase. "U pravilu uređaji s više plusića nude neke dodatne mogućnosti vezane uz komfor korištenja pa se time povećava cijena što se nastoji "pokriti" isticanjem bolje učinkovitosti", naglašava profesor Tomiša.

ISKORIŠTENI SVI POTICAJI Prodan i 10.000 aparat A+++ energetske kategorije

Pri izboru kućanskog aparata, stoga nije najbitnija stavka pogledati isključivo da li na njemu stoji oznaka A+++ da bi ga se uzelo u obzir za kupovinu, a jedan trgovački lanac, za primjer, u svojoj online kataloškoj ponudi perilica rublja, i u vrijeme navedene akcije, imao je otprilike 70-80 posto perilica A+++ energetske kategorije. To je u najmanju ruku zanimljiv podatak i bio je rezultat najobičnije online pretrage s naše strane.

Nema univerzalnog proračuna

S druge strane, i u samoj energetskoj kategoriji A+++ cijene aparata drastično variraju pa treba znati procijeniti koji kupiti i zbog čega. Slično je i s A+ i A++ energetskom kategorijom aparata.

Profesor Tomiša savjetuje na što bi potrošač trebao obratiti pažnju prilikom kupnje kućanskih aparata visoke klase energetske učinkovitosti.

"Najbitniji faktor koji utječe na isplativost je uporabno vrijeme uređaja - npr. da li perilicu rublja ili suđa koristite jednom dnevno ili jednom tjedno. Slično je i sa štednjacima, pećnicanma, usisavačima i dr. Na primjer, ako se hranite po restoranima onda ne treba niti kupovati pećnicu, a kamoli onu koja se može pomoću mobitela programirati radi optimalnog pećenja pa zato ima više plusića! Sve te kalkulacije o uštedama, koje se prezentiraju u reklamama, podrazumijevaju određeno (standardno) vrijeme korištenja pa o tome treba voditi računa", kaže naš sugovornik.

Univerzalni pristup zapravo ne postoji, nastavlja profesor Tomiša i pri svakoj kupnji treba napraviti određenu analizu isplativosti, temeljenu na elementima koje smo upravo naveli (između ostalih).

Logika spašavanja proizvođača

No, da se ne bi krivo shvatilo, energetsku učinkovitost kućanskih aparata treba promicati, no to treba učiniti na način da se doista optimiziraju troškovi, a s tim se slaže i naš sugovornik.

"Koja je logika da kao kupac pri kupnji odjednom platim nešto što će mi se vratiti tek nakon 5 ili 10 godina - time kreditiram proizvođača! A što ako se uređaj u međuvremenu pokvari nakon isteka garantnog roka (obično 2 do 5 god)!?", pita se profesor Tomiša te za kraj nudi svoje viđenje čitave situacije i akcije subvencioniranja od strane Ministarstva i Fonda.

"Mislim da je to u stvari "spašavanje" proizvođača, koji s obzirom na trenutnu kupovnu moć kupaca, ne mogu prodati skuplje uređaje", kaže.

Možda ne bi bilo toliko loše i da su Ministarstvo i Fond subvencionirali proizvode cijele A+ do A+++ energetske kategorije, no i bez toga, akcija je prošla vrlo uspješno i u doista kratkom roku iskorišteno je svih 10.000 subvencija za kupnju A+++ aparata.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook