Skupi razgovori za volanom

Slika nije dostupna
Čak pet milijuna kuna kazni platilo je više od 10 tisuća hrvatskih vozača u prvih sedam mjeseci ove godine zbog razgovaranja na mobitel tijekom vožnje.

Iako je riječ o lijepoj svoti koja znatno popravlja stanje državnog proračuna, zabrinjava činjenica da Hrvati nikako ne uče iz svojih grešaka. 

Naime, broj naplaćenih kazni u prvih sedam mjeseci gotovo je potpuno identičan onome zabilježenom u istom razdoblju prošle godine. Štoviše, razlika je 14 kazni više, odnosno porast od 0,04 posto, na stranu 2006. godine godine.

S obzirom da kazna za telefoniranje u vožnji iznosi 500 kuna, lako je izračunati da samo po toj osnovi u državni proračun treba prispjeti 5.340.000 kuna

Dakle, domaći su se vozači u posljednje dvije godine očito navikli na ovu »policijsku novotariju«, ali su je jednostavno odlučili ignorirati, bez obzira što su tehnologije hands-free uređaja koji oslobađaju ruke tijekom telefoniranja daleko jednostavnije, pristupačnije i ne pretjerano skupe. 

Stručnjaci već godinama bezuspješno upozoravaju kako su mobilni telefoni sve češći uzrok prometnih nesreća, budući tada vozačima opada razina koncentracije i smanjuje im se usredotočenost na samu vožnju. 

Prema nekim istraživanjima rizik od nesreće pri korištenju mobitela povećava se za čak četiri puta, pri čemu, za razliku od uvriježenog mišljenja, iskustvo vozača, a pogotovo spol, ne igra apsolutno nikakvu ulogu. 


No, neki znanstvenici smatraju da korištenje hands-free uređaja može biti jednako kobno kao i izravno, mehaničko telefoniranje. Oni se pozivaju na takozvani efekt »tunelske vizije« koji se stvara prilikom vožnje i razgovaranja, čak i ako se koristi hands-free, za kojeg smatraju da samo ostavlja lažni osjećaj sigurnosti čime se ugrožavaju životi svih sudionika u prometu. 

Vrijeme reakcije na nepredviđene okolnosti pri korištenju mobitela znatno je sporije, a gubi se i moć predviđanja situacija, kao što se i smanjuje količina dopirujućih zvukova iz okoline na koje možemo reagirati. 

Mobitel je osobito poguban u slučaju kada automobil ispred naglo koči ili kada se mijenja semaforsko svjetlo. Tada, tvrde znanstvenici, mozak ne procesuira periferne informacije na »pravi način«. 

Takve argumente prihvatili su, primjerice, u Portugalu gdje nije dozvoljeno niti korištenje hands-free uređaja za vrijeme vožnje. 

Pojedina testiranja simulacije vožnje, pokazala su da su vozači koji su telefonirali tijekom pokusne vožnje, često griješili, a na koncu nisu bili svjesni svojih pogrešaka i loše, pa čak i katastrofalne vožnje.

Povezane teme